Gerdab.IR | گرداب

شبکه‌های‌اجتماعی رقیب مطبوعات نیستند

تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی،گفت: شبکه‌های اجتماعی به لحاظ منبع نمی‌توانند رقیب مطبوعات سنتی باشند.

به گزارش گرداب، امیدعلی مسعودی در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص رقابت شبکه‌های اجتماعی با مطبوعات سنتی در انتشار اخبار و مطالب اظهار داشت: کارکرد این دو حوزه با هم فرق دارد چراکه شبکه‌های اجتماعی محدوده کوچکتری را در برمی‌گیرد اما در عین حال کارکرد اطلاع‌رسانی نیز دارند.

وی ادامه داد: البته اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی دنیایی متفاوت از منابع سنتی اخبار و اطلاعات دارد هم به لحاظ نرم‌افزارهایی که بکار می‌گیرند و هم اینکه در نهایت میان چند هزار عضو آن شبکه اطلاعات دست به دست می‌شود و ضمنا نوع اطلاع‌رسانی آن شبیه به میزگرد است.

این استاد علوم ارتباطات همچنین در خصوص تفاوت انتشار اخبار و اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی و موبایلی با روزنامه‌نگاری شهروندی، تصریح کرد: روزنامه‌نگاری شهروندی نوعی خبرنگاری آمارتور است که لزوما اصول خبرنویسی در آن رعایت نمی‌شود. این نوع روزنامه‌نگاری در فضای مجازی از جمله وبلاگ، وبسایت و میکروبلاگ‌ها بیشتر رخ می‌دهد.

وی افزود: در شبکه‌های اجتماعی علایق و نگرانی‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد و می‌تواند تبدیل به یک کمپین شود اما جنس اطلاع رسانی آن به سرعت سایر وسائل ارتباط جمعی نیست و در واقع بیشتر گفت‌وگو در آن اتفاق می‌افتد و اصل ماجرا بر همین گفت‌وگو استوار است.

مسعودی خاطرنشان کرد: این شبکه‌ها تاکنون حداقل به لحاظ منبع نتوانسته‌اند رقیب مطبوعات سنتی باشند، نه تنها منبع اطلاعات، بلکه ارزش‌های خبری و تیتر نیز در این حالت تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد اما در نهایت مطبوعات سنتی از بین نمی‌روند و تنها تکامل بخش هستند.