Gerdab.IR | گرداب

همکاری اسپانیا با مایکروسافت

تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۴

مرکز سرویس جمع‌آوری اطلاعات اسپانیا (Spanish National Intelligence Center Service)، اخیراً اعلام کرد که برای مقابله با تهدیدات سایبری، پاسخگویی به حوادث سایبری و تحقیق راجع به آن‌ها، با شرکت مایکروسافت همکاری می‌کند.

به گزارش گرداب از  سایبربان؛ مرکز سرویس جمع‌آوری اطلاعات اسپانیا (Spanish National Intelligence Center Service)، اخیراً اعلام کرد که برای مقابله با تهدیدات سایبری، پاسخگویی به حوادث سایبری و تحقیق راجع به آن‌ها، با شرکت مایکروسافت همکاری می‌کند. این مرکز همچنین با برنامه‌ی امنیت دولت مایکروسافت (Government Security Program) همکاری خواهد کرد.

به‌علاوه، این توافق فرصتی را فراهم می‌کند تا دیگر سازمان‌ها و ادارات اسپانیا، به سطح امنیتی مناسبی برسند. باید خاطرنشان ساخت که این برنامه راهنمایی برای دولت‌ها در زمینه‌ی دسترسی امن به ویندوز است. کشورهای عضو ناتو و روسیه نیز به این برنامه پیوسته‌اند.

بعد از تأکیدات کارلوس گومز لوپز د مدینا (Carlos Gomez Lopez de Medina)، رئیس ستاد مشترک فرماندهی سایبری اسپانیا (Spanish Joint Cyber Command)، مبنی بر همکاری میان بخش دولتی و خصوصی، این توافق صورت گرفت. در طی 15 سال گذشته، مقامات اسپانیا برای افزایش توان امنیت سایبر خود تلاش کرده‌اند و این کار را از طریق ایجاد معیارها و سیاست‌ها پیش برده‌اند؛ اما هنوز مقامات این کشور مدعی هستند هدف حملات مجرمانه قرار می‌گیرند.

 به‌عنوان‌مثال گروه فرانسوی مزرعه‌ی حیوانات که بدافزار دینو را تولید کرده بود، به اسپانیا نیز حمله کرده است. ضمناً باید این نکته را نیز افزود همکاری میان بخش خصوصی و دولتی از راهبردهای جدید آمریکا در فضای سایبر است. از آنجائی که ممکن است حملات سایبری به بخش خصوصی وارد شود و این بخش در پاسخ، از توان کافی برخوردار نباشد، آمریکا سعی دارد با حمایت از آن، درصورتی‌که حمله‌ای به این بخش صورت گرفت، از طریق دولت وارد شده و پاسخ حمله را بدهد.

همکاری اسپانیا با مایکروسافت و تأکید فرد مزبور، این احتمال را تقویت می‌کند که اسپانیا نیز قصد دارد راهبردی شبیه راهبرد آمریکا اتخاذ کند؛ زیرا آخرین راهبرد اسپانیا در امنیت سایبر مربوط به سال 2013 است و از سوی دیگر آمریکا نیز با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اسپانیا، این کشور را جزو متحدان خود قرار دهد. همچنین اسپانیا نیز مانند آمریکا خود را بعد از این کشور و انگلیس، قربانی بیشترین حملات سایبری می‌داند که از ناحیه‌ی گروه‌هایی مانند داعش صورت گرفته است.

برخی نیز ادعا کرده‌اند که بعد از آمریکا و اسرائیل، اسپانیا در زمینه‌ی تولید نرم‌افزارهای امنیتی رتبه‌ی سوم را دارد. چندی پیش نیز برخی مقامات آمریکا و اسپانیا برای همکاری در زمینه‌ی امنیت سایبر با یکدیگر گفتگو کردند.