Gerdab.IR | گرداب

بدافزارهای بانکی، دردسر انگلستان

تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۴

آژانس ملی جرائم انگلستان اعلام کرد که مشتریان بانک‌ها در این کشور، توسط یک حمله عظیم سایبری بین‌المللی، مورد تهاجم قرار گرفتند.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ سازمان ملی جرائم انگلستان اعلام کرد بدافزار دریدکس (Dridex) سبب آسیب مالی20 میلیون پوندی به بانک‌های این کشور شده است.

پلیس انگلستان از مشتریان کلیه بانک‌ها خواسته است تا هر چه سریع‌تر نسبت به آموزش راهکارهای امنیتی در برابر هجوم هکرها اقدام کنند. همچنین پلیس به مردم هشدار داده تا در صورتی که از حساب‌های آن پول کسر شده است، هر چه سریع‌تر نسبت به در میان گذاشتن این موضوع با بانک‌های مربوطه اقدام کنند. بیشترین قربانیان این حمله، از کاربران ویندوز هستند.

سازمان ملی جرائم انگلیس (NCA) مدعی شد این یک حمله سازمان یافته و بسیار پیشرفته بوده که توسط مجرمان سایبری در اروپای شرقی انجام شده است. پلیس دراین‌باره گفت:« این بدافزار توسط یک ایمیل، وارد رایانه کاربران شده است. از آنجایی که دریدکس، حجم بالایی از رایانه‌ها را در انگلستان مورد تهاجم قرار داده است، این احتمال نیز می‌رود که کارمندان پلیس نیز مورد حمله این بدافزار قرار گرفته باشند. ما با همکاری شرکای بین‌المللی خود، در حال بررسی این موضوع و یافتن عامل یا عاملان احتمالی آن هستیم.»

سازمان ملی جرائم انگلستان به همراهی پلیس فدرال آمریکا، پلیس اروپا و چند نهاد امنیتی دیگر در حال بررسی این موضوع هستند. این حمله، چندمین حمله به صنعت بانکداری انگلیس است که در مدت زمان کوتاهی رخ داده است. چند روز پیش نیز، رسانه‌های جهان، اعلام کردند که بدافزار شیفو که پیشتر در ژاپن مشاهده شده بود، بانک‌های انگلستان را مورد تهاجم قرار داده است.

نکته قابل تأمل در این میان، به کار بردن واژه "مجرمان سایبری در اروپای شرقی" از جانب مقامات دولتی انگلستان است. این احتمال وجود دارد که دولت انگلستان بخواهد از این موضوع، استفاده مطلوبی در جهت غبار آلود کردن فضا علیه روسیه نماید. روابط روسیه و دولت‌های غربی و اروپایی از زمان بروز بحران در اوکراین، اوضاع مناسبی نداشته و بحران میان روسیه و غرب بعد از حمله روسیه به مواضع داعش در سوریه، تشدید شده است.