اقدامات ویژه وزارت ارتباطات برای حجاج

تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: در پی وقوع حادثه دردناک منا اقدامات ویژه‌ای برای رفاه حال حجاج بیت الله الحرام، انجام شد.

به گزارش گرداب از تسنیم، در پی وقوع حادثه دردناک منا و به منظور رفاه حال حجاج بیت الله الحرام، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تمهیدات ویژه‌ای برای حادثه دیدگان این واقعه اسفبار در نظر گرفت.
 
به طوریکه به گفته مدیر کل کنترل و هماهنگی مدیریت شبکه و مهندسی عملیات سوئیچ شرکت ارتباطات زیرساخت، با توجه به این حادثه ناگوار ترافیک تلفنی بین ایران و عربستان با افزایش رو‌به‌رو شد؛ حجم ترافیک خروجی دو صفر به مقصد کشور عربستان در روزهای دوم مهر (عید قربان) و سوم مهر با افزایش چهار برابری به ترتیب به 727465 و 654881 دقیقه رسید.
 
از این رو به گفته مهندس معدنی پور با توجه به پیش‌بینی‌های لازم و تشکیل کمیته‌های ویژه در شرکت ارتباطات زیرساخت و همکاری اپراتورهای همراه کشور برای حفظ پایداری کیفیت ارتباطات در بالاترین سطح، تمامی درخواست‌ها به مقصد عربستان با استفاده از تمامی ظرفیت‌های ارتباطی کشور و ظرفیت‌های مسیرهای بین‌الملل با موفقیت برقرار شد.
 
وی در خصوص راهکارهای شرکت ارتباطات زیرساخت برای تسهیل ارتباط زائران در این ایام گفت: امسال همانند سال‌های  گذشته این شرکت ظرفیت‌های مستقیم و ترانزیتی خود را با اپراتورهای کشور عربستان افزایش داد و علاوه بر مسیرهای مستقیم، شمار اپراتورهای ترانزیتی را به 10 شرکت افزایش داد و هم‌زمان کیفیت ارتباطات شرکت‌های ترانزیتی نیز تحت کنترل و پایش ویژه قرار گرفته است.
 
همچنین براساس ترافیک‌سنجی انجام شده بیشینه ASR ترافیک صادره 45 درصد ثبت شد و متوسط زمان مکالمات (ACT) در حدود 2 دقیقه بوده است.
 
طبق اظهارات مدیرکل کنترل و هماهنگی مدیریت شبکه و مهندسی عملیات سوئیچ شرکت ارتباطات زیرساخت، بیشترین ترافیک حجاج ایرانی از طریق شبکه تلفن همراه اول بوده است که حدود 58 درصد کل ترافیک را تشکیل می‌دهد و پس از آن شبکه ایرانسل 21 درصد، شبکه تلفن‌ ثابت استان‌ها 18 درصد و شبکه اپراتورهای رایتل و تالیا نیز 3 درصد ترافیک حجاج را به خود اختصاص داده‌اند.
 
از طرف دیگر، اپراتورهای تلفن همراه هم با درک درست شرایط و دغدغه هموطنان درگیر در این حادثه، هر یک تسهیلات ویژه‌ای برای حجاج در نظر گرفتند.
 
توسط همراه اول، کلیه خطوط دائمی قطع شده حجاج بابت بدهی، وصل شد و سقف مبلغ استفاده از تلفن همراه برای حجاج به یک میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافت. به این ترتیب با ارسال پیامکی از حجاج درخواست می‌شود مبلغ استفاده از خط خود را در سه سطح «500 هزار»، «یک میلیون» و «یک میلیون و 500 هزار تومان» اعلام کنند. حجاجی که مبلغ سقف را اعلام نکنند، سقف استفاده از تلفن همراه‌شان همان مبلغ تضمین پرداخت عادی خواهد بود.
 
همچنین برای اطلاع از آخرین وضعیت کارکرد، هر روز پیامک اطلاع‌رسانی صورت حساب برای آنان، ارسال می‌شود.
 
به گفته مدیر روابط عمومی اپراتور دوم هم، از طریق دو نماینده مستقر در بعثه به حجاج خدمت‌رسانی می‌کند و اگر سیم‌کارت مشترکی به هر دلیلی سوخته، مفقود یا به سرقت رفته باشد همانجا سیم‌کارت جایگزین را بلادرنگ ارایه می‌کند و هرگونه مشکل حجاج در حوزه ارتباطی، توسط نمایندگان ایرانسل در عربستان پیگیری می‌شود.
 
وی در عین حال از راهکار این اپراتور جهت تسهیل ارتباط حجاج خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اختلال اپراتورهای عربی به علت افزایش حجم مکالمات، راهکار ارتباطی با ثبات‌تری در نظر گرفته شد و در توافق با هر 3 اپراتور فعال در عربستان ارایه سرویس دیتا به حجاج عملیاتی شد.
 
به گفته او تا جای ممکن اختلالات به اپراتورهای عربستان اعلام و جهت رفع مشکلات از آنها پیگیری هم صورت می‌گیرد.
 
ضمن اینکه شرکت رایتل نیز با ارایه سیم‌کارت ویژه به زائرین حج تمتع اعلام کرد پایین‌ترین نرخ تعرفه حج را ارایه داده است.