Gerdab.IR | گرداب

شکایت آمریکا از جاسوسی توییتر

تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۴

در پی گزارش‌هایی مبنی بر اینکه توییتر از پیام‌های خصوصی کاربرانش جاسوسی می‌کند، این رسانه اجتماعی با شکایت گروهی مواجه شده است. در این شکایت همچنین توییتر به تغییر پیام‌های مستقیم متهم است.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ در این شکایت‌نامه که در دادگاه فدرال سان‌فرانسیسکو ثبت شده است، آمده است: توییتر به‌صورت محرمانه از پیام‌های مستقیم و خصوصی کاربران جاسوسی می‌کند. به‌محض اینکه کاربری یک پیام خصوصی بفرستد، توییتر آن را رهگیری کرده، می‌خواند و در برخی مواقع حتی آن را تغییر می‌دهد.
 
در این شکایت همچنین به این مسأله اشاره شده است که توییتر آدرس‌های یو آر ال (url) را کوتاه می‌کند. به‌عنوان‌مثال اگر فردی یک لینک را از طریق پیام خصوصی ارسال کند، توییتر این آدرس وب را به لینک t.co تغییر می‌دهد و در همین حال آدرس اصلی را هم به دو کاربر نشان می‌دهد. این اقدام از سوی گروه شاکیان همچنان اشتباه و ناقض قانون حریم خصوصی ارتباطات الکترونیک و نیز قوانین حریم خصوصی کالیفرنیا محسوب می‌شود.
 
در متن شکایت نمونه‌ای برای این مسأله ذکر شده است. زمانی که لینک نیویورک‌تایمز را برای فردی ارسال می‌کنید، این لینک فوراً به t.co/CL2SKBxr1s تغییر می‌کند. این درست همانند یک واسطه عمل می‌کند و داده‌ها را درباره اینکه افراد به کجا می‌روند و می‌آیند را ضبط می‌کند و پس از وقفه‌ای دوباره به آدرس nytimes.com تغییر می‌کند. .طبق شکایت‌نامه، این موارد مبنای حقوقی شکایت است.