Gerdab.IR | گرداب

انتخاب امن‌ترین‌تلفن هوشمنداندرویدی

تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۴

کارشناسان دریافته‌اند که دستگاه‌های ساخته‌شده توسط ال‌جی و موتورولا، و نیز آن قبیل از دستگاه‌هایی که با عنوان تجاری گوگل نکسوس عرضه می‌شوند، نسبت به سایرین امن‌تر هستند.

به گزارش گرداب به نقل از asis، حدود ۸۷٪ از دستگاه‌های اندرویدی در معرض حملات پیام‌ها و برنامه‌ها کاربردی مخرب قرار دارند.

محققان سال‌های سال است که کاربران بستر اندروید را به نصب برنامه‌ای به نام Device Analyzer تشویق کرده‌اند تا بتوانند آمار و ارقام مربوط به روند استفاده را جمع‌آوری کنند، آماری که دیدی را نسبت به چگونگی استفده از گوشی‌های هوشمند در اختیار آن‌ها قرار داده و به آن‌ها اجازه می‌دهد الگوها و روندها را استخراج کنند.

محققان از این مجموعه‌ی داده‌ها برای تهیه‌ی توصیه‌هایی برای بهبود آینده‌ی تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند، و در صورت موافقت کاربران این داده‌ها را با سایر پژوهش‌گران به اشتراک می‌گذارند.

آخرین مطالعات محققان نشان می‌دهد که دستگاه‌های اندرویدی تا چه اندازه امن هستند و دلایل این وضعیت را بیان کرده است.

با توجه به نتایج این پژوهش، تولیدکنندگان مقصر هستند، زیرا اغلب آن‌ها به‌‌طور منظم به‌روزرسانی‌های لازم را ارائه نمی‌کنند. درواقع گلوگاه ارائه‌ی به‌روزرسانی‌ها در سامانه‌‌ی اندروید، به جای این‌که گوگل، اپراتورها یا کاربران باشند، خودِ تولیدکننده‌ها می‌باشند.

این موضوع برخاسته از این واقعیت است که امروزه بازار امنیت اندروید بسیار آشفته است؛ عدم تقارن اطلاعات میان تولیدکننده‌ و مصرف‌کننده باعث می‌شود تولیدکنندگان انگیزه‌ی لازم را برای ارائه‌ی به‌روزرسانی‌ها از دست بدهند.

کارشناسان دریافته‌اند که دستگاه‌های ساخته‌شده توسط ال‌جی و موتورولا، و نیز آن قبیل از دستگاه‌هایی که با عنوان تجاری گوگل نکسوس عرضه می‌شوند، نسبت به سایرین امن‌تر هستند.

گوگل کار خوبی را در راستای کاهش خطرات احتمالی انجام داده، این شرکت محبوب به کاربران توصیه می‌کند که برنامه‌هایشان را فقط و فقط از فروشگاه گوگل پلی نصب کنند، زیرا این سرویس بررسی‌های امنیتی دقیقی را روی برنامه‌ها انجام می‌دهد. متأسفانه تمام کاری که از دست گوگل برمی‌آید همین است و مشکلات تازه‌ای که در بستر اندروید رخ داده نشان می‌دهد که این تدبیر برای حفاظت از کاربران کافی نیست. تلفن‌ها مستلزم به‌روزرسانی از سوی تولیدکننده‌ها هستند و این در حالی است که اکثریت دستگاه‌ها این به‌روزرسانی‌ها را دریافت نمی‌کنند.

محققان امیدوارند که این مطالعه در انتخاب تلفن همراه به کاربران کمک کند، مثلاً آن‌ها را ترغیب به خریداری دستگاهی کند که به‌روزرسانی‌ آن با سرعت صورت می‌پذیرد. در حالت ایده‌آل مطالعه‌ی انجام‌شده موجب می‌شود تا تولیدکنندگان و اپراتورها به‌روزرسانی‌ها را به موقع ارائه نمایند.

منبع: آی تی اس ان