Gerdab.IR | گرداب

بردگی فکری در عصر جدید

تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه انسان‌های مجازی انسان‌هایی هستند که کاملاً از محیط انسانی خود دور شده‌اند تصریح کرد: این نوعی از بردگی فکری است که در عصر جدید به وجود آمده است.

به گزارش گرداب به نقل از سایبربان؛ تقی پور، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات و عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی، در برنامه‌ی روی خط دیشب که از شبکه سه سیما پخش شد؛شبکه‌های اجتماعی را حاوی پیامدهای مثبت و منفی دانست و بر لزوم مدیریت و بومی‌سازی این فناوری تأکید کرد.
تقی پور، با اشاره به آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی گفت: «هر کدام از این فناوری‌ها زمانی که در برابر انسان و زندگی اجتماعی قرار می‌گیرند، دارای پاسخ‌ها و واکنش‌های سخت و پیچیده می‌شوند. شرایط و حالت‌های مختلفی ترسیم می‌شوند که هم پیامدهای مثبت و هم منفی دارند. آسایش و تهدیدات این شبکه‌ها به صورت همزمان است. راه حل‌ها مشخص است. ما باید به سمت استانداردهایی متناسب با معیارها و هنجارهای جامعه حرکت کنیم. باید این فناوری بومی‌سازی شود وگرنه پیامدهای منفی زیادی به همراه خواهد داشت.»
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در زمینه‌ی اقبال عمومی به استفاده از شبکه‌های مجازی در کشورهایی نظیر ایران و روسیه و آمار پایین کاربرد آنها در کشورهای تولید کننده این فناوری نظیر آمریکا نیز گفت: «شاید یکی از مهم‌ترین دلایل آن این است که ما حد و حدود شبکه‌های اجتماعی و جای صحیح استفاده از آن را نمی‌شناسیم. آموزش‌ها در این حوزه پایین است. سطح آگاهی‌ها و دانش مربوطه کم است. البته در مورد فضای سایبری باید گفت که ابداع‌کنندگان این فناوری هم به مشکلات این‌چنینی دچار شده‌اند و اعتیادهای اینترنتی در آن کشورها هم وجود دارد؛ اما خوشبختانه هنوز این آمارها آن‌چنان در کشور ما شدید نیست. انسان‌هایی هستند که کاملاً از محیط انسانی خود دور شده‌اند. این نوعی از بردگی فکری است که در عصر جدید به وجود آمده است.»