Gerdab.IR | گرداب

تلاش آمریکا برای اشراف اطلاعاتی به دنیا

تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴

دکتر تقی پور با اکید بر این نکته که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فضای مجازی، گمنام بودن در محیط آن است خاطر نشان کرد: خود غربی‌ها نیز به این موضوع اذعان دارند. می‌توان در این فضا، حقیقت را کاملاً وارونه نمایش داد.

به گزارش گرداب به نقل ازسایبربان؛ دکتر تقی پور ضمن اشاره به تلاش برخی از کشورها نظیر عربستان سعودی برای گسترش دروغ و شایعات در فضای مجازی به القای برخی از شبهات نیز در این ‌باره اشاره کرد و گفت: «البته القای شبهات در فضاهای دیگری، به غیر از فضای مجازی نیز اتفاق افتاده، اما با توجه به گمنام بودن افراد در فضای مجازی، این موضوع نمود بیشتری پیدا کرده است. نقض حریم خصوصی از جمله مخاطرات دیگر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است. در این باره می‌توان به صحبت‌های اسنودن اشاره کرد. متأسفانه شبکه‌های اجتماعی سبب انزوای افراد شده است. شبکه‌های اجتماعی باید به سمت داخلی شدن پیش برود. متأسفانه بسیاری از نهادهای فرهنگی کشور در این زمینه هشدارهای لازم را نمی‌دهند و فعالیت‌های لازم را انجام نمی‌دهند.»
 وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه صحبت‌های اخیر جان کری، مبنی بر سرمایه‌گذاری در فضای مجازی کشورهای خاورمیانه برای ایجاد تغییرات دلخواه در آنها گفت: «در راهبرد ملی سال 2020 آمریکا، بر اشرافیت اطلاعاتی تأکید شده است. ارائه اینترنت رایگان به نقاط مختلف دنیا نیز به همین منظور انجام می‌شود، چرا که آنها به دنبال اشرافیت اطلاعاتی هستند. زیربنای اینترنت در اختیار فرهنگ لیبرالیستی است و با ارزش‌های ما متفاوت است و ما باید به فکر بومی‌سازی این فناوری باشیم. غربی‌ها به دنبال القای تفکرات و تغییر سبک زندگی هستند. ماهیت و شخصیت افراد در این شبکه حالت چند وجهی دارد. با این وجود بنده معتقدم که تنها بخشی از این فضا نیازمند برخورد سلبی و اعمال فیلترینگ است و باید با بقیه آن به صورت ایجابی برخورد شود. ما باید بتوانیم این فضا را کنترل و مدیریت کنیم تا بهترین بهره‌برداری را از آن انجام دهیم.»