Gerdab.IR | گرداب

معماری روابط آمریکا با جهان اسلام در اندیشکده بروکینگز

تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۸۹

پروژه جهان اسلام ـ ایالات متحده، یک برنامه تحقیقاتی گسترده است که در مرکز مطالعات خاورمیانه "سابان" در بروکینگز در حال اجرا است. این پروژه پژوهش‌های عمیقی با رویکرد "دیپلماسی عمومی" انجام می دهد.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، این پروژه می‌کوشد با سیاستگذاران، بازیگران و دیگر افراد ارتباط برقرار کند و آنها را در مورد پیشرفت‌های کشور‌ها و اجتماعات مسلمان و ماهیت روابط آنها با ایالات متحده، آگاه سازد. با همکاری مرکز دوحه بروکینگز در قطر، این پروژه از رویداد‌ها، ابتکار عمل‌ها، پروژه‌های تحقیقاتی و نشریاتی حمایت می‌کند که در جهت آموزش، تشویق به طرح مباحث آزاد و ایجاد همکاری‌های مثبت میان ایالات متحده و دنیای اسلام، طراحی شده‌اند.

این پروژه چندین عنصر به هم پیوسته را در بر می‌گیرد که عبارتند از:

- نشست ایالات متحده ـ جهان اسلام؛ که در آن چهره‌های برجسته از حوزه‌های مختلف سیاست، تجارت، رسانه‌، دانشگاهی و جامعه مدنی از سراسر جهان اسلام و ایالات متحده گرد هم می‌آیند و مهمترین مسائل پیشرو را به بحث و گفتگو می‌گذارند.

- برنامه پژوهشگران مدعو؛ در این برنامه اندیشمندان و ژورنالیست‌های دنیای اسلام مدتی از زمان خود را در مؤسسه بروکینگز صرف تحقیق و نوشتن می‌کنند، تا از طریق سیاست‌گذاران ایالات متحده را از مسائل کلیدی که دولت‌ها و جوامع مسلمان با آن مواجهند، آگاه کنند.

- مقالات و رسالات؛ مؤسسه بروکینگز مجموعه‌ای از مقالات و رسالات را گرد‌آوری کرده است که مسائل اساسی و قابل اهمیت برای ایالات متحده و دنیای اسلام را پوشش می‌دهد.

- برنامه هنری - فرهنگی؛ در این برنامه تلاش می‌شود شیوه‌هایی که رهبران و سازمان‌های هنری و فرهنگی می‌توانند از طریق آنها تفاهم میان ایالات متحده و جامعه جهانی اسلامی را بالا ببرند، شناسایی شوند.

- برنامه تبادلات علمی - تکنولوژیک؛ در این برنامه نقشی که برنامه‌های علمی و تکنولوژیک مشترک میان ایالات متحده و دنیای اسلامی در رفع نیاز‌های توسعه‌ای و تحصیلی می‌توانند ایفا کنند، بررسی شده و تلاش بر حداکثر سازی روابط مثبت است.

- برنامه رهبران اعتقادی؛ در این برنامه نمایندگان عمده ادیان ابراهیمی را از سراسر دنیای اسلام و ایالات متحده گردهم می‌آورند تا برنامه‌های عملی ممکن را به منظور کاهش اختلافات دینی به بحث بگذارند.

- مجموعه کتب انتشارات مؤسسه بروکینگز؛ که هدف آن جمع‌آوری یافته‌های پروژه‌های مختلف برای انتشار عمومی است.

هدف اصلی این پروژه گام برداشتن در جهت دستور کار اصلی مؤسسه بروکینگز؛ یعنی کاستن از فاصله میان جامعه دانشگاهی و دیپلماسی عمومی است. پروژه به دنبال آن است که بر دانش تصمیم‌سازان و رهبران فکری بیافزاید و همچنین اساتید، تحلیلگران و عموم مردم را در فهم مسائل سیاسی توانمندتر سازد. پروژه جهان اسلام ـ ایالات متحده از حمایت حامیان بسیاری از جمله دولت قطر، بنیاد فورد، بنیاد خیریه دوریس داک (Doris Duke Charitable Foundation) و مؤسسه کارنگی برخوردار شده است.

گردانندگان این پروژه عبارتند از: مارتین ایندیک، معاون (مؤسسه بروکینگز) و سرپرست میز مطالعات سیاست خارجی؛ کنث پولاک، کارشناس ارشد و سرپرست مرکز سابان؛ بروس ریدل، کارشناس ارشد در مرکز سابان، استیفن آر. گراند، کارشناس و سرپرست پروژه روابط ایالات متحده با جهان اسلام؛ شبلی تلهامی، کارشناس ارشد غیر مقیم و از اعضای کرسی انور سادات برای صلح و پیشرفت (Anwar Sadat Chair for Peace and Development) در دانشگاه ماریلند و هدی عمر سرپرست مرکز بروکینگز در دوحه.

در روزهای آینده گزارش کاملی از فعالیت های این پروژه منتشر خواهد شد.

منبع: مشرق