Gerdab.IR | گرداب

شبکه ملی اطلاعات را یکساله می‌سازیم!

تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴

مدیرعامل مخابرات استان تهران گفت: اجازه دهید شبکه ملی اطلاعات را ظرف یک سال راه‌اندازی کنیم.

به گزارش گرداب از تسنیم، علیرضا صیدی در نشست خبری نمایشگاه تلکام 2015 با اشاره به اینکه طرحی را در این نمایشگاه در نظر گرفته‌ایم تا بدهی‌های معوق با شرکت مخابرات استان تهران تسویه شود، اظهار کرد: مشترکانی که به مخابرات تهران بدهی دارند، می‌توانند با استفاده از این طرح بین 10 تا 50 درصد تخفیف بگیرند.

وی در ارتباط با خدمات آوای انتظار تلفن ثابت گفت: آوای انتظار برای تلفن همراه 100 تومن در ماه و برای تلفن ثابت 200 تومن است اما سرویس‌های ارزش افزوده‌ای که از طریق این بستر ارائه می‌شود، قیمتش را ارائه‌کنندگان محتوا تعیین می‌کنند که ربطی به ما و مصوبات رگولاتوری ندارند.

مدیرعامل مخابرات استان تهران در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه حج تمتع چه تاثیری بر رشد ترافیک مکالمات صوتی به کشور عربستان داشته است؟ اظهار کرد: پاسخ این سوال را به آقای خلیلی معاون توسعه شبکه می‌سپارم که او هم در ارتباط با این موضوع گفت، با آنالیزهای صورت گرفته در شبکه ما اتفاقاتی که در کشور عربستان افتاد، مشکلی در به مقصد رساندن ارتباطات ایجاد نکرد و اتفاقات اخیر منجر به رشد 20 درصدی در برقراری ارتباطات از ایران به سوی اپراتورهای عربی شد. 

وی کیفیت خدمات اینترنت پرسرعت را که این شرکت ارائه می‌دهد، مطلوب دانست و گفت: این به معنای رضایت نیست و وضعیت باید بهتر شود علی‌رغم اینکه سرویس ADSL سال گذشته تا امسال پیشرفته بسیاری داشته است.

او عنوان کرد: طی بررسی‌هایی که انجام دادیم میزان تخلیه در مشترکان حجمی مخابرات تهران کمتر از مشترکان نامحدود است و این نشان می‌دهد که مشترکان حجمی از نظر کیفیت و سرعت در جایگاه مطلوب‌تری نسبت به نامحدودها قرار دارند. 

صیدی با اشاره به اینکه از نظر پهنای باند مشکلی نداریم، اظهار کرد: تمام پیک‌های ترافیک به 80 درصد نرسیده است و از این جهت مشکل خاصی نداریم اما از منظر پاسخگوی 2020 کمی ضعف داریم که باید زمان را در آن مدیریت کرده و کیفیت را ارتقا بخشیم. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی پاسخگویان سرویس 2020 از سرویس‌های جدید مخابرات اطلاعی ندارند، گفت: معمولا این اتفاق زمانی می‌افتد که مسئولان مخابراتی مصاحبه‌هایی را در ارتباط با سرویس‌های جدید انجام می‌دهند و تا زمان ابلاغ آنها به مجری کار کمی زمان از دست خواهد رفت که احتمال زیاد چنین قضیه‌ای مربوط به عدم ابلاغ آن سرویس مشخص بوده است. 

اکنون پاسخگویی 2020 به مناطق مخابراتی واگذار شده است. 

مدیرعامل مخابرات استان تهران در ارتباط با میزان واگذاری تلفن ثابت و اینترنت اشاره کرد: 2 سال پیش عنوان کردم که واگذاری تلفن به روز می‌شود و لذا سال گذشته شاهد بودیم که این اتفاق افتاد اما نگاه داشتن این وضعیت به عوامل خاصی مرتبط است که یکی از آنها تامین نقدینگی موردنیاز است. اکنون هزینه هر خط تلفن ثابت برای ما یک میلیون تومان هزینه می‌شود که آن را 50 هزار تومان واگذار کرده و با تعرفه‌های پایینی که اکنون در ارتباط با مکالمات داریم اصلا توجیه اقتصادی در ارتباط با این موضوع وجود ندارد.

وی افزود: سال گذشته تمامی تجهیزات موردنیاز را برای تلفن و اینترنت آماده کردیم اما اکنون با مشکل شهرداری روبه‌رو شده‌ایم که عوارض آن چندین برابر و مجوزدهی آن تند شده است.

صیدی با بیان اینکه تا سال گذشته مشکل تامین تجهیزات را داشتیم اما اکنون این مشکل با شهرداری شده است، گفت: یک میلیون ظرفیت‌سازی برای ADSL و تلفن ثابت شده اما مشکل‌مان با شهرداری همچنان باقی است و مجوز نصب تجهیزات ارتباطی را نمی‌دهد . تاکنون نیز پاسخی را در ارتباط با دلایل این موضوع به ما ندادند.

مدیرعامل مخابرات استان تهران با تاکید بر اینکه می‌توانیم شبکه ملی اطلاعات را به شکل عملیاتی در استان تهران پیاده‌سازی کنیم، به تسنیم گفت: شبکه ملی اطلاعات یعنی اینکه بتوانیم محتوای داخلی را با سرعت و کیفیت بالا و همچنین قیمتی مقرون به صرفه در اختیار مشترکان قرار دهیم که این کار نیازمند شبکه‌سازی است اما در شرایطی که تجهیزات را فراهم کرده‌ایم ولی مجوز برای نصب آنها نداریم، نمی‌دانیم چه کار کنیم.

خلیلی معاون توسعه شبکه مخابرات تهران در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه سرمایه شبکه‌سازی برای شمایی که مدعی هستید می‌توان شبکه ملی اطلاعات را در تهران راه‌اندازی کنید، چه میزان است؟ گفت: شبکه‌سازی لایه‌های مختلفی دارد که پرهزینه‌ترین بخش آن، دسترسی با دو بخش اکتیو و پسیو است که هر کدام به ترتیب 30 و 70 درصد سرمایه‌گذاری‌ها را شامل می‌شود. 

وی افزود: امسال نیازمند 250 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این بخش هستیم. قطعا شبکه ملی اطلاعات نیازمند شبکه‌سازی و تمامی اپراتورها باید بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن سرمایه‌گذاری‌‌هایی را برای این بخش داشته باشند. 

صیدی مدیرعامل مخابرات استان تهران نیز در پاسخ به تسنیم که اگر شبکه‌سازی شما صورت گیرد، شبکه ملی اطلاعات طی چه زمانی پیاده‌سازی می‌کنید، گفت: اگر شبکه‌سازی مخابرات صورت گیرد و با توجه به اینکه سالی 200 میلیارد تومان نیاز به توسعه داریم، حاضریم هر آنچه که در برنامه برای پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات در نظر گرفته شده به نصف آن زمان اجرایی کنیم. 
او افزود: اگر در برنامه است که این شبکه دوساله اجرایی شود ما حاضریم آن را ظرف 6 ماه تا یک سال پیاده‌سازی کنیم.