Gerdab.IR | گرداب

گروه مشترک سایبری روسیه و هند

تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۴

روسیه و هند گروهی از متخصصان امنیت سایبر را برای همکاری با یکدیگر در این حوزه به‌طور مشترک ایجاد می‌کنند.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ روسیه و هند با همکاری یکدیگر، گروه متخصصین امنیت سایبر تشکیل خواهند داد. در جریان ملاقاتی که وزیر امور داخلی هند با همتای روسی خود داشت، تصمیم برای شروع این همکاری گرفته شد. هدف از تشکیل این گروه مشترک، به اشتراک‌گذاری تجارب در زمینه‌ی امنیت سایبر و مبارزه با فعالیت‌های آنلاین گروه‌هایی مثل داعش بیان شده است.

البته ناگفته نماند که آن‌ها از لفظ «مبارزه با تروریسم» سخن به میان آوردند. دو کشور مدعی شدند هدفشان مبارزه با فعالیت‌های داعش در فضای سایبر در مورد جذب نیرو در این گروه است. البته قبلاً نیز در سال 1993 این دو کشور در زمینه‌های امنیتی با یکدیگر قرارداد همکاری بسته بودند.

همکاری هند و روسیه در فضای سایبر، به تأمل بیشتری نیاز دارد. بعد از فروپاشی شوروی سابق، این دو کشور با یکدیگر در زمینه‌های مختلف همکاری کردند و برخلاف روسیه که بر سر مسائل اوکراین با آمریکا دچار اختلاف شد، هند با آمریکا روابط خوبی در فضای سایبر دارند. نکته‌ی دیگر اینکه هند مدعی است که چین، حملات سایبری به این کشور داشته و در مقابل، روسیه با چین قراردادی در حوزه‌ی امنیت سایبر بستند و چین نیز روابط خصومت‌آمیزی با آمریکا داشت، هرچند به‌تازگی توافق سایبری میان چین و آمریکا صورت گرفت، اما آینده‌ی این توافق چندان روشن نیست.

از طرفی روسیه با رژیم صهیونیستی که شریک درجه اول آمریکا در فضای سایبر است، روابط خوبی دارند و چندی پیش، روسیه و اسراییل نیز، تفاهم‌نامه‌ی همکاری برای مبارزه با فعالیت‌های آنلاین داعش امضا کردند. علاوه بر این‌ها وضعیت هند در فضای سایبری چندان مشخص نیست و بسیار مرموز و مبهم به نظر می‌رسد.