Gerdab.IR | گرداب

برنامه ی Karma Police انگلیس

تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۴

GCHQ بر همه‌ی کاربران اینترنتی و تعدادی از شبکه‌های اجتماعی در انگلیس با استفاده از برنامه‌ای جاسوسی نظارت و از این طریق به سیستم هر فردی نفوذ می‌کرده است.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ طبق برخی اسناد فاش شده، ستاد ارتباطات دولت انگلیس (GCHQ)، در حال اجرای برنامه‌ای برای نظارت و جاسوسی گسترده از همه‌ی کاربران اینترنت در انگلیس است. این برنامه «Karma Police» نام دارد. GCHQ با استفاده از کابل‌هایی که در شهر کورنوال (Cornwall) قرار دارد، از داده‌های اینترنتی جاسوسی می‌کند. ایجاد این برنامه به هفت سال پیش برمی‌گردد و اسنودن، جزییات مربوط به آن را نیز فاش کرده است.

این برنامه تمام جزییات وب‌گاه‌های بازدید شده، نام‌های کاربری و حتی رمزهای عبور کاربران را جمع‌آوری می‌کند.

در ابتدا، این برنامه کاربرانی را که از شبکه‌های رادیویی اسلامی استفاده می کرند ردیابی می‌کرد.

از شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌ها و وبگاه‌هایی که این برنامه از کاربران آن جاسوسی می‌کند می‌توان به اسکایپ، گوگل، یاهو، فیس‌بوک، ردیت (Reddit)، سی‌ان‌ان (CNN)، BBC، وب‌گاه «Channel 4 News» در انگلستان، رویترز و وب‌گاه‌هایی که معمولاً جوانان از آن‌ها بازدید می‌کنند.

تا سال 2009، حدود 1.1 تریلیون رویداد مانند باز کردن صفحات وب، در پایگاه داده‌ی این برنامه به نام سیاه‌چاله (Black Hole) ذخیره شده بود. در سال 2010، این برنامه روزانه، 30 میلیارد فراداده (metadata) را ضبط کرده بود که این میزان تا سال 2012 به 50 میلیارد رسید.

این پایگاه داده، پروتکل‌های اینترنتی و کوکی‌های افراد بازدیدکننده از یک وب‌گاه را ثبت می‌کرد. مجریان این برنامه با ارتباط دادن میان کوکی‌های وارد سیستم‌های افراد می‌شدند.

نکته‌ی مهم این است که GCHQ به همراه سایر کشورهای پنج چشم (Five Eyes)، از این طریق به حریم خصوصی افراد وارد می‌شدند و به هرکجا و هر سامانه‌ای که می‌خواستند حمله می‌کردند.