Gerdab.IR | گرداب

جزییات‌تغییرات درمهمترین شورای‌کشور

تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۴

لازم به ذکر است روزنامه کیهان روز گذشته در گزارشی مستند و مفصل، از همکاری یک مدیر ارشد دولتی با وزارت امور خارجه آمریکا در حوزه اینترنت خبرداده بود که وی با نزار ذکا که اخیرا به عنوان جاسوس دستگیر شده، ارتباط جدی داشته است.

به گزارش گرداب به نقل از پارس، تشکیل شورای عالی فضای مجازی از سوی رهبر انقلاب در ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ موج فراگیری در میان نخبگان مبنی بر تولید محتوا و تحول در این عرصه را موجب شد اما بی توجهی دکتر احمدی نژاد رییس جمهور وقت به این شورا عملا فعالیت آن را به محاق برد. در دولت یازدهم نیز شخص وزیر ارتباطات، دبیر شورا را قبول نداشت و لذا از تشکیل جلسات این شورا امتناع می کرد. وزیر با تشکیل جلسات متعدد شورای عالی فن آوری اطلاعات و انتصاب نصرالله جهانگرد به دبیری این شورا، عملا همان رفتار احمدی نژاد را در قالبی پیچیده تر با شورای عالی فضای مجازی بازتکرار کرد.

بعد از تغییر دبیر شورای عالی فضای مجازی و دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر انحلال شوراهای موازی، عملا بهانه ها از دست رییس دولت یازدهم گرفته شد اما باز هم تا امروز شاهد بی توجهی های وی به این مقوله مهم هستیم.

با این همه روز گذشته ابوالحسن فیروزآبادی دبیر جدید این شورا و رئیس جدید مرکز ملی فضای مجازی ، سه معاونت مهم این شورا را تغییر داد و چهره های کارکشته ای را در این حوزه به کار گرفت.

وی در مهمترین انتصابات جدید، امیر خوراکیان را به سمت معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی کشور منصوب کرد.

خوراکیان پیش از این سابقه فعالیت در حوزه های فرهنگی و فناوری اطلاعات و ارتباطات را همچون معاون هماهنگی و رئیس حوزه ریاست موسسه انقلاب اسلامی دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه ای،‌ رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مشاور عالی فرهنگی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و دبیر شورای فرهنگی اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی، عضو هیات مدیره شرکت انتشارات علمی فرهنگی،عضو هیات مدیره موسسه مطبوعاتی همشهری، عضو راهبردی هسته اجرایی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) آستان قدس رضوی و معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی داشته است. همچنین طراحی و تاسیس پایگاه زیارت مجازی (www.razavi.ir) و طراحی و تاسیس فرهنگسرای مجازی برای اولین بار در کشور نیز از دیگر اقدامات وی بوده است.

دیگر انتصابات مهم فیروزآبادی در مرکز فضای مجازی، اتصاب ابراهیم یافتیان به سمت معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت و مجتبی جعفری به سمت معاون امنیت این مرکز منصوب شدند.

یافتیان، قائم مقام مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران و عضو هیات مدیره این شرکت است.

جعفری نیز پیش از این رییس اسبق پژوهشکده امنیت مرکز تحقیقات مخابرات و عضو فعلی هیات مدیره شرکت همراه اول است.

جعفری پدر همسر سجاد جهانگرد(فرزند نصراله جهانگرد) نیز هست. نصرالله جهانگرد در دوره اصلاحات، چند ماه سرپرست وزارت پست، تلگراف و تلفن بود و به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شد، اما اکثریت مجلس به او رای اعتماد ندادند. در دولت جدید نیز همانطور که در بالا اشاره شد، روحانی او را در دبیری شورایی موازی با شورای عالی فضای مجازی منصوب کرد که قرار است این شورا منحل شود.

لازم به ذکر است روزنامه کیهان روز گذشته در گزارشی مستند و مفصل، از همکاری یک مدیر ارشد دولتی با وزارت امور خارجه آمریکا در حوزه اینترنت خبرداده بود که وی با نزار ذکا که اخیرا به عنوان جاسوس دستگیر شده، ارتباط جدی داشته است.

جهانگرد، عضو شورای مرکزی و از اعضای موسس حزب منحله مشارکت بوده است.

همچنین برخی از این افراد در مرکز همکاری های بین المللی نهاد ریاست جمهوری همیاری جدی با یکدیگر داشته اند.

پارس در روزهای آینده پیشنهادهای خود در مورد مهمترین معاونت شورای عالی فضای مجازی(معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی کشور) را منتشر می کند.