Gerdab.IR | گرداب

تعیین تکلیف تلگرام در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه

تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۴

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه اختلال در شبکه اجتماعی تلگرام ربطی به فیلتر کردن آن ندارد، در عین حال از پیگیری قانونی کشورمان برای مسدودسازی کانال‌های غیراخلاقی آن خبر داد.

به گزارش گرداب از مهر نشست خبری حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز دوشنبه ۴ آبان در محل این وزارتخانه در تهران برگزار شد.

نوش آبادی در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی با تسلیت ایام عاشورای حسینی مکتب عاشورا را مکتب انسان سازی، آزادگی، هدایت و رشد و تعالی فرهنگی تاکید کرد و گفت: امروز عاشورا فقط به شیعیان تعلق ندارد بلکه جهانی شده است و مسمانان و غیر مسلمانان به امام حسین(ع) عشق می ورزند و به ایشان ابراز ارادت می‌کنند.

به گفته وی قیام امام حسین(ع) و هدف مبارزه با ظلم، باطل، جهل، خرافه پرستی، تحجر، ریا کاری، عوام فریبی، کج فکری و بی‌بصیرتی انجام شده و ملت ایران و سایر ملت های مسلمان باید با درس گرفتن از این قیام، راه آن بزرگوار را ادامه دهند و با یزیدیان زمان مبارزه کنند.

جریانات تکفیری یزیدیان زمانه هستند

نوش آبادی گفت: مصداق بارز یزیدیان زمانه، جریانات تکفیری و گروه های تروریستی هستند که با نام اسلام موجب وهن اسلام و مخدوش شدن چهره تابناک دین شده اند. امروز داعش نمونه بارز جهل، نادانی، عوام فریبی و کج فکری است که با شعار خلافت اسلامی، بزرگترین لطمه را به اسلام و دین وارد کرده و رفتار خشونت بار آنها دست مایه مخالفان اسلام و مکتب نبوی شده است.

وی که به عنوان مسئول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برپایی برنامه های هفته پدافند غیر عامل معرفی شده است در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به آغاز این هفته از امروز و ادامه آن تا ۱۰ آبان گفت: هفته پدافند غیر عامل با شعار مصون سازی کشور و همدلی و همزبانی دولت و ملت برگزار می شود.

سخنگوی وزارت ارشاد گفت: پیشرفت سریع علم و دانش و فناوری در زمینه تولید انواع سلاح‌های آفندی توسط کشورهای پیشرفته موجب شده بحث پدافند به ویژه دفاع غیر عامل توسط این کشورها مورد توجه قرار گیرد. امروز دشمن در راهبرد تاکتیکی جدید خود، عملیات روانی و فرهنگی را ابزار اصلی کار خود قرار داده است. امروز اگر بخواهیم در برابر تهدید، ایجاد امنیت کنیم باید بتوانیم نسبت به پیش بینی تهدیدهای جدید اقدام کنیم.

بهره گیری از روش های روز برای مقابله با تهدیدات نرم

نوش آبادی تهدیدات سایبری را از جمله موارد مورد توجه دشمن در این جنگ عنوان کرد و یادآور شد: بهره گیری از روش های روز برای مقابله با تهدیدات نرم، امری اجتناب ناپذیر است و ما باید در سازه های نرم افزاری، به این مسئله توجه لازم را داشته باشیم چراکه اگر تهدیدی در درجه اول ساخته شود، هویت یک ملت را نشانه می رود و پس از آن تاریخ و جغرافیای آن کشور قابل تسخیر خواهد بود.

وی دستگاه های دولتی فرهنگی رسانه ها، نخبگان، مدیران، متخصصین، کارشناسان، هنرمندان، دانش آموزان، اساتید و دانشجویان را از جمله اقشاری برشمرد که می بایست خود را برای فرهنگسازی و ارتقای فرهنگ دفاع سایبری در حوزه دفاع غیر عامل آماده کنند و گفت: یکی از تاثیرگذار ترین سرویس های اینترنت در این نبرد، شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، وایبر، واتس آپ و تلگرام هستند که هر کدام از آنها کاربران را با ویژگی های خاصی کنار هم جمع می کنند. این شبکه ها فرصتی عظیم هستند تا نظام اسلامی در ابعاد داخلی و جهانی، برنامه ها و طرح های خود را در این زمینه عملیاتی کند.

مسئول ستاد پدافند غیرعامل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: این وزارتخانه به عنوان یکی از دستگاه‌های فعال در اجرای پدافند غیرعامل با برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم با کلیه معاونت ها و سازمان های مرتبط، سیاست های خود را برای تبیین این موضوع در حوزه فرهنگ و هنر اعلام کرده و در راستای منویات مقام معظم رهبری و فرامین فرمانده کل قوا از همه امکانات خود با ابزارهای در اختیار برای اطلاع رسانی و شفاف سازی نسبت به مقوله پدافند غیر عامل، استفاده خواهد کرد تا نقش خود را در آگاه سازی جامعه ایفا کرده باشد.

برنامه‌های ارشاد در هفته پدافند غیرعامل

پخش تیزرهای مناسب در رسانه ها و پایگاه های خبری، سینماها و خبرگزاری شبستان و نیز برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی برای مدیران و کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین برگزاری مسابقات مختلف علمی و کتاب خوانی، از جمله برنامه هایی است که به گفته نوش آبادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته پدافند غیر عامل آنها را به مرحله اجرا می گذارد.

نوش آبادی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره نتایج بررسی های کارگروهی که برای تعیین تعرفه کاغذ در وزارت ارشاد تشکیل شده است گفت: با توجه به افزایش قیمت کاغذ و مشکلاتی که برای تامین این ماده مهم در عرصه چاپ و نشر به وجود آمده است، کارگروهی تشکیل شده تا هم ظرفیت های داخلی را برای افزایش تولید کاغذ بررسی کند و هم نحوه تعرفه گذاری برای واردات کاغذ را مشخص کند تا جامعه فرهنگی بیش از این از قبل افزایش قیمت کاغذ، آسیب نبیند.

وی با بیان اینکه تامین مناسب و کافی ملزومات چاپ به ویژه کاغذ از وظایف وزارت ارشاد است اظهار امیدواری کرد: کارگروه مربوطه بتواند راهکارهای مناسب را در این خصوص اتخاذ کند.

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سوالی مبنی بر علت برگزار نشدن آیین تجلیل از خادمان قرآنی و همچنین عدم راه اندازی صندوق بیمه فعالان قرآنی گفت: وظیفه عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که از هرکس که در حوزه قرآن تلاش می کند، حمایت کند. یکی از معاونت های ما، معاونت قرآن و عترت است و این معاونت هم به دنبال حمایت از خادمان قرآنی است. درخصوص بیمه فعالان قرآنی هم تلاش هایی صورت گرفته و آنهایی که هویتشان به عنوان فعال قرآنی، محرز شده است، تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند اما اگر کسانی هنوز موفق به جلب این حمایت نشده اند، باید با مراجعه به سامانه مربوطه مدارک خود را ارائه کنند و در صورت احراز هویت و صلاحیت شان، تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

نباید خیلی منتظر پساتحریم باشیم

نوش آبادی در خصوص ارزیابی اش از وضعیت اقتصادی بخش های مختلف فرهنگی در دوران پس از تحریم گفت: ما نباید خیلی هم در انتظار فضای پساتحریم و پسابرجام باشیم. باید به منابع داخلی و ملی تکیه کنیم چون ما خیلی امیدوار به حل همه مشکلات نیستیم. دشمنان این کشور هم به راحتی نیازهای ما را برطرف نمی کنند چون ما به جای واردات، سرمایه گذاری کشورهای خارجی را جلب کنیم و بستر را فراهم کنیم که آنها به جای اینکه دنبال بازار ایران باشند به دنبال آوردن فناوری هایشان به کشور ما باشند.

وی خطاب به فعالان حوزه چاپ و نشر گفت: این فرصت خوبی است که ناشران و سرمایه گذاران و بخش غیر دولتی ما بتواند از ظرفیت جدید استفاده کنند و سرمایه گذاران خارجی را به کشور جذب کند تا در ایران فناوری چاپ گسترش یابد. ما باید در صنعت تولید کاغذ در ابعاد بین المللی به مولفه های کیفی دست پیدا کنیم تا دیگر نیازمند محصولات خارجی نباشیم. سیاست اول ما این است که سرمایه گذاری های خارجی را در پساتحریم تقویت کنیم.

اقدامی برای فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در دولت انجام نشده است

سخنگوی وزارت ارشاد درخصوص مسئله فیلترینگ تلگرام و اختلالاتی که اخیرا در برقراری ارتباط در این شبکه اجتماعی در کشور به وجود آمده است گفت: ما علی الاصول معتقدیم که استفاده از شبکه های اجتماعی در صورتی که برای جامعه مفید باشد و آمیخته با مسائل غیراخلاقی و ضد فرهنگی نباشد، ایرادی ندارد و دولت هم با آن همراهی می‌کند و تا الان هم اقدامی برای فیلترینگ شبکه های اجتماعی در دولت انجام نشده است.

وی سپس گفت: اما در مورد تلگرام چند بار از طرف جمهوری اسلامی ایران برای مسئولان تلگرام، پیام‌هایی فرستاده شد و تماس‌هایی گرفته شد برای اینکه برخی کانال‌های غیراخلاقی را مسدود کند. این درخواست در ابتدا مورد توجه مدیران تلگرام قرار گرفت و تا مدتی این کانال‌ها مسدود بود اما متاسفانه این مسئله تداوم پیدا نکرد و به آنها گفته شد که اگر این کار را انجام دهند، ما ناچاریم که قضیه را به شکل جدی تری پیگیری کنیم.

نوش آبادی گفت: اختلالی که اخیرا در ارتباط با شبکه تلگرام در کشور به وجود آمده است، ربطی به فیلتر کردن آن از طرف مسئولان دولتی و جمهوری اسلامی ندارد و اساسا این کار خارج از اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی وزارت اطلاعات و فناوری ارتباطات است ولی ما در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، تدابیری را خواهیم اندیشید و این موضوع را پیگیری می کنیم که از طریق این کارگروه پیش بینی تدوین و برای برخورد با تخلفات احتمالی در شبکه تلگرام به دولت ارائه شود.

سخنگوی وزارت ارشاد گفت: ما در عین احترام به حریم خصوصی افراد و پایبندی به حقوق شهروندی، اجازه رفتارهای ضد فرهنگی و سوءاستفاده از امکانات را به افرادی که به بهانه حفظ حریم خصوصی، امنیت ملی را مورد تهدید قرار می دهند، نخواهیم داد.