Gerdab.IR | گرداب

شبکه‌ای نوری از اینترنت/بخش دوم

تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۴

در بخش قبلی فناوری شبکه‌های نوری معرفی شد. در این بخش شبکه‌های Li-Fi و Wi-Fi با هم مقایسه شده‌اند.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ تقاضای روز افزون کاربرها برای استفاده از شبکه‌های وای‌فای فشار زیادی را بر روی این فناوری وارد کرده است. در فناوری وای‌فای از امواج رادیویی و ماکروویو برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود در سال 2019 ماهانه 35 کوانتیلیون (〖10〗^18) بیت اطلاعات جابه‌جا خواهد شد. با توجه به فرکانس و توان شبکه‌های وای‌فای امروزی، نمی‌توان این حجم از اطلاعات را پشتیبانی کرد. این مشکل در شهرها بیشتر به چشم خواهد آمد؛ زیرا تعداد بسیار زیادی از کاربرها سعی می‌کنند به طور همزمان به یک شبکه‌ی وای‌فای یک برج سلولی متصل شوند که از توان آن شبکه خارج است.

موضوع اصلی حداکثر میزان ممکن انتقال اطلاعات با پهنای باند فرکانس‌های امروزی است. با وجود اینکه از طیف‌ها و فرکانس‌های مختلف در ارتباط‌ها استفاده می‌شود، شبکه‌های امروزی باز هم نمی‌توانند این رشد انفجاری اطلاعات را پاسخگو باشند؛ بنابراین به نظر می‌رسد شبکه‌ی Li-Fi جایگزین مناسبی برای شبکه‌های Wi-Fi است.

نورهای مرئی از ظرفیت ارتباطی بالایی برخوردار است که تا این لحظه تنظیم و از آن استفاده نشده است. نور لامپ‌های LED سرعت بالایی برای انتقال اطلاعات دارند. شرکت انگلیسی «EPSRC» یا «Ultra-Parallel Visible Light Communications» که در زمینه‌ی ارتباطات با استفاده از نورهای مرئی تحقیق می‌کند؛ توانسته است در آزمایش‌هایی با استفاده از LED آبی رنگ سرعت انتقال 3.5 و نور سفید سرعت انتقال 1.7 گیگابیت در ثانیه به دست آمده است.

بر خلاف شبکه‌ی وای‌فای که امواج آن از دیوار نیز عبور می‌کند، امواج شبکه‌هایی که از نور مرئی استفاده می‌کنند در داخل اتاق محصور می‌شود. این موضوع یکی از محدودیت‌های شبکه‌ی Li-Fi است؛ اما از طرفی امن بودن آن را نیز ثابت می‌کند. در صورت استفاده از این شبکه، جلوی فرد یا افرادی که از بیرون اتاق قصد دارند به اطلاعات کاربر دسترسی پیدا کنند گرفته خواهد شد. 

همچنین هرکدام از منابع نوری مختلف که در سقف تعبیه می‌شوند، علاوه بر روشن کردن محیط، سیگنال‌های متفاوتی برای هر کاربر ارسال می‌کند. موضوعی که فناوری Li-Fi را امن‌تر نشان می‌دهد، عدم تداخل سیگنال‌های یک منبع با منبع دیگر در یک اتاق است. به کمک این امکان در یک اتاق نیز یک منبع نمی‌تواند منبع دیگر را خوانده و به اطلاعات آن دسترسی داشته باشد.

مزیت دیگر شبکه‌های Li-Fi این است که برای راه‌اندازی آن به هیچ زیرساخت جدیدی نیاز نیست و از شبکه‌ی برق معمولی می‌توان برای انتقال اطلاعات در این فناوری استفاده کرد.
در حال حاضر بعضی از شرکت‌ها از این فناوری برای انتقال اطلاعات خود استفاده می‌کنند. شرکت پیور لی‌فای (PureLiFi) در ادینبورگ اولین شرکت است که از این فناوری استفاده کرده است. 

سرعت انتقال اطلاعات این شرکت 11.5 مگابیت در ثانیه است. در مقایسه با فناوری وای‌فای‌ اولیه، این فناوری بسیار امن بوده و به علت استفاده نکردن از امواج رادیویی می‌توان از آن در بیمارستان‌ها استفاده کرد.

با وجود اینکه چالش‌های فراوانی بر سر راه این فناوری قرار دارد؛ اما در آینده‌ای نزدیک فناوری Li-Fi به خانه‌ها نیز راه پیدا می‌کند و موارد مصرف آن افزایش خواهد یافت.