Gerdab.IR | گرداب

میزبانی رایتل در معارفه فیروزآبادی

تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۴

معارفه دبیر شورای عالی فضای مجازی بار دیگر با حاشیه‌هایی همراه شد که تکراری‌ترین آن حذف تودیع، بود.

به گزارش گرداب از تسنیم، هفته گذشته در نخستین جلسه از دور دوم شورای عالی فضای مجازی با اتفاق آرای اعضای حقیقی و حقوقی، سیدابوالحسن فیروزآبادی به عنوان دبیر جدید این شورا و رییس مرکز ملی فضای مجازی انتخاب شد.
 
*وزارت ارتباطات، دبیر شورای عالی فضای مجازی را نمک‌گیر کرد*
 
معارفه فیروزآبادی روز گذشته برخلاف تمامی انتظارات در سالن همایش‌های شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد؛ پیش از هر چیز این اقدام نویدی بر پایان یافتن اختلافات میان وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی است اما می‌توان اینگونه هم برداشت کرد که مسئولان این وزارتخانه با چنین اقدامی سعی در نمک‌گیر کردن دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در همین شروع کار داشتند.
 
*دبیر حکومتی در ارگانی دولتی*
 
علی‌رغم اینکه چندان عرف نیست مراسم تودیع و معارفه یک ارگان در سازمانی دیگر برگزار شود اما این بار دبیر نهادی حاکمیتی در وزارتخانه‌ای دولتی معارفه شد.
 
*هیچ کس نبود، ربیعی آمد*
 
وزرای ارتباطات، اطلاعات و ارشاد از جمله اعضای حقوقی شورای عالی فضای جازی هستند که در این مراسم حضور یافتند اما علی ربیعی وزیر کار نیز به واسطه روابط دیرینه خود با دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی، در مراسم معارفه حضور یافت تا تعداد اعضای کابینه دولت در این مراسم به چهار برسد.
 
نکته قابل تأمل‌تر این بود که انتظار می‌رفت حداقل یکی از وزرای عضو در بخش حقوقی شورای عالی فضای مجازی به ایراد سخنرانی بپردازد اما در نهایت هیچکدام حاضر به این کار نشدند و علی ربیعی که هیچ عضویتی در این نهاد حاکمیتی ندارد، دقایقی پشت تریبون قرار گرفت و از قائم‌مقام خود که اکنون در قامت دبیری شورای عالی فضای مجازی است، تعریف و تمجید کرد.
 
*معارفه‌های دبیر شورای عالی فضای مجازی کلا بدون تودیع است؟!*
 
برخلاف عرف که هر معارفه‌ای با یک تودیع همراه است اما برای دومین بار در روند معارفه‌ دبیر شورای عالی فضای مجازی شاهد بودیم که تودیعی صورت نگرفت و انتظاری همچون مهدی اخوان بهابادی (دبیر اسبق شورای عالی فضای مجازی)، در جلسه معارفه حضور نداشت.
 
این رفتار با فردی که تا پیش از این با حکم رئیس جمهور و تأیید مقام معظم رهبری دبیر شورای عالی فضای مجازی بود، هفته گذشته در برگزاری اولین جلسه دور دوم شورای عالی فضای مجازی نیز صورت گرفته بود و انتظاری به جلسه این شورا دعوت نشد.
 
*تیکه‌اندازی دبیری*
 
برخلاف اینکه محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور با تقدیر و تشکر از دبیران سابق شورای عالی فضای مجازی به استقبال معارفه فیروزآبادی رفت اما دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی با ادبیاتی قابل تأمل از دبیر پیشین تقدیر کرد و گفت: از آقای انتظاری دبیر پیشین تشکر می‌کنم و به هر حال دوره‌ای بود که به سختی طی شد.
 
*کار دنیا برعکس شده*
 
غلبه اختلاف نظرهای پیشین میان شورای عالی فضای مجازی و بازوی اجرایی آن (مرکز ملی فضای مجازی) با دستگاه‌های دولتی، بر طرز فکر دبیر جدید این شورا به اندازه‌ای مشهود بود که فیروزآبادی در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد: از وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد و صداوسیما که بیشتر با آنها کار داریم، می‌خواهم که بیشتر هوای مرکز ما را داشته باشند.
 
این در حالی است که شورای عالی فضای مجازی نهادی حاکمیتی و مرکز ملی فضای مجازی بازوی اجرایی آن در امر سیاست‌گذاری، نظارت، برنامه‌ریزی و رصد کارآمد است و چنین تقاضایی از دیگر دستگاه‌ها کمی سبک به نظر می‌رسد زیرا تمامی دستگاه‌های ذی ربط در امر فضای مجازی باید تحت امر این شورا باشند و اگر قرار به هواداری باشد، آنها باید طلب هوا داشتن از شورای عالی فضای مجازی داشته باشند.
 
*مدیر رایتل میزبان بود یا مرکز ملی فضای مجازی؟*
 
از هر چه بگذریم، گذشتن از دوندگی‌ها و مراسم‌گردانی مدیر عامل سومین اپراتور موبایل کشور شدنی نیست.
 
در حالیکه اغلب فعالان حوزه ICT و فضای مجازی اعم از بخش‌های دولتی و خصوصی در این مراسم جهت تبریک و بیعت با دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی حضور داشتند، اما حضور مجید صدری به عنوان مدیر عامل رایتل کمی خاص‌تر بود.
 
تمامی مهمانان خاص حاضر در مراسم با خوش‌آمدگویی صدری وارد سالن شهید قندی شده و با بدرقه وی، وزارت ارتباطات را ترک کردند. چنین فعالیتی ابتدا چنین تلقی شد که به منظور عضویت فیروزآبادی در هیات مدیره رایتل است اما در حاشیه مراسم خود فیروزآبادی عضویت در هیات مدیره این اپراتور را کلا تکذیب کرد و گفت: هیچگاه در هیات مدیره رایتل نبوده‌ام و این موضوع تنها یک شباهت اسمی است.
 
با این حال نباید فراموش کرد که رایتل صد درصد متعلق به شستاست و فیروزآبادی هم زمانی ریاست هیات مدیره این مجموعه را برعهده داشته است. البته شاید هم از آن جهت که وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی یکی از مهمانان خاص این مراسم بود منجر شد که صدری در حضور سایر مدیران اپراتورها، تا آخر مراسم روی پا بیستد و همچون میزبان به فکر مدیریت مراسم باشد.