Gerdab.IR | گرداب

ارتباط مقامات اسراییلی با هکینگ تیم

تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۴

برخی مقامات نظامی اسراییل با اعضای شرکت هکینگ تیم ملاقات کردند و از این شرکت درخواست جاسوس‌افزار کردند.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ طبق برخی گزارش‌ها، اعضایی از شرکت هکینگ تیم با مقامات پلیس اسراییل، وزارت دفاع و شرکت صنایع دفاع التا (Elta)، ملاقات کردند.

یانیو آزانی (Yaniv Azani)، رییس فناوری واحد سایبری پلیس اسراییل، در این ملاقات از این اعضا پرسید که چه نرم‌افزارهایی برای نظارت بر شبکه‌های اجتماعی موبایلی خصوصاً اسکایپ و وایبر و نظارت بر GPS دارند. طبق اسناد مذکور، برنامه‌های جاسوسی از اسکایپ، وایبر و... به مقامات اسراییلی مذکور فروخته شد ولی برخی منابع دیگر حاکی از آن است که دلایلی مبنی بر خرید مقامات اسراییلی یا استفاده‌ی آن‌ها از ابزارهای جاسوسی هکینگ تیم در دسترس نیست.

به‌علاوه این اسناد نشان می‌دهد که وزارت دفاع اسراییل از هکینگ تیم نوع رمزنگاری مورداستفاده در برنامه‌های جاسوسی را درخواست کردند. همچنین مقامات این وزارت خانه از هکینگ تیم در مورد برنامه‌های کاربردی که از طریق این نرم‌افزارهای جاسوسی قابل‌اجرا هستند سؤال کردند. در کنار این‌ها از قابل‌ارسال بودن اطلاعات به‌دست‌آمده از طریق این نرم‌افزارها نیز مطالبی را جویا شدند.

به‌علاوه مقامات شرکت التا نیز از اعضای هکینگ تیم در مورد فناوری‌ها این شرکت که مرتبط با رمز عبورهای پیچیده‌ی وای فای هستند کسب اطلاع کردند. همچنین در مورد اینکه آیا این فناوری‌ها توانایی شنود ارتباطات در حملات مردمیانی (man in the middle) را دارند، مطالبی را از اعضای این شرکت پرسیدند.

نکته‌ی مهم دیگر این است که هکینگ تیم از طریق شرکت نایس سیستمز (Nice Syestems) که یک شرکت مشاوره‌ی اطلاعاتی اسراییل است، ابزارهای جاسوسی خود را به هندوراس و آذربایجان می‌فروخت. البته نایس سیستمز در این میان مدعی شده است که چون بخش جمع‌آوری اطلاعات و سایبری خود را به شرکت هوافضا و صنایع جنگ‌افزار اسراییلی البیت سیستمز (Elbit Systems) فروخته است، در حوزه‌ی اطلاعاتی فعالیت نمی‌کند و ظاهراً می‌خواهد خود را از این کار تبرئه کند.

 اسراییل با خرید جاسوس‌افزار از هکینگ تیم قصد دارد از کشورهای رقیب خود در فضای سایبر جاسوسی کند که واضح است ایران از مهم‌ترین آن‌هاست. در نتیجه رصد کدهای مخرب هکینگ تیم بسیار مهم است.