Gerdab.IR | گرداب

هک، بزرگ‌ترین چالش تاسیسات هسته‌ای

تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۴

تأسیسات زیرساخت اتمی در جهان، در معرض حملات سایبری قرار دارند. حتی شبکه‌های جدا از رایانه نیز، مصون از حملات سایبری نیستند.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ یک اندیشکده انگلیسی، مدعی شده است که خطر حملات جدی سایبری بر روی تأسیسات انرژی اتمی در جهان، در حال افزایش است. در این گزارش تأکید شده بسیاری از سامانه کنترلی تأسیسات زیرساخت، به دلیل نوع طراحی آنها و قدیمی بودن، آسیب‌پذیر هستند و همین موضوع، خطر حملات به تأسیسات زیرساخت هسته‌ای را افزایش داده است. در ادامه آمده است که جرائم سایبری با حمایت دولت‌ها و همچنین حملات تروریستی در فضای آنلاین در حال افزایش است.

در قسمت دیگری از این گزارش آمده است: «حملات به نیروگاه‌های اتمی، حتی در مقیاس کوچک می‌تواند بسیار خطرناک باشد چرا که چنین حملاتی، احتمالاً انتشار مواد پرتوزا را با خود به همراه خواهد داشت. از طرفی چنین حملاتی ممکن است سبب بروز نارضایتی در افکار عمومی شده و آینده صنعت هسته‌ای صلح‌آمیز را به خطر بیندازد.»

نکته بعدی، تأکید نگارنده گزارش بر ناامن بودن نیروگاه‌های اتمی انگلستان و تأسیسات زیرساخت‌های مرتبط با این صنعت است، چرا که این سامانه‌ها به تازگی به سامانه‌های دیجیتال تبدیل شده‌اند.

به عقیده کارشناسان، رشد دیجیتالی شدن و وابستگی به نرم‌افزارهای تجاری، تنها خطر رو به رشد در برابر صنعت هسته‌ای است. در یکی از بخش‌های مهم این گزارش آمده است: «یک توهم در مورد امنیت زیرساخت‌های نیروگاهی وجود دارد که بر اساس آن سامانه‌های رایانه‌ای در نیروگاه‌ها، از اینترنت جدا هستند و به همین خاطر در برابر حملات سایبری، مصون خواهند ماند. همین توهم سبب آسیب رساندن به این صنعت حیاتی و همچنین سایر صنایع شده است.»

کارشناسان تأکید کرده‌اند که چنین حالتی، حالت ایزوله نامیده می‌شود و به سادگی و تنها با استفاده از یک حافظه جانبی (flash drive) قابلیت هک شدن دارد. این کارشناسان در همین رابطه به صنعت هسته‌ای ایران و ویروس مخرب استاکس نت اشاره کرده‌اند و اعلام کرده‌اند که استاکس نت تنها از طریق یک حافظه جانبی، وارد شبکه رایانه‌ای نیروگاه هسته‌ای نطنز شد.

 در ادامه گزارش، بر وجود تعدادی شبکه مجازی و یا لینک ارتباطی با اینترنت در برخی از شبکه‌های رایانه‌ای زیرساختی و غافل بودن مسئولان ذیربط از این موضوع تأکید شده است. کارشناسان تأکید کرده‌اند که همین لینک‌های محدود، به دروازه‌ای برای ورود هکرها تبدیل شده است. به عقیده آنها، صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای باید در زمینه شناسایی حملات و کاهش خطرات، عملکرد بهتری داشته باشد و به فکر انتخاب راهکارهای بهتری برای مقابله با این حملات باشد.