Gerdab.IR | گرداب

بیکاری برای کارآفرین فرصت است!

تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۴

یک کارآفرین در حوزه فناوری اطلاعات گفت: افزایش درآمد خانوارها، تکنولوژیک بودن جامعه ایرانی، بالا بودن ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت و تلفن‌های هوشمند، بهترین فرصت برای ارائه محصولات و خدماتی از جنس فناوری‌های نوین در بازار است.

به گزارش گرداب از فارس، شهاب جوانمردی مدیرعامل یک هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد درباره چالش‌های توسعه کسب‌وکارهای نوپای فناور در ایران، گفت: مهمترین هدف راه‌اندازی یک کسب‌وکار، ایجاد منفعت اقتصادی است؛ اما ما فراموش کرده‌ایم که نگاه اقتصادی به کسب‌وکارمان داشته باشیم؛ شرکت تاسیس می‌کنیم تا شرکت‌داری کنیم و صاحب آن باشیم، حال آنکه مهمترین اولویت در راه‌اندازی یک شرکت، کسب درآمد و منفعت اقتصادی است.

جوانمردی با اشاره به انتظار اشتباهی که جامعه در ایجاد اشتغال از دولت دارد، افزود: دولت تنها باید نقش سیاست‌گذاری و تسهیل‌گری در راه‌اندازی کسب‌وکارها را برعهده داشته باشد.

وی ادامه داد: واژه فناوری، امروز به عنوان مهمترین عنصر و ارزش افزوده توانمندساز کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ فناوری تنها زمانی اصالت پیدا می‌کند که باعث توانمندی کسب و کار شود.

این کارآفرین در حوزه فناوری اطلاعات، چابکی، کوتاهی فاصله ایده تا عمل و برخورداری از یک تیم کاری خوب را ویژگی‌های اصلی یک کسب‌وکار نوپا دانست و گفت: بیکاری امروز جامعه جوان ایران اگرچه از نگاه سیاست‌گذاران دولتی، فاجعه و بحران تلقی می‌شود اما از نگاه کارآفرینان یک فرصت است.

به گفته وی، افزایش درآمد خانوارها، تکنولوژیک بودن جامعه ایرانی، بالا بودن ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت و تلفن‌های هوشمند، بهترین فرصت برای ارائه محصولات و خدماتی از جنس فناوری‌های نوین در بازار است.

جوانمردی، عدم شناخت درست از مفهوم فناوری در جامعه را هراس بزرگی در توسعه کسب‌وکارهای نوپای فناور قلمداد کرد و گفت: تلاش کنیم تا فقط کاربری از جنس مصرف‌کننده تکنولوژی نباشیم؛ امروز دانشگاه‌های ما باید به دانشگاه‌های نسل سومی و کارآفرین تبدیل شوند.

وی گفت: این روزها استارتاپ‌های متعددی به بنگاه‌های درآمدزایی تبدیل شده‌اند و از هدف اصلی خود یعنی ایجاد فرصت‌های ثروت‌آفرین، در حال دور شدن هستند.

وی معتقد است: امروز باید توان ماجراجویی و ریسک‌پذیری داشت، شکست خورد و دوباره حرکت کرد؛ کسب و کاری موفق است که بداند از چه کسی، کدام محل و به چه نحوی کسب درآمد کند.

به گفته وی، شناخت عوامل تاثیرگذار در کسب و کارها و پیش‌بینی اتفاقات پیش روی فناوری از عوامل موفقیت کسب و کارهای نوپا است.

جوانمردی افزود: ساختارشکنی و طراحی مدل شخصی کسب وکار، تیم‌سازی و حرکت در مسیری که در آن خبره هستیم می‌تواند باعث موفقیت کسب و کار ما در بازار باشد.