Gerdab.IR | گرداب

(بخش اول)

شبکه‌ای نوری از اینترنت

تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۴

شبکه‌های نوری نسبت به شبکه‌های وای‌فای دارای سرعت بیشتر و مصرف انرژی کمتری هستند. شبکه‌ای نوری از اینترنت

به گزارش گرداب از سایبربان؛ نزدیک یک قرن از اختراع لامپ‌های رشته‌ای (لامپ‌های حبابی پرمصرف که از عمر بالایی هم برخوردار هستند.) می‌گذرد و امروزه بیشتر از لامپ‌های LED استفاده می‌شود. مصرف برق این لامپ‌ها نسبت به لامپ‌های رشته‌ای 10 برابر کمتر و عمر آن 30 برابر بیشتر است.

لامپ‌های LED کاربردهایی بیشتر از نوردهی به محیط را می‌توانند داشته باشند. در حال حاضر از این فناوری می‌توان برای ارتباط لپ‌تاپ‌ها با تلفن‌های هوشمند یا هر دوی این‌ها با اینترنت استفاده کرد. همچنین از این فناوری می‌توان برای ایجاد شبکه «Li-Fi» استفاده کرد. (شبکه‌ی Li-Fi شبکه‌ای مشابه Wi-Fi است که از نور LED برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند و از سرعت و توانایی بالا در جابه‌جایی اطلاعات برخوردار است.)

استفاده از نورهای مرئی برای برقراری ارتباط‌های بی‌سیم موضوع تازه‌ای نیست. شاید تعداد بسیار زیادی از مردم ندانند که در زمان ناپلئون از سیستم تلگراف نوری که به نام سمفور (Semaphore) شناخته می‌شود، استفاده می‌شد.

الکساندر گراهام بل (َAlexander Graham bell)، مخترع تلفن، اولین کسی بود که از نور برای برقراری ارتباط استفاده کرد. این فناوری فوتوفون (Photophone) نام داشت. در این فناوری از یک آینه و یک نوع بلندگو که نور را متمرکز و به ارتعاش در می‌آورد استفاده می‌شد. تماس گیرنده در بلندگو صحبت می‌کرد و صدای او با عبور از دستگاه خاصی در نور رمزنگاری می‌شد. این نور به آینه برخورد کرده و منعکس می‌شد. این انعکاس در چند مرحله انجام شده و در پایان با استفاده از همان دستگاه مبدأ به صوت تبدیل شده و فرد شنونده صدا را دریافت می‌کرد.

در شبکه‌ی Li-Fi نیز از ارتعاشات برای رمزنگاری داده‌ها در نور به صورت صفر و یک باینری استفاده می‌شود؛ اما این موضوع به قدری سریع اتفاق می‌افتد که چشم انسان نمی‌تواند آن را تعقیب کند.
اینترنت اشیا یک فناوری بلند پروازانه است که در آینده‌ای نزدیک بسیاری از اشیا از آن استفاده خواهند کرد و برای این ارتباط با یکدیگر به یک شبکه قوی نیاز دارند. به‌عنوان مثال یخچال شما ممکن است به تلفن هوشمند شما پیغامی مبنی بر پایان شیر بفرستد یا خودش آن را سفارش دهد.

تعدادی از تحلیلگرها پیش‌بینی می‌کنند که تا سال 2020 بیش از 25 میلیارد دستگاه به اینترنت اشیا مجهز می‌شوند و برای اتصال این تعداد به اینترنت به یک شبکه‌ی قدرتمند نیاز است. از آنجایی که اطلاعات اینترنت اشیا اغلب در فاصله‌ی نزدیک جابه‌جا می‌شود، شبکه‌های Li-Fi می‌تواند کمک بزرگی برای اینترنت اشیا محسوب می‌شود.

با وجود اینکه چالش‌های فراوانی بر سر راه این فناوری قرار دارد؛ اما در آینده‌ای نزدیک فناوری Li-Fi به خانه‌ها نیز راه پیدا می‌کند و موارد مصرف آن افزایش خواهد یافت.