Gerdab.IR | گرداب

بی‌بی‌سی:

وضعیت غرب بعد از حمله نظامی به ایران، بدتر از وضعیت فعلی است

تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۸۹

رسانه رسمی دولت انگلیس با انتشار تحلیلی درباره تهدید امریکا برای حمله نظامی به ایران، پیش بینی کرد که وضعیت برای غرب بدتر از روزهای قبل از جنگ شود.

به گزارش گرداب به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، بی‌بی‌سی فارسی در تحلیلی با عنوان اینکه "مهمترین نقطه قدرت استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی در مقابل امریکا و متحدانش، بازدارندگی در خارج از مرزهای ایران است"، از نگرانی مفرط انگلستان و امریکا از قدرت نفوذ ایران در جهان پرده برداشته است.

تحلیلگر رسانه انگلیسی صریحا دلیل اصلی حمله نکردن امریکا به ایران را این‌طور بیان می‌کند:
در صورت حمله آمریکا، نیروهای ایرانی نه فقط در مرزهای خود، که در عراق، افغانستان، ‏لبنان، فلسطین و کشورهای خلیج فارس که میزبان پایگاه های امریکایی هستند، یا حتی جاهای دیگر، خواهند جنگید.

طبیعتا یکی از ‏ابزارهای مهم ضربه زدن جمهوری اسلامی به آمریکا و متحدانش در منطقه، نیروهایی چون سپاه قدس ‏هستند، اما در کنار آنها، متحدان بالقوه و بالفعل تهران در منطقه نیز، به همان اندازه در هنگام یک درگیری احتمالی با آمریکا، تعیین کننده خواهند بود.

برخی از متحدان شیعه تهران، ‏تاکنون به طور بالفعل در کشورهایی چون لبنان یا عراق نقش آفرینی مؤثری در مقابله با آمریکا و متحدانش کرده اند.

تفاوت نیروهای ایران با غربی ها، آمادگی ‏برای "شهادت طلبی" است. شاید بخش مهمی از این اظهارات، کارکرد تبلیغاتی داشته باشد. اما تجربه عملیات انتحاری نیروهای ضد غربی در مناطقی چون عراق و افغانستان، حاکی از مؤثر بودن این نوع عملیات، علیه مهاجمان فرامنطقه ای است.

در عین حال، این قبیل اظهارات، نوع نگاه برخی حاکمان ایران به حدود پرداخت هزینه در مقیاس ملی را نشان می دهد.

در نگاه این حاکمان، اگر چه قدرت آمریکا بسیار بیشتر از جمهوری اسلامی ایران است، اما در مقابل، ظرفیت آن برای پرداخت هزینه های مادی و ‏انسانی، بسیار محدود است.
مسؤولان حکومت ایران معتقدند که در کشوری چون امریکا، بر خلاف ایران، حتی افزایش شدید قیمت ‏نفت یا دادن چند هزار نفر کشته، ممکن است حزب حاکم را در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری به زمین بزند.

سایت رسمی دولت انگلیس در پایان به امریکا توصیه کرد گزینه نظامی علیه ایران را کنار بگذارد.