Gerdab.IR | گرداب

۱۰ راهکار حل چالش‌های فضای مجازی

تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۴

قرارگاه فضای مجازی و سایبری بسیج دانشجویی دانشگا­های استان البرز خطاب به دبیر شورا و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، نامه­ ای سرگشاده منتشر کرد.

به گزارش گرداب قرارگاه فضای مجازی و سایبری بسیج دانشجویی دانشگا­های استان البرز خطاب به دبیر شورا و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور نامه­ ای سرگشاده منتشر کرد.
 
متن این نامه به شرح ذیل است:

جناب آقای مهندس سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورا و رئیس مرکز ملی فضای مجازی؛
 
با سلام و عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) و قبولی طاعات و عبادات شما و همکاران گرامی در مرکز ملی فضای مجازی، بسیج دانشجویی استان البرز، در راستای مطالبه ­گری و وظیفه­ ی خود پیرامون حوزه­ی فضای مجازی کشور، نکات چندی خدمت شما و همکاران محترم یادآوری می­ نماید:
 
در این روزهای حساس حوزه  رسانه و فضای مجازی، انتظار تمامی مسئولان و صاحبنظران از متصدیان این عرصه بالاتر رفته است، به طوریکه در محافل مختلف با اشاره به چالش­ ها و نقاط قوت فعالیت­ های شورای فضای مجازی و سازمان­ های مربوطه، انتظار بر آن است که بتوان از ظرفیت بالقوه و بالفعل این شورا در راستای اهداف امنیتی اخلاقی و فکری جامعه استفاده نمود.
 
با توجه به اهداف ترسیم شده‌ی رهبر معظم انقلاب در راستای فعالیت‌های حرفه‌ای فضای مجازی و انتظار ایشان مبنی بر نخبه‌پروری در این حوزه و آشنایی ذاتی جامعه با برنامه‌ها و تدابیر دشمن در این زمینه لازم می‌بینیم که چند مورد از چالش‌های بنیادین در این حوزه را یادآوری کرده و ضمن ارائه چند راهکار اولیه زمینه را برای تدابیر مهم‌تر و کارآمدتر متولیان این امر فراهم نمائیم تا با الهام گرفتن از تفکرات ناب دانشجویی به بهترین راهکارها جهت رفع چالش‌ها در دراز مدت دست یابند. البته شایان ذکر است که ارائه‌ی چنین پیشنهاداتی تنها به سبب فعالیت مستمر و مثبت مسئولین این حوزه می‌باشد که پتانسیل‌ها و زیرساخت‌ها را در شورای نوپای عالی فضای مجازی کشور، طوری ایجاد نموده‌اند که حال نوبت به بهره‌برداری و فعال شدن آنها در سطح جامعه است. 
 
ابتدایی ­ترین چالشی که در مقالات مختلف و بررسی­ های شورای فضای مجازی در روند رو به رشد این عرصه بدان اعتراف شده است، مصرف­ کنندگی است، چنان که هیچ­کس از یک جامعه­ ی مصرف کننده در حوزه ­ی فناوری رسانه و فضای مجازی انتظار ندارد که بتواند در راستای حفظ امنیت اطلاعات قدم بگذارد، و این امر بدان سبب است که لازمه­ ی امنیت، رازداری و تأمین نیازها از جانب خود است که این مطلوب با مصرف­ کنندگی در زمینه­ ی فناوری و تخصصی در تناقض است.
 
بعد دیگر نگرانی متصدیان و مسئولان شورای فضای مجازی، عدم درک صحیح اهمیت و تأثیرگذاری این شورا در دولت می­باشد، که خود باعث عدم اجرایی شدن برنامه ­ها و عدم تأمین اهداف برنامه­ ها می باشد. این در حالیست که اعضای اصلی و مهم این شورا از دولتمردان هستند.
 
حال با توجه به این چالش­ های کلان که مورد تأیید هر منتقد و متخصصی می­ باشد و با توجه به ظرفیت­های موجود در جامعه­ ی علمی و دانشجویی کشور چندین راهکار را پیشنهاد می­دهیم تا بتوان با تعدادی تغییر در ساختار سازمانی این شورا و فعالیت­ های بنیادین آن با حفظ اهداف کنونی، با صرفه ­جویی قابل توجه مالی از طریق آینده ­نگری و سرمایه ­گذاری بهینه، چالش­ های موجود که باعث مشکلات اساسی در آینده ­ی فعالیت­های این شورا می­شود، را پوشش داده و برطرف سازد. راهکارهای پیشنهادی عبارتند از؛
 
-ایجاد نهادها و دفاتر این شورا در ارگان‌های دولتی و خصوصی، مانند دانشگاه‌ها، شهرداری‌ها، پارک‌ها و زندان‌ها جهت آموزش و بهره‌برداری از استعدادهای سطح جامعه.
 
-برنامه ­ریزی مدون و سرمایه­ گذاری معقول بر روی این ظرفیت بالقوه علمی و فنی دانشگاه‌ها در زمینه­ی علوم رایانه ­ای، فناوری اطلاعات و علوم اجتماعی و علوم پایه، جهت تأمین امنیت اطلاعات و حوزه­ ی فناوری شورای فضای مجازی در چشم ­انداز آتی.
 
-ورود به برنامه ­های دولت و ایجاد جایگاه برای برنامه ­های شورای فضای مجازی، و تعامل و همکاری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به طوریکه در ابتدایی­ ترین سطوح بتواند منجر به ایجاد دانشکده یا دانشگاه در سطوح عالی تحصیلی در رشته­ های مورد نظراین شورا شود تا نیروهای مورد نظر و مورد تأیید خود را طبق برنامه ­ریزی و به طور هدفمند در این بستر تربیت نموده و مورد استفاده قرار دهد، تا پایه ­های تولید علم و جلوگیری از مصرف­ کنندگی و تقلید را ایجاد کرده باشد که با این سیاست به خودی خود، یکی از مهم­ترین شرایط امنیت اطلاعات را فراهم کرده ­ایم.
 
-ایجاد معاونت تحقیق و توسعه در شورای ملی فضای مجازی ایران جهت تأمین خوراک علمی و بروزرسانی و کمک به توسعه‌ی فعالیت‌های جامع و زیرساخت‌های این شورا.
 
 -استفاده از نیروهای توانمند و ثابت‌قدم در جایگاه‌های اجرایی این شورا به منظور تبدیل این شورا به سازمانی فراتر از ارگان‌های دولتی و تحت تأثیر سیاست‌زدگی که بتواند به دنبال تأمین آرمان‌های ولایت و انقلاب باشد، به طوریکه از تعویض مدیران بخش‌های مختلف آن به شدت پرهیز شود مگر با تصمیمات نهاد رهبری.
 
-الگوبرداری از چارت سازمانی و مدیریت سازمان سنجش آموزش کشور که ارگانی مستقل و ناظر و منظم و پایدار است که از لحاظ بودجه و تأمین نیروی انسانی به خودکفایی لازم رسیده است، به طوریکه با وجود نیروی انسانی متعدد فعال در آن دچار کمترین اختلالات امنیتی می‌شود. بنابراین می‌توان از متصدیان این سازمان در جلسات مدون این شورا دعوت به عمل آورد و از نظرات آنها استفاده نمود.
 
-سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی آموزش و پرورش جهت استعدادیابی و هدایت آنها به سمت رشته‌های مرتبط با فضای مجازی و سایبری.
 
-استفاده از تریبون صدا و سیما در جهت فرهنگ­سازی حداکثری در رابطه با زمینه‌های عام فضای مجازی، نه در جهت جلوگیری از بکارگیری از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای فضای مجازی، بلکه در جهت استفاده‌ی آگاهانه از آنها.
 
- فراموش نشود که یکی از مهم‌ترین وجوه فضای مجازی تبلیغات پنهان و آشکار در این حوزه است، به طوریکه شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک به دلیل درآمد بالای خود از این روش حاضر به فروش این شبکه با قیمت ۱۵ میلیارد دلار به مایکروسافت نشد. پس خوب است که در این رابطه نیز فکری شود تا هم در آینده با یافتن روزنه‌هایی در این بازار پرسود بخش کلانی از سرمایه‌های لازم در جهت ایجاد زیرساخت فراهم شود، هم به نوعی جامعه را در این فضای غربی پرخطر تنها نگذاشته باشیم و آغازی باشد بر تأثیرگذاری بر این فضا.
 
 -با توجه به مذاکرات انجام شده و توافقات احتمالی حصولی، می‌توان با خرید از داده‌ها و اطلاعات آماری گرانبهای شبکههای اجتماعی و استفاده از آنها در جهت تشخیص علاقه‌مندی‌های سطح جامعه به تأمین خوراک فرهنگی و اجتماعی با نگرش اسلامی- ایرانی پرداخت.
 
با نگرشی کلی به تمامی موارد بالا که بسیار کلی و نمونه‌وار هستند، می‌توان دریافت که هدف ما کمک به مسئولین در جهت ایجاد منابع مالی در جهت ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی است که مطمئناً به سرانجام رساندن هرکدام دهها سال به طول می‌انجامد و لزوم حرکت صحیح و بهینه در این مسیر پیش‌بینی فناوری و نرم ­افزاری آینده‌ی فضای مجازی به دست متخصصین و نخبگان می‌باشد که این پیش‌بینی ها هم منجر به جلوگیری از عقب‌افتادگی می‌شود و هم منجر به ابتکاراتی می‌شود که گاهاً در جامعه می‌تواند انقلابی شگرف ایجاد نماید.
 
توفیقات روز افزون در مسیر خدمتگزاری به ملت بزرگ ایران را از خداوند متعال برای کلیه خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی خواستاریم.
 
قرارگاه فضای مجازی و سایبری بسیج دانشجویی دانشگاه های استان البرز