Gerdab.IR | گرداب

آلمان و چین؛ کوشش برای توافق سایبری

تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴

در جریان سفر مرکل به چین، دو کشور در تلاش بودند توافقی سایبری مانند توافق چین با آمریکا و انگلیس امضا کنند تا از اهداف تجاری یکدیگر جاسوسی نکنند.

به گزارش گرداب به نقل از سایبربان بعد از توافق چین با انگلیس و آمریکا، به‌تازگی چین و آلمان به دنبال امضای توافق سایبری با یکدیگر هستند. این تصمیم در جریان سفر آنگلا مرکل به پکن برای تحکیم روابط اقتصادی طرفین دو کشور گرفته شد. خواستار عدم استفاده از جاسوسی سایبری از اهداف تجاری و اقتصادی دو کشور شدند.
آلمان به‌شدت نگران افزایش حملات به شرکت‌های تجاری متوسط و کوچک خود است. این شرکت‌ها ستون صنایع آلمان محسوب می‌شوند. کارشناسان سایبری آلمان اظهار کرده‌اند چین در زمینه‌ی جاسوسی اقتصادی بسیار فعال است و شرکت‌های صنعتی آلمان نیز هدف بسیاری از حملات واقع می‌شوند. سامانه‌های امنیت فناوری اطلاعات این شرکت‌ها نیز از توان پاسخگویی کافی برخوردار نیستند.
لی که چیانگ (Li Keqiang)، نخست‌وزیر چین، گفت: «ما مخالف سرقت اطلاعات تجاری هستیم. ما نگهبان مالکیت معنوی هستیم.»
نکته‌ی مهم این است که اگر توافق میان آلمان و چین رسماً امضا شود فقط در حوزه‌ی عدم جاسوسی سایبری از اهداف اقتصادی دو کشور است، اما جاسوسی‌های دیگر و حمله علیه اهداف امنیت ملی یا دیپلماتیک را شامل نمی‌شود؛ بنابراین ممکن است همچنان حملات چین علیه کشورها ادامه یابد.
به نظر می‌رسد کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا یکی پس از دیگری قصد دارند در زمینه‌ی عدم جاسوسی سایبری از اهداف اقتصادی با چین توافق کنند. همان‌طور که مرکل در این سفر خود چین را شریک مهمی برای آلمان و اتحادیه‌ی اروپا دانست.