Gerdab.IR | گرداب

هشدار نسبت به هک هواپیماها

تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴

آژانس امنیت هوانوردی اروپا، نسبت به حمله هکرها از طریق ایستگاه‌های زمینی به هواپیماها، هشدار داد.

به گزارش گرداب به نقل از سایبربان هنوز مدت زمان زیادی از شوک وارده به دنیا، در پی انتشار خبر هک هواپیما از داخل آن نگذشته که خبر جدید دیگری، دنیا را تکان داد. این بار، خبر از جانب آژانس امنیت هوانوردی اروپا منتشر شده است. مدیر این آژانس در پیامی، هشدار داد که هکرها می‌توانند با نفوذ به سامانه‌های کنترلی هواپیما، کنترل آن را از روی زمین بر عهده بگیرند. وی در پیام خود، تاکید کرده است که هکرها از روی زمین هم می‌توانند سامانه‌های حیاتی در هواپیماها را در اختیار بگیرند.
پاتریک کی (Patrick Ky)، مدیر این آژانس اروپایی، در همایشی به خبرنگاران صنعت هوانوردی اعلام کرد این آژانس با استخدام هکرهایی، اقدام به شناسایی آسیب‌پذیری‌ها در سامانه‌های گزارشی و ارتباطی هواپیماها (ACARS) از ایستگاه‌های زمینی و هک آنها کرده است. بنا به ادعای پاتریک کی، هکرهای کلاه سفیدی که خلبانان حرفه‌ای نیز بودند، تنها ظرف مدت 5 دقیقه به سامانه ارتباطی هواپیما نفوذ کرده‌اند. وی دراین‌باره گفت: «بنا به دلایل امنیتی، نمی‌توانم دقیقاً نحوه عملکرد هکرها را توضیح بدهم، اما فقط می‌توانم بگویم خطر این موضوع، چقدر بالاست.»
پاتریک در ادامه صحبت‌های خود، گفته است: «نسل بعدی سامانه‌های مدیریت ترافیک هوایی نظیر سامانه European Sky ATM Research یا SESAR هم جزو سامانه‌های ارتباطی خاصی هستند که نیاز به حفاظت دارند، چرا که حتی آنها نیز در برابر حملات، آسیب‌پذیر هستند. سامانه سزار، بر پایه ارتباطات ماهواره‌ای استوار است.»
وی ادامه داد: «با آغاز به کار سامانه SESAR و وجود این امکان برای بخش مدیریت کنترل ترافیک هوایی در دستور دادن مستقیم به سامانه کنترلی هواپیما، خطر این حمله، چند برابر خواهد شد. ما باید هر چه سریع‌تر نسبت به هشدار دادن به خطوط هوایی در برابر حملات سایبری اقدام کنیم.»
مایک وست ماکوت (Mike Westmacott)، مشاور سایبری شرکت صنایع الکترونیکی Thales انگلستان دراین‌باره گفته است: «چنانچه یک هکر کلاه سفید که ممکن است خلبان نیز باشد، توانایی دسترسی به سامانه ارتباطی ACARS در هواپیما را با استفاده از یک وای فای عمومی داشته باشد، این خطر تهدیدی بسیار جدی است، چرا که هر هواپیمایی می‌تواند از طریق این آسیب پذیری مورد تهاجم واقع شود؛ اما چنانچه این هکر توانسته باشد، از طریق یک سامانه داخلی در هواپیما، نظیر آنچه در کابین خلبان وجود دارد و به صورت فیزیکی از سایر سامانه‌ها جدا شده است، به سامانه ارتباطی نفوذ کند، این خطر به صورت بالقوه‌ای کاهش پیدا می‌کند.»