Gerdab.IR | گرداب

توسعه علم، سدی برابر نفوذفرهنگی

تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴

رییس جهاد دانشگاهی با بیان این که نفوذ فرهنگی دشمنان که مقام معظم رهبری نسبت به آن هشدار دادند، از بستر علم و فناوری صورت می‌گیرد، مؤثرترین راه برای مقابله با آن را توسعه علم و فناوری و نیز تحقق اقتصاد مقاومتی دانش‌بنیان عنوان کرد.

به گزارش گرداب، دکتر طیبی که به همراه معاونان و جمعی از مسوولان جهاد دانشگاهی در غرفه ایسنا در نمایشگاه مطبوعات حضور یافته بود، گفت: برای مقابله با نفوذ آمریکا و دیگر قدرت‌های استعماری باید عوامل تسریع و مقابله با این نفوذ خصوصا نفوذ فرهنگی را بشناسیم. پیشرفت‌های علمی و فناوری و فراهم بودن بسترهای رشد علمی در کشورهای غربی از مهمترین ابزارهای آنها برای جذب جوانان است که برای مقابله با آن باید زمینه تبدیل اقتصاد مبتنی بر نفت کنونی به یک اقتصاد دانش بنیان را فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: ضمن این که باید نسبت به نفوذ فرهنگی غرب هوشیار باشیم و نباید با هیاهوهایی که کمکی به مقابله با این نفوذ نمی‌کنند ابعاد اصلی این تهدید را به حاشیه ببریم. باید همگی کمک کنیم تا با ایجاد وفاق ملی بین سیاسیون زمینه برنامه‌ریزی و پیشبرد برنامه‌های توسعه و پیشرفت کشور فراهم شود.

طیبی تاکید کرد: شکل‌گیری نظام ملی نوآوری که تنها در سایه چنین وفاقی محقق می‌شود تداوم برنامه‌های توسعه کشور را به رغم تغییر دولت‌ها تضمین می‌کند.

رییس جهاد دانشگاهی در ادامه با بیان این که نظام ملی نوآوری به طور کامل در کشور شکل نگرفته است، گفت: باید وظیفه دولت و مدیران هر یک از بخش‌ها از زنجیره نوآوری و روند تولید، توسعه و تجاری سازی فناوری‌ها مشخص شده و متولی سیاست‌گذاری و توسعه فناورانه، تخصیص اعتبارات و تعیین اولویت‌های این حوزه کاملا مشخص باشد. اگر دستگاهی متولی تولید و فناوری و تجاری سازی آن است باید استفاده از این فناوری‌ها را هم پیگیری کند. در حال حاضر اگر محصولی با کیفیت بالا در کشور تولید شود ولی صنعت داخلی به هر دلیل از آن استفاده نکند مرجعی برای رسیدگی به آن وجود ندارد.

طیبی در عین حال تاکید کرد: فناوران و تولیدکنندگان داخلی هم باید محصولاتی با کیفیت استاندارد و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی معرفی کنند که کیفیت آنها به تایید آزمایشگاه ملی مرجع که در آینده نزدیک با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه‌های اولویت‌دار شکل می‌گیرد رسیده باشد.

وی در پایان تعیین متولی مشخص برای حمایت از مصرف تولیدات داخلی استاندارد، تغییر عوارض گمرکی به نفع تولید کنندگان داخلی و انجام صحیح مناقصه‌ها وفق مقررات را از راهکارهای موثر برای حمایت از فناوران و سازندگان محصولات فناورانه ایرانی عنوان کرد.