Gerdab.IR | گرداب

زندگی در دنیای‌مجازی چه طعمی است؟

تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴

دسترسی به فضای مجازی، پدیده ای رو به گسترش است و هر روز تعداد بیشتری از افراد در زمره ی استفاده کنندگان از این فضا قرار می گیرند.

به گزارش گرداب، اینترنت امروزه در بسیاری از مکان ها حضور دارد، در خانه، محل کار، دانشگاه، رستوران ها و مکان های فراوان دیگر. میخواهیم کمی درباره ی اعتیاد به دنیای کامپیوتر و همچنین فضای مجازی، بحثی داشته باشیم. این موضوع را در چند بخش برای شما ارائه خواهیم کرد. البته ممکن است تمامی نکات ذکر شده برای شما پیش نیامده باشد ولی خواندن این مقاله به تمامی کاربران کامپیوتر و اینترنت توصیه میشود تا هم به عنوان درمان به کار برود و هم به عنوان پیشگیری.

زندگی در دنیای مجازی

همزمان با دسترسی روزافزون و گسترده ی افراد به فضاهای مجازی ، شاهد نوع جدیدی از اعتیاد یعنی اعتیاد اینترنتی و یا اعتیاد به فضای مجازی هستیم که موضوع رو به رشد عصر ارتباطات است. این فضا هم فرصت محسوب میشود و هم نوعی تهدید؛ ما به عنوان نمونه ای از کاربران اینترنت، ساعات زیادی از روز را در حال استفاده از سایت های اطلاع دهنده، مفید، دارای منابع غنی و همچنین سرگرم کننده هستیم.

زندگی در دنیای مجازی

بعضی افراد نیز از ابتدا مشغول فعالیت های بیهوده هستند. از ترول سازی گرفته تا پرسه زدن در چت روم های مختلف و یا جنگ بر سر برتری برند مورد علاقه. اینجا درباره ی موضوع آخر صحبتی نمیکنیم و صحبت در مورد آن را به مقاله ای دیگر موکول خواهیم کرد.
اما برای بسیاری از مردمی که به فضای مجازی معتادند، منافع این فضا نیز در حال تبدیل شدن به آسیب و نابه هنجاری های روانی و رفتاری است. در واقع استفاده ی صحیح و کنترل شده از فضای مجازی خیلی مثبت و مفید می باشد اما زمانی نگران کننده است که استفاده ی زیاد از این منابع، فرد را از زندگی عادی خود دور سازد و مشکلاتی برای وی و اطرافیان به وجود آورد.

زندگی در دنیای مجازی

اسم اعتیاد که می آید خیلی ها فکر میکنند که این موضوع به آنها ربطی ندارد و معتاد فقط کسی است که مواد مخدر مصرف کند،اما اینگونه نیست. اعتیاد به همه چیز ممکن است به وجود بیاید و در تمامی موارد نیز خطرناک است. همانند تمامی انواع دیگر اعتیاد، این گونه اعتیاد نیز با علائمی همراه است همچون، اضطراب، افسردگی، کج خلقی، بی قراری، تفکر های وسواسی، کناره گیری، اختلالات عاطفی و از هم گسیختگی روابط افراد.

زندگی در دنیای مجازی

 از طرفی، در عین حال که روابط افراد (به ویژه کودکان و نوجوانان) در جهان مجازی افزایش می یابد. در مقابل از دامنه ی روابط آنان در جهان واقعی کاسته میشود و احتمال افت عملکرد آموزشی آنان نیز میرود.اعتیاد به اینترنت و فضاهای مجازی، انسانها را به افرادی رها شده تبدیل کرده و بر روابط اجتماعی آنان تاثیر میگذارد. در نتیجه استفاده ی بیش از حد از این فضاها، بهره وری و بازده کاری افراد به ویژه در بحث تحصیل پایین می آید. این گونه افراد از زندگی تحصیلی خود فاصله میگیرند و دچار کم کاری و عدم تمرکز در کلاس های درس میشوند. عدم تحرک جسمی و چاقی به همراه علائمی چون درد کمر، پشت و ماهیچه، از دیگر تبعات این مسئله اند.

اگر شما مشکلات ذکر شده در بالا را ندارید، بخش اعظمی از نگرانی ها برطرف میشود ولی این نکته را فراموش نکنید که عوارض ذکر شده، معمولا در نوع حاد اعتیاد اینترنتی پدید می آیند و ممکن است برای کسانی که هنوز خیلی در فضای مجازی غرق نشده اند، این عوارض پیش نیاید. ولی همیشه باید مراقب بود تا استفاده از کامپیوتر و به ویژه فضای مجازی، در حد اعتدال باشد و استفاده از آن، برنامه ی مشخصی داشته باشد.

زندگی در دنیای مجازی

در توضیح این مسئله که چرا مردم به گونه ای اعتیاد آور از اینترنت استفاده میکنند، تمایل آنها به دوری گزیدن از مشکلاتی است که در زندگی شخصی با آنها مواجه اند. به عبارتی، افراد برای اینکه از دست مشکلات زندگی فرار کنند، به اینترنت روی می آورند.
این افراد اغلب یک "زندگی دوم یا یک زندگی مجازی” برای خود میسازند و راهی برای فراموش شدن مشکلاتشان در فضای مجازی جستجو می کنند. پاداش هایی که فرد از این رفتار میگیرد، فرار از واقعیت، رسیدن به عشق، دوستی و سرگرمی های زیاد میباشد و چنانجه فرد در زمان های آتی نیز به این پاداش ها احساس نیاز کند، احتمالا به اینترنت روی خواهد آورد و در نتیجه، این چرخه ادامه پیدا میکند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان