Gerdab.IR | گرداب

اینجا جای همسریابی نیست!

تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴

متاسفانه شبکه‌های اجتماعی در چند سال اخیر به محلی برای برقراری روابط عاطفی و پیدا کردن همسر تبدیل شده است، این در حالی است که شبکه‌های اجتماعی محل مناسبی برای همسریابی نیست.

به گزارش گرداب از برنا نیوز سارا عبدی روانشناس با اشاره به گسترش و علاقه جوانان به استفاده از شبکه‌های اجتماعی گفت:ما در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم، بخش زیادی از جامعه از کامپیوتر و اینترنت استفاده می‌کنند و همه مردم این توانایی را دارند که ازطریق اینترنت به جهانی از اطلاعات وصل  شوند و  با افرادی که در شهر، کشور و یا حتی قاره‌ای دیگر هستند، ارتباط برقرار کنند. در این میان افرادی موفق هستند که درک درستی از شبکه‌های اجتماعی داشته باشد.
 
وی به مشکلات ارتباطات ایجاد شده از طریق شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: متأسفانه عده ای راه استفاده از شبکه‌های اجتماعی را نمی‌دانند و متوجه نیستند که ارتباطات ناسالم از این طریق می‌تواند چه عواقب بدی داشته باشد. بزرگترین مشکل روابطی که در این محیط‌ها ایجاد می‌شود، این است که افراد در شبکه‌های اجتماعی قادرند، بسیاری از مسائل را پنهان کنند، درباره تحصیلات، کار و تفکراتشان دروغ بگویند. در نتیجه شناخت دو طرف بر اساس ادعاهای خودشان است و امکان دارد در اولین دیدار، تصویری که از هم ساخته‌اند از بین برود و احساساتشان جریحه‌دار شود.
 
عبدی نقش خانواده‌ها در آموزش جوانان در این زمینه را مهم دانست و گفت: در بسیاری از مواقع هم ارتباطات اینترنتی،  حالت زیر زمینی و مخفی می‌گیرد و چون خانواده‌ها با روابط اینترنتی و ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی آشنا نیستند و آگاهی کافی در این زمینه ندارند، نمی‌توانند فرزندانشان را در این زمینه راهنمایی و کنترل کنند. علاوه بر این در بسیاری از خانواده‌ها، والدین هم الگوی مناسبی برای فرزندانشان نیستند.پدر و مادری که بیشتر وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند و در فضای مجازی با افرادی مجازی معاشرت می‌کنند، چطور می‌توانند روش درست استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به فرزندانشان آموزش دهند.در این میان فضای آموزشی ما هم نتوانسته به دانش‌اموزان کمک کند.
 
این روان‌شناس با اشاره به اهمیت شناخت درست دو طرف در ازدواج، اضافه کرد: شناخت درست مهم ترین اصل در ازدواج است. پسر و دختر باید در زمینه‌های اعتقادی، خانوادگی و  فرهنگی، حداقل در یک اصولی شباهت‌هایی با هم داشته باشند.این در حالی است که ارتباطات از طریق شبکه‌های اجتماعی نمی‌تواند شناخت و اطلاعات کاملی به ما دهد.