Gerdab.IR | گرداب

اتهام همراه اول به شهرداری تهران!

تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۴

مدیر عامل همراه اول گفت: سایت‌های موبایل در تهران با توجه به تغییرات مدیریتی در شرکت خدمات ارتباطی شهر، طی دو سه سال اخیر قلع و قمع می‌شود که پوشش را با اختلال مواجه کرده است.

به گزارش گرداب از تسنیم، وحید صدوقی -مدیر عامل همراه اول- در نشستی خبری در ارتباط با دلیل مشکلات برخی مشترکان اپراتور اول موبایل برای دریافت خدمات اولیه، اظهار کرد: طی 10 سال گذشته با شهرداری همکاری‌هایی داشتیم اما در دو سه سال اخیر به دلیل تغییرات مدیریتی در شرکت خدمات ارتباطی شهر، اجازه توسعه سایت‌های موبایل داده نمی‌شود و حتی برخی سایت‌های ما قلع و قمع می‌شود.

*سایت‌های موبایل در تهران قلع و قمع می‌شود*
وی عنوان کرد: همانطور که توسعه راه‌ها برای ارائه خدمات فیزیکی یک اصل است، خدمات موبایل نیز این روزها به یکی از ضروریات و امور واجب برای مشترکان تبدیل شده است.

او افزود: آماده هر نوع همکاری برای رفع مشکل هستیم زیرا در بسیاری از نقاط شهر سایت‌های موبایل توسط عاملین شهرداری از بین رفته است. بد نیست مسئولان بدانند در نقاطی که پوشش آنتن ضعیف باشد، تلفن همراه باید سیگنال بیشتری ارسال کند که ضرر و زیان آن بیشتر از تشعشعات دکل ارتباطی است.

*همراه اولی سیم‌کارت جعلی ندارد و رگولاتوری هم می‌داند*
مدیر عامل اولین اپراتور موبایل کشور در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود بعد از ساماندهی سیم‌کارت‌های فاقد هویت همچنان موجی از سیم‌کارت‌های با هویت جعلی در اختیار مشترکان قرار گرفته که درصدی مربوط به همراه اول می‌شود، چند درصد از این نوع سیم‌کارت‌ها دارید؟، گفت: اولین اپراتور موبایل بودیم که در تعامل با رگولاتوری در ارتباط با عدم وجود سیم‌کارت‌های جعلی در شبکه تأییدیه گرفتیم.

وی در برابر اصرار خبرنگار مبنی بر اینکه هنوز سیم‌کارت جعلی دارید، گفت: تأییدیه کتبی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گرفتیم که تمام مشترکان‌مان کد ملی را در سامانه همراه اول ثبت کرده‌اند. در حال حاضر سیم‌کارت بی‌نام نداریم اما اینکه افراد سیم‌کارت را جابجا کرده باشند ممکن است وجود داشته باشد زیرا ممکن است پدری برای فرزند خود سیم‌کارت به نام خودش بگیرد.

محمد مهدی عطوفی -معاول بازاریابی اپراتور اول موبایل- هم در این باره گفت: به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیش از این هم گفتیم که با هر مورد مشکوکی مواجه شدند، اعلام کنند تا اقدامات لازم را انجام دهیم.

*میانگین سرعت مشترکان 3G همراه اول 2.8 مگ است*
صدوقی در ارتباط با سرعت پایین 3G اپراتور اول موبایل گفت: میانگین سرعت مشترکان ما در این نسل از خدمات 2.8Mbps است که این رقم در ساعات غیر پیک به 8 تا 10 مگ هم می‌رسد. دلیل برخی کندی‌ها که می‌گویید این است که برخی سایت‌های خارجی در کشور CDN ندارند و همین منجر می‌شود تا در زمان دانلود با تأخیر مواجه شوید.

وی گفت: برای مقایسه سرعت دانلود و آپلود اپراتورهای موبایل در 3G بهتر است که از اپن سیگنال (Open Signal)استفاده شود. تمامی سرورهای این سامانه در خارج از کشور است و لذا مقایسه می‌تواند علی‌رغم تأخیر سر بار دقیق‌تر باشد.

*سایت‌های 3G تا پایان سال 8 هزار می‌شود*
او با بیان اینکه ترافیک روزانه 3G اکنون از 185Tbps عبور کرده است، ابراز کرد: همچنان 3G در همراه اول نوپاست و در نظر داریم تعداد سایت‌های خود را تا پایان سال از 4500 به 8000 برسانیم.

*ترابردپذیری شماره‌ها می‌تواند موجب زیان همراه اول شود*
مدیر شرکت ارتباطات سیار در پاسخ به این سوال که با اجرای طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه (امکان جابجایی در اپراتورها)، همراه اول ضرر می‌کند؟، گفت: در کل این حرف درست است و اگر همراه اول اقدامات پیشگیرانه انجام ندهد، قطعا زیان می‌کند. اما از پنج سال قبل اقدامات پیشگیرانه‌ای را با سرمایه‌گذاری 5000 میلیارد تومان در شبکه و سرمایه‌گذاری 4000 میلیارد تومان دیگر طی چهار سال آینده، انجام داده و می‌دهیم.

وی گفت: دنبال افزایش کیفیت خدمات هستیم زیرا تلفن همراه امروز به میز کار مشترکان تبدیل شده است؛ لذا اجرای ترابردپذیری شماره‌ها می‌تواند نقطه قوتی برای ما باشد هر چند اپراتوری همچون ترکسل از اجرای این طرح ضرر کرد و بخشی از سهام خود را از دست داد.

*پوشش سایت‌های LTE یک بیستم 3G است*
مدیر عامل اپراتور اول در پاسخ به این سوال که ظاهرا سرمایه‌گذاری در LTE برای همراه اول به صرفه نیست؟، گفت: اکنون 22 میلیون گوشی هوشمند در کشور وجود دارد که چیزی حدود یک چهارم آنها قابلیت پشتیبانی از باند فرکانسی 2600MHz دارد و لذا آمادگی مشترکان نیز به سمت استفاده از 3G است.

وی افزود: اکنون هر سایت 3G قابلیت پاسخگویی به 800 مشترک را دارد در حالیکه LTE، 40 مشترک است. این موضوع را به رگولاتوری نیز اعلام کرده و گفته‌ایم که می‌خواهیم توسعه چهار ساله را ظرف یک سال انجام دهیم اما ملزومات آن مانند باند فرکانسی مناسب در رده 700 تا 800 مگاهرتز را در اختیار ما قرار دهید.

*قرارداد با شیائومی برخلاف هواوی انحصاری است*
عطوفی –معاون بازاریابی همراه اول- در پاسخ به این سوال که زمانی باندلینگ را با گوشی هواوی P6 انجام دادید اما این گوشی خارج از توافق شما به شکل قفل باز هم در بازار وجود داشت، چه تضمینی هست که در ارتباط با شیائومی این اتفاق نیفتد؟، گفت: در ارتباط با محصول P6 انحصاری نبودیم بلکه شریکی را آوردیم تا تستی انجام دهید اما در ارتباط با شیائومی انحصاری هستیم و مبادی غیر، امکان ورود این گوشی را ندارند.

*پیامک‌های تبلیغاتی سرویسی اختیاری است*
وی همچنین در ارتباط با اینکه ظاهرا براساس اعلام کارگروه ساماندهی وزارت ارشاد، اپراتورهای موبایل در ارتباط با ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی همکاری نمی‌کنند و حتی در این باره همراه اول تذکری را گرفته است؟، گفت: در ارتباط با سرویس‌‌های ارزش افزوده هر چه را اعلام کرده‌اند انجام داده‌‌ایم؛ زمانی گفتند مسابقات پیامکی را لغو کنید که ما هم این کار را انجام دادیم.

او افزود: پیامک‌های تبلیغاتی طبق روال قبل اقدامی اختیاری است و مشترک است که تشخیص می‌دهد که این سرویس برای او فعال باشد یا خیر؛ هر آئین نامه جدیدی به دست همراه اول برسد، اجرایی می‌کند.

*اپراتورهای خارجی برای خرید سهام همراه اول باید با سهامدار عمده توافق کنند*
صدوقی درباره اینکه گویا اپراتوری فرانسوی تصمیم به خرید بخشی از سهام اپراتورهای داخلی دارد و این موضوع را وزیر ارتباطات برای اولین بار مطرح کرد، آیا آن اپراتور شما هستید؟، گفت: وزیر ارتباطات اسم اپراتور را نبردند و قطعا در آینده این خبر رسما اعلام می‌شود؛ همراه اول شرکتی بورسی است و از این حیث شرکت‌هایی که در ایران هستند می‌توانند تا 10 درصد سهام عرضه شده آن را خریداری کنند.

مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار گفت: اگر بیشتر از این سهام را بخواهند باز باید با توافق سازمان بورس بورس باشد که مراحل قانونی خود را دارد. تقاضای زیادی برای شراکت با همراه اول وجود داشته اما اگر شرکتی خارجی مایل به انجام این کار باشد، باید با سهامدار عمده توافق کند.

*منتظر باندهای 1800 و 700 هستیم*
وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی نسل سوم و چهارم همراه از هات اسپاتخارج می‌شود؟، گفت: اگر باندهای فرکانسی 1800 و 700 مگاهرتز در اختیار قرار گیرد خیلی سریع از این وضعیت خارج می‌شویم.

*دیتا 10 برابر رشد کرد اما درآمدها دو برابر شد*
صدوقی در ارتباط با اینکه چه میزان سطح درآمدی این اپراتور بعد ارائه مجوز نسل‌های جدید ارتباطی افزاش یافته است؟، گفت: در بخش مکالمه و پیامک شاید نرخ چهار درصد حاکم باشد که البته این روند کاهشی استو احتمالا طبق تجربه دنیا منفی هم می‌شود.

وی افزود: علی‌رغم اینکه رشد خدمات دیتا 10 برابر بوده اما رشد درآمدی ما بیش از 2 برابر نشده است. درآمدهای دیتا در آینده نمی‌تواند جوابگوی امور توسعه‌ای باشد و از این حیث باید در سرویس‌ها و خدمات ارزش افزوده سرمایه‌گذاری کرد.