Gerdab.IR | گرداب

لوس آنجلس تايمز:

ايران ابرقدرت افكار عمومي جهان است

تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۸۹

یک روزنامه آمریکایی اذعان کرد، افکار عمومی در کشورهای عربی، نسبت به ایران اتمی نظر مثبتی دارد. اين يعني بدبختانه ايران ابرقدرت افكار عمومي جهان است.

به گزارش گرداب، روزنامه لس آنجلس تایمز در خبری تحت عنوان "تغییر در دیدگاه اعراب نسبت به ایران" آورده است: خشم بسیار اعراب از درگیری های اسرائیل و فلسطین و سیاست های ایالات متحده باعث چرخش افکار عمومی به نفع ایران در برابر آمریکا شده است.

از دیدگاه این روزنامه آمریکایی اگر چه ممکن است پریزیدنت اوباما با حمایت های امنیتی بین المللی موفق به اعمال تحریم های شدید علیه ایران شده باشد، ولی دیدگاه اعراب در مقابل در مسیری متفاوت، حرکت می‌کند.

لوس آنجلس تایمز در تأیید مطلب خود به نظرسنجی ماه گذشته دانشگاه مریلند و مؤسسه زاگبی اشاره کرده و آورده است: نظر سنجی که در ماه گذشته توسط دانشگاه مریلند و مؤسسه زاگبی انجام شد، نشان می دهد که در مصر، عربستان سعودی، اردن، مراکش، لبنان و امارات متحده عربی دیدگاه عمومی، نظر مثبتی برای یک ایران اتمی دارد. اين يعني بدبختانه ايران ابرقدرت افكار عمومي جهان است.

گفتنی است این واقعیت که اعراب موضع مثبتی نسبت به ایران گرفته اند برای ایالات متحده به شدت مشکل ساز است.

نکته جالب تر در نظر سنجی مطرح شده توسط لوس آنجلس تایمز آن است که اعراب نه تنها دستیابی صلح آمیز به سلاح هسته ای را حق مسلم ایران می دانند بلکه اکثریت قریب به اتفاق معتقدند این حق ایران است که بمب اتمی هم داشته باشد و جامعه بین الملل نباید برای محدود کردن این برنامه به ایران فشار آورد.

گفتنی است بنا بر این نظرسنجی اکثر اعراب معتقدند که ایران هسته ای اثر مثبتی بر خاورمیانه می گذارد. اگر چه جالب اینجاست که در سال 2009 تنها 29 در صد اعراب بر این اعتقاد بودند.

نکته جالب توجه دیگر در این نظر سنجی آن است که بسیاری از اعراب ایران را دوست ندارند و خیلی از آنها ایران را تهدیدی برای خود می دانند. ولی افکار عمومی اعراب ایران را به عنوان بزرگترین عامل تهدید کننده در منطقه نمی دانند که می‌توان برای اثبات این ادعا به نظر سنجی دیگری که تایمز آورده است اشاره کرد: در یک نظر سنجی آزاد با این سؤال که کدام دو کشور بزرگترین تهدید منطقه هستند، 88 درصد جواب ها اسرائیل و 77 درصد جواب ها آمریکا بود و ایران فقط در 10 درصد جواب ها دیده شد. خشم بیشتر افکار عمومی از اسرائیل و آمریکاست و نگرانی کمتری در مورد ایران وجود دارد و آنها ایران را اولین و بهترین دشمنِ دشمن می شناسند.

منبع: صراط نیوز