Gerdab.IR | گرداب

دبیر شواری عالی فضای مجازی تاکید کرد

خلق سرویس‌های باب ذائقه کاربران

تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴

ابوالحسن فیروزآبادی با بیان اینکه باید سرویس‌هایی را خلق کنیم که باب ذائقه کاربران ایرانی باشد گفت: این را بدانیم که جویشگرهای بومی ما اکنون مانند کوه یخی هستند که قله آن از آب بیرون زده و زیر این کوه یخی کسب و کارهای بزرگی می‌تواند شکل بگیرد.

به گزارش گرداب به نقل از تسنیم ابوالحسن فیروزآبادی در مراسم رونمایی از نسخه پنجم موتور جست‌وجوی پارسی‌جو با اشاره به اینکه امیدواریم این جویشگر بومی به مرحله ملی‌شدن برسد، اظهار کرد: شرکت‌های معروفی در این حوزه فعال هستند که من 3-4 گروه آنها رامی‌شناسم اما ظاهرا گروه‌های دیگری نیز در راستای تولید جویشگر بومی فعالیت می‌کنند اما متاسفانه در بسیاری از حوزه‌ها تعداد کسانی که در یک موضوع بیش از حد کار می‌کنند زیاد است و این نقطه ضعف تلقی می‌شود. 

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه اندازه بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در حد اقتصاد ملی نیست، ابراز کرد: شاهدیم که در بخش پتروشیمی، فولاد، مس، صنایع سنگین و خودرو فعالیت‌هایی را داخل کشور انجام می‌دهیم و به اصطلاح اقدام بومی داریم اما رکودها وحشتناکی در این حوزه‌ها مشاهده می‌شود. به عنوان مثال در شرایطی که قیمت فولاد در دنیا زیر قیمت تمام شده است، اگر داخل کشور تولید کنیم قطعا گرانتر از تولید جهانی خواهد بود. 

وی خاطرنشان کرد: با این حال شاهدیم که ده‌ها هزار میلیارد تومان در فولاد سرمایه‌گذاری کرد‌ه‌ایم اما در حوزه الکترونیکی سرمایه‌گذاری به حد نصاب صورت نگرفته و وفاقی در این عرصه وجود ندارد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی یادآور شد: جویشگر بومی از ارکان اصلی شبکه ملی اطلاعات است و قطعا چنین پروژه‌ای با گروه‌های 50-60 نفره از دانشگاهیان قابل انجام نیست لذا توقع من در این رعصه بیشتر است و با توجه به اینکه در این جلسه از دولت و حاکمیت حضور دارند خواستار این هستم که با بهره‌گیری از مدل‌های اقتصادی به سمت تشکیل کنسرسیوم‌هایی در این عرصه برویم و در نهایت حمایت‌های دولتی را به جای چند شرکت از یک کنسرسیوم به عنوان مثال در حوزه تولید و توسعه موتورهای جست‌وجوی بومی داشته باشیم. 

او یادآور شد: منظور از حمایت تنها بعد مالی نیست بلکه ارائه پهنای باند، دیتا سنتر، شبکه پشتیبان، شبکه IP و مواردی از این دست می‌تواند حمایت‌هایی از تولیدکنندگان این حوزه باشد. 

فیروزآبادی تصریح کرد: اگر جویشگر بومی را بخواهیم متفاوت‌تر از گوگل داشته باشیم باید در بانک‌های اطلاعاتی را بیش از پیش روی آن بگشاییم و به عنوان مثال اطلاعات محلی را با زبان و گویش همان محل در موتور جست‌وجوگر داشته باشیم تا استقبال از آن بیش از پیش گردد. 

وی افزود: دقت کنید که گوگل در ابتدا یک موتور جست‌وجو بود اما اکنون درصدداست تا گوش و چشم مخاطبان و کاربران خود را تصرف کند که البته پروژه‌ای در این زمینه داشت که ظاهرا با شکست مواجه شده است؛ توقع دارم دوستان فعال در این حوزه دور یکدیگر جمع شده و با اقدامی متحد مدل‌های اقتصادی بومی را پیاده‌سازی کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: باید سرویس‌هایی را خلق کنیم که باب ذائقه کاربران ایرانی باشد و این را بدانیم که جویشگرهای بومی ما اکنون مانند کوه یخی هستند که قله آن از آب بیرون زده و زیر این کوه یخی کسب و کارهای بزرگی می‌تواند شکل بگیرد. بازار ICT فرصت رشد 4 برابری را دارد و با توجه به اینکه نوع نگرش مردم، شهرنشینی 80 درصد ایرانی‌ها و زیر 45 سال بودن آنها مزیتی ویژه برای کشورمان است، می‌توانیم این فرصت 4 برابری را محقق کنیم.

وی افزود: تا 2.5 سال گذشته پهنای باند 128 کیلو بیت بر ثانیه جزء پهنای باند به حساب می‌آمد اما الان شاهدیم که به لطف نسل‌های سوم و چهارم موبایل حداقل 15 میلیون کاربر موبایل از سرعت‌هایی بیش از 2 و 3 مگابیت بر ثانیه استفاده می‌کنند. 

فیروزآبادی با تاکید بر اینکه دولت ما توان سرمایه‌گذاری را ندارد و تنها می‌تواند حمایت کند گفت: جلسه‌ای را با دست‌اندرکاران موتور جست‌وجوی پارسی‌جو داشتند و آنها تقاضاهایی را متقابلا ارائه کردند که به عنوان مثال می‌خواستند از تبلیغات با تعرفه پایین‌تر استفاده کرده و جویشگر خود را پیش‌فرض دستگاه‌هایی نظیر موبایل، تبلت و لب‌تاب که در ایران به فروش می‌رود، کنند. البته در حوزه مالیاتی هم شاید بتوان اقدامات حمایتی برای این قبیل فعالیت‌ها داشت. 

وی افزود: دولت ما نمی‌تواند صنعت سیلیکون را در کشور راه‌اندازی کرده و این موضوع دیگر منتفی است لذا باید حمایت‌های خود را از طرح‌های نوآورانه داشته باشیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: در شورای عالی فضای مجازی دنبال تدوین برنامه ملی سرگرمی‌ها هستیم و امیدواریم با اولویت قرار دادن این موضوع در آینده نزدیک شاهد تصویب این برنامه ملی باشیم.