Gerdab.IR | گرداب

اعداد و ارقام متناقض فضای فرکانسی کشور

تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۴

معاون وزیر ارتباطات معتقد است که با اجرای طرح جامع مانیتورینگ امکان پایش باند فرکانسی از ۱۸ به ۱۱۰ گیگاهرتز در چهار ماهه نخست امسال رسیده اما گزارش عملکرد رگولاتوری نشان داد که پوشش فرکانسی کشور در ابتدای کار این دولت ۳۰ گیگاهرتز بوده است.

به گزارش گرداب از تسنیم، کشور دارای طرح جامع مانیتورینگی است که براساس آن هر از چند گاهی شاهد افتتاح برخی سایت‌های پایش سرویس‌های رادیویی و فناوری اطلاعات هستیم.

وظیفه نظارت بر باندهای فرکانسی و سیگنال‌های پراکنده در کشور با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است تا از این طریق با استفاده‌های ناصحیح و غیر مجاز فرکانس که جزو منابع ملی به حساب می‌آید، برخورد کند.

از این رو با احداث سایت‌های مانیتورینگ در شهرهای مختلف امکان دریافت سیگنال از تمامی منابع موجود در باندهای UHF، VHF، MF، LF و SHF را فراهم می‌کند و به عبارتی رگولاتوری قادر خواهد شد تا بر پارامترهای ذکر شده در پروانه‌های صادره و طیف فرکانسی در این باندها به صورت بر خط، کنترل و نظارت داشته باشد.

"نظارت مستمر بر نحوه ارائه خدمات"، "کاهش هزینه‌های تردد مأموران برای بازرسی‌های مکرر از نزدیک"، "امکان مرور و تحلیل وضعیت ارائه خدمت اپراتورها در بازه‌های زمانی مختلف"، "کشف سریع تخلف"، "نظارت بر رعایت حقوق مشترکان (SLA) در ارائه سطح خدمات توسط اپراتورها"، "رسیدگی به شکایات دارندگان پروانه از یکدیگر" و "پاسخگوئی درست و سریع به شکایات مردم" از مزایای راه‌اندازی سایت‌های پایش است.
علی اصغر عمیدیان -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- ابتدای شهریور ماه سال جاری با اشاره به اینکه استقرار سایت‌های جهت‌یاب، امکان تعیین موقعیت فرستنده‌های غیرمجاز و منابع تداخل را در باندهای فرکانسی VHF از 30 مگاهرتز تا 300 مگاهرتز و UHF از 300 مگاهرتز تا 3 گیگاهرتز فراهم می‌کند، گفت: از سه سال گذشته با اجرای طرح جامع مانیتورینگ در کشور تعداد 18 سایت مانیتورینگ و جهت‌یاب و 13 سامانه سیار و نیمه سیار پایش در مناطق مختلف کشور افتتاح شده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره محدوده طیف و پوشش جغرافیائی پایش بیان کرد: با اجرای طرح جامع مانیتورینگ امکان پایش باند فرکانسی از 18 به 110 گیگاهرتز در چهار ماهه نخست امسال رسیده و پوشش جغرافیائی ایجاد شده توسط این سامانه‌ها از 37 به 53 درصد جغرافیای کشور افزایش یافته است.

وی همچنین با اشاره به اینکه اجرائی شدن پروژه سایت‌های مانیتورینگ و جهت‌یاب به منظور حمایت از تولید داخل، با استفاده از توان شرکت‌های داخلی انجام شده است، عنوان کرد: پایش طیف فرکانسی، امکان تحقق مرزبانی الکترونیکی را بیش از پیش برای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی فراهم کرده و دستیابی رگولاتوری به اهداف حاکمیتی در فضای فرکانسی کشور را تسهیل می‌کند.

آخرین گزارش عملکرد این سازمان نیز نشان می‌دهد که با توجه به ضرورت نظارت همه جانبه بر طیف فرکانس رادیویی کشور و انجام وظایف مرزداری الکترونیک، رگولاتوری طراحی، نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری تجهیزات پایش ثابت و سیار را عملیاتی نموده است.

گزارش مکتوب سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد که سطح پوشش جغرافیایی کشور از 45 درصد در سال 92 به 53 درصد در سال 94 رسیده است.

همچنین پوشش فرکانسی کشور از 30 گیگاهرتز از ابتدای دولت تدبیر و امید به 110 گیگاهرتز در سال 94 ارتقا یافته است.

در هر دو بخش "سطح پوشش جغرافیایی" و "پوشش فرکانسی کشور" شاهد ارائه آمارهای متناقضی با صحبت‌های معاون وزیر ارتباطات هستیم؛ تفاوت از آنجا ناشی می‌شود که رویکرد معاون وزیر کاستن از اقدامات انجام شده در دولت گذشته بوده اما گزارش عملکرد سازمان متبوع وی، آمارهای دیگری را نشان می‌دهد.