Gerdab.IR | گرداب

همکاری‌پنهانی گوگل‌وآمریکا علیه‌کاربران

تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴

یکی از نشریات معتبر آمریکایی اخیراً در گزارشی از همکاری شرکت گوگل و نهادهای امنیتی این کشور در ثبت و ردیابی اطلاعات مکانی کاربران در فضای مجازی خبر داده است.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، بر اساس برخی گزار‌ش‌های رسانه‌ای، با پیشرفت امکانات جدید گوگل، نیروهای امنیتی آمریکا می‌توانند دسترسی بی‌سابقه‌ای به اطلاعات تاریخچه مکانی کاربران اینترنتی داشته باشند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از مجله آمریکایی «اینترسپت» می‌نویسد توسعه فناوری جدید گوگل به نام «تایم‌لاین»، ردیابی محل کاربران را برای نیروهای امنیتی آسان‌تر کرده است.

این مجله در گزارش خود به سندی اشاره کرده که اخیراً تحت عنوان «گوگل تایم‌لاین: ردیابی مکانی با استفاده از نرم‌افزار اندروید» از سوی این شرکت برای نهادهای امنیتی آمریکا ارسال شده است.

اینترسپت نوشته است: «توسعه قابلیت نرم‌افزاری تایم‌لاین، که در ژوئیه 2015 (17 تیر 1394) وارد مرحله اجرایی نهایی شد، می‌تواند درصورت درخواست نهادهای ذیربط، جزئیات اطلاعات مکانی کاربران را با تعیین مختصات طول و عرض جغرافیایی، حتی در بازه زمانی چند ساله در اختیار آنها قرار دهد.»

این مجله همچنین اضافه کرده است اطلاعات مکانی افراد که در حساب کاربری آنها ذخیره می‌شود، ظاهراً درصورتی که مایل به حذف آن باشند قابل غیرفعال‌سازی خواهد بود، اما غالباً این موضوع مورد غفلت کاربران قرار می‌گیرد.

امکانات نرم‌افزاری جدید «تایم‌لاین»، بخشی از اپلیکیشن (برنامه کاربردی) Maps در سیستم عامل اندروید گوگل است که قادر به ثبت مسیرهای حرکت و تردد افراد در هر نقطه از جهان می‌باشد.

طبق گزارش مذکور، شرکت آمریکایی گوگل، واقع در شهر «مانتین ویو» در شهرستان «سانتا کلارا» ایالت کالیفرنیا، البته قادر به ذخیره‌سازی اطلاعات بیشمارِ حائز اهمیت دیگری نیز هست که می‌تواند در اختیار سازمان‌های درخواست کننده قرار گیرد. این اطلاعات شامل رایانامه‌های جیمیل، فایل‌های صوتی و تصویری ارسال شده، تاریخچه جستجوهای اینترنتی، اطلاعات تماس، فرم‌های تقاضا، جزئیات اتصال لوازم ذخیره‌کننده دیجیتال، فایل‌های ارسالی در سامانه تماس صوتی «گوگل وُیس» و در نهایت سامانه پرداخت بانکی «گوگل والِت» می‌شود.