Gerdab.IR | گرداب

افزایش میزان جاسوسی سایبری در برزیل

تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۴

ارتباط هکرهای برزیلی با هکرهای روسی سبب افزایش جاسوسی و جرائم سایبری شده است.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ میزان حملات و جاسوسی سایبری در منطقه‌ی آمریکای لاتین در حال افزایش است. بنا بر گزارش برخی تحلیل گران اینترنت، بسیاری از هکرهای برزیلی و اهل پرو، با متخصصین روسی‌زبان و اروپای شرقی در ارتباط هستند و در روسیه تحصیل می‌کنند.

دمیتری بستوژف (Dmitry Bestuzhev)، رئیس بخش تحقیقات امنیتی کسپرسکی در آمریکای لاتین، گفت که منطقه‌ی آمریکای لاتین، محلی برای حمله از طریق تروجان‌ها است که خصوصاً بخش مالی را تهدید می‌کند. وی به این نکته اشاره کرد که بیشتر تولیدکنندگان بدافزار در این منطقه، از برزیل و پرو هستند.

وی افزود: «مجرمان روسی به‌طور فزاینده‌ای از شبکه‌های آمریکای لاتین برای آزمایش بدافزارهای جدید خود قبل از انتشار آن‌ها استفاده می‌کنند. حملات جاسوسی سایبری (Cyber espionage) علیه سیاستمداران، خبرنگاران و دیپلمات‌ها در آمریکای لاتین در حال افزایش است.» وی در مورد برزیل تصریح کرد که این کشور آسیب‌پذیرترین کشور در برابر حملات سایبری است و در سال جاری میلادی 31 درصد از کاربران آن با حمله مواجه شدند.

در تحلیل ارتباط هکرهای برزیلی با متخصصین روسی باید به چند مقدمه توجه کرد. اول اینکه همان‌طور که واضح است آمریکا و روسیه در فضای سایبر دچار درگیری و کشمکش هستند. از سوی دیگر بر اساس افشاگری‌های اسنودن مشخص شد که سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) از شبکه‌های بازرگانی و دولتی برزیل جاسوسی می‌کرد یا به شنود مکالمات رئیس‌جمهور برزیل می‌پرداخت.

مقدمه‌ی بعدی این است که چندی قبل وزرای خارجه‌ی آلمان و برزیل برای همکاری با یکدیگر علیه جاسوسی‌های NSA توافق کردند؛ زیرا دفتر صدراعظم آلمان هم بنا بر بعضی گزارش‌ها و تلویحاً به اعتراف برخی مقامات آمریکا مثل مایکل راجرز، رئیس NSA، هدف جاسوسی آمریکا واقع شد. حال از این سه مقدمه می‌توان به‌راحتی فهمید که چرا هکرهای برزیلی با روسی‌ها در ارتباط بودند. آن‌ها از این طریق به‌عنوان شریکی برای روسیه و آلمان در فضای سایبر و جنگ سایبری هستند.

لازم به ذکر است که در سال 2013 برزیل و آرژانتین با یکدیگر برای مقابله با جاسوسی‌های سایبری آمریکا علیه کشورهای آمریکای لاتین توافق کردند. با دقت در مطالب بالا به نظر می‌رسد که روسیه، منطقه‌ی آمریکای لاتین را به‌عنوان محلی برای جنگ سایبری خود با آمریکا انتخاب کرده است. از سوی دیگر نیز احتمالاً آمریکا نیز با ارائه‌ی خدمات خود در برخی کشورهای آمریکای لاتین سعی در ورد به این منطقه برای مقابله با روسیه دارد.