Gerdab.IR | گرداب

پیامکهایی که روح ما خبر ندارد!

تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۴

اگرچه سازمان تنظیم مقررات به عنوان نهاد ناظر بر کار اپراتورهای موبایل به شمار می‌رود، اما به نظر می‌رسد در رسیدگی به مشکلات اپراتورها از سوی این نهاد انعطاف بیش‌ازحدی زیادی صورت می‌گیرد.

به گزارش گرداب از ایسنا، بیش از دو سال از فعالیت دولت جدید می‌گذرد و طی این مدت بارها و بارها وزیر ارتباطات اعلام و تاکید کرده که از خدماتی که اپراتورهای تلفن همراه به مردم ارائه می کنند رضایت چندانی ندارد.
 
چندی پیش در نمایشگاه تلکام،رئیس سازمان تنظیم مقررات و معاون وزیر ارتباطات نیز در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که آیا اکنون نسبت به خدماتی که از سوی اپراتورها و شرکت‌های اینترنتی ارائه می‌شوند رضایتمندی وجود دارد که خبری مبنی بر تخلف‌های شرکت‌ها و یا برخورد با آنها منتشر نمی‌شود؟ تصریح کرد: خود من اولین نفری بودم که درباره کیفیت این خدمات از مردم عذرخواهی کردم. ما هم قبول داریم که در زمینه‌ی خدمات مشکلات متعددی وجود دارد اما لازم است این مشکلات با تعامل مردم با نهادهای نظارتی برطرف شود.
 
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین متذکر شد: البته اپراتورها و شرکت‌های مختلف روند رو به رشدی را دنبال می‌کنند اما با این وجود هنوز وضعیت خدمات‌دهی آنها به‌طور کامل رضایت‌بخش نیست.
 
با این حال مشکلی که در سال 1392 از سوی ایسنا مطرح شده و در گزارشی مبسوط به آن پرداخته شده بود همچنان وجود دارد و به نظر می رسد حتی در حد برطرف کردن مشکلاتی از این دست سازمان تنظیم مقررات به عنوان رگولاتور و ناظر حوزه ICT سخت گیری خاصی روی کار اپراتورها نداشته است.
 
بر همین اساس این روزها هم مانند دو سال پیش مشترکان تلفن همراه گاه شاهد پدیده ای عجیب و غریب بوده و مشاهده می کنند پیامکی که از خط خود برای دیگران (و به ویژه مشترکان اپراتور دیگر) ارسال کرده اند با محتوایی کاملا متفاوت به مقصد رسیده و یا ابتدای این پیام متن تایپ شده فرد بوده و در ادامه آن بخشی از پیامک هایی که قبلا برای آن فرد ارسال کرده بودند به متن اضافه شده است.
 
به عنوان مثال ممکن است پیامکی که از خط خود برای یکی از دوستانتان که صاحب سیم‌کارت اپراتور دیگری است ارسال کنید اما در نهایت تعجب متوجه شدید دو خط توضیح به متن پیامک شما اضافه شده و فرد طرف مقابل پیامکی با محتوای متفاوت دریافت کرده است. گاه هم پیش می آید که شما پیامی ارسال می کنید که فرد دریافت کننده پیام مطلبی کاملا مغایر با آنچه شما ارسال کرده اید را دریافت می کند.
 
بحث اختلال در پیامک‌ها و به خصوص میان دو اپراتور مختلف موضوع جدیدی نیست، اما این شکل اختلالات با توجه به سوء تفاهم‌هایی که ممکن است ایجاد کنند و تبعات مختلفی که می توانند به دنبال داشته باشند به نظر می رسد لازم است هرچه سریع‌تر مورد توجه اپراتورهای تلفن همراه قرار گیرند.
 
در این میان با توجه به گستردگی شبکه و تعداد مشترکان، معمولا این نوع اختلالات در ارتباطاتی که میان مشترکان اپراتور‌های اول و دوم برقرار می‌شود، نمود بیشتری دارد، چراکه در هر صورت عمده سیم‌کارت‌های فعال بازار در اختیار این دو اپراتور قرار دارد.
 
نکته دیگر آنکه اگرچه طی این مدت به واسطه گسترش استفاده مردم از نرم افزارهای موبایلی استفاده از پیام کوتاه کم شده و حجم پیامک ها نسبت به قبل کاهشی قابل توجه پیدا کرده اما همچنان شاهدیم در موارد مختلف وقتی فردی برای دیگری پیامی ارسال می کند متنی کاملا متفاوت با آنچه تایپ کرده به دست گیرنده می رسد و این جای سئوال دارد که آیا حتی حالا که حجم پیامک ها تا این حد پائین آمده امکان رسیدگی به کیفیت دریافت و ارسال آنها وجود ندارد؟
 
دراین میان اگرچه پیگیری های متعدد ایسنا برای دریافت پاسخ اپراتورها دراین باره به هیچ نتیجه ای نرسید اما در نهایت ممکن است از سوی اپراتورها این طور اعلام شود که این مشکلات به گوشی مشترک مربوط می شود و ارتباطی با شبکه اپراتور ندارد اما بد نیست این نکته را هم یادآور شویم که این مسئله تنها مشکل پیامک ها نیست و در موارد متعدد پیامک های ارسالی مشترکان حتی پس از مدتها تاخیر به مقصد نمی رسد. به عنوان مثال حتی همین چند هفته پیش یکی از اپراتورهای تلفن همراه پیامکی را برای اصحاب رسانه ارسال کرده و در قالب آن از آنها برای حضور در اتاق خبر خود در نمایشگاه تلکام دعوت کرده بود اما این پیام چند روز پس از پایان نمایشگاه تلکام به دست مطبوعاتی ها رسید.حال وقتی حتی پیامک های خود اپراتورها با تاخیر و وقفه ای اینگونه ارسال می شود طبیعی است که مشترکان دیگر هم در این خصوص مشکلات متعددی را تجربه کرده باشند.
 
مدیر اداره کل ارتباطات همراه اول سال 1392 در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره علت این موضوع تاکید کرده بود که شبکه پیامک همراه اول چنین مشکلی ندارد.
 
علیرضا دزفولی - مدیر عامل ایرانسل - نیز در سالهای قبل در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که این دست اختلالات به شبکه کدام اپراتور مربوط می شود گفته بود: در این بخش زمانی مشکلاتی در اپراتور اول کشور وجود داشت و این‌گونه اعلام شده بود که این اپراتور در حال به روز‌رسانی تجهیزات مربوط به بخش پیامک‌ها است. اکنون نیز وضعیت این بخش بهبود پیدا کرده اما هم‌چنان وقتی در شبکه درگیر می‌شوند برای ما امکان تضمین ضریب کیفی وجود ندارد.
 
وی در پاسخ به این‌که با این وجود پیش‌بینی شما این است که چند درصد مشکل به شبکه شما و چقدر آن به شبکه همراه اول برمی‌گردد گفته بود: می‌توان گفت که در زمینه‌ی تماس و پیامک‌ها اکثریت قریب به اتفاق اختلالات به اپراتور اول بازمی‌گردد و این مساله بارها هم به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ارجاع داده شده و جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است که در این جلسات هم این‌گونه اعلام شده که این اختلالات به همراه اول باز می‌گردد. اکنون نیز وضعیت این بخش‌ها بهبود پیدا کرده، اما با این وجود هم‌چنان مشکلاتی در این بخش دیده می‌شود.