Gerdab.IR | گرداب

موافقت اسرائیل با تحقیقات سازمان ملل، به منظور بهبود روابط با ترکیه

تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۸۹

معاون نخست وزیر رژیم اسرائیل یکی از اهداف مهم موافقت این رژیم برای انجام تحقیقات سازمان ملل در ارتباط با حمله به کاروان آزادی را، بهبود روابط تل آویو و آنکارا بر شمرد.

به گزارش گرداب، به نقل از رویترز، "دان مریدور" معاون نخست وزیر اسرائیل گفت: "اسرائیل امیدوار است که موافقتش برای همکاری با تیم تحقیق سازمان ملل، در رسیدگی به جنایت کاروان آزادی به بهبود روابط این رژیم با آنکارا منجر شود."

وی که با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گفتگو می کرد، افزود: "این موافقت اسرائیل در وهله اول با هدف یافتن راه هایی برای اسرائیل و ترکیه، در راستای بازگشت به روابط بهتر است."

ارتش رژیم صهیونیستی صبح روز 10 خرداد (31 مه) کشتی های حامل کمک های انسانی به نوارغزه را مورد حمله قرار داد و تعدادی از افراد حاضر در این کشتی ها که اکثراً ترک بودند، کشته شدند.

این اقدام رژیم صهیونیستی با واکنش شدید ترکیه روبرو شد، به‌طوری که روابط سرد دو طرف با این اقدام دچار تنش‌های بیشتری شد.

روز گذشته رژیم اسرائیل از موافقت تل‌آویو با انجام تحقیقات از سوی تیم سازمان ملل متحد خبر داد، اما در عین حال، از اعمال برخی محدودیت‌ها در برابر این تحقیقات سخن گفت.

رژیم اسرائیل اعلام کرد که به سازمان ملل اجازه بازجویی از افسران، سربازان و شهروندان خود را نخواهد داد.

در همین رابطه رئیس گروه رسیدگی کنندهٔ حمله رژیم اسرائیل به کاروان آزادی، از وجود چالش هایی در مسیر تحقیقات سخن گفته است.

"جفری پالمر" نخست وزیر سابق نیوزیلند که سرپرستی هیأت تحقیقاتی سازمان ملل را بر عهده دارد می گوید: "چالش های بسیار و مأموریتی خطیر در پیش روی هیأت سازمان ملل قرار دارد."
 
منبع: مهر