Gerdab.IR | گرداب

رصد بازارفناوری و رفع نیاز درصنعت‌نفت

تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۴

توفیقی با اشاره به رویکرد یگانه تمامی کارگروه های تشکیل شده این رویکرد را رصد شرایط محیطی حاکم بر بازار فن آوری و نیازهای صنعت نفت (تقاضا) از یک سو و روند رشد توان تکنولوژیکی و فناوری های موجود (عرضه) از سوی دیگر دانست و افزود: هدف مشترک توسعه ارزش آفرینی در صنعت نفت از طریق توسعه فناوری و نوآوری در سرلوحه کار همه کارگروه ها قرار دارد.

به گزارش گرداب به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ‘جعفر توفیقی’ دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی با اشاره به تشکیل این کارگروه‏ها و رویکرد این ستاد گفت: ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ بر مبنای بیانیه تصویب شده در جلسه راهبردی ستاد و جهت دستیابی به اهداف کلان و چشم انداز ترسیم شده در بسته آرمانی خود، کارگروه های تخصصی مطالعات راهبردی، بهبود فضای کسب و کار و حمایت از طرح های توسعه فناوری را تشکیل داد.

* رویکرد ارزش آفرینی در صنعت نفت از طریق توسعه فناوری و نوآوری 


وی اظهار داشت: ماهیت فعالیت کارگروه ها از نوع سیاست گذاری، تسهیل گری، تنظیم گری و حمایت غیرمستقیم از استقرار فناوری های بومی شده می باشد، لذا کارگروه ها ترجیحاً به کار اجرایی توسعه فناوری ورود نخواهند کرد. 


توفیقی افزود: کارگروه مطالعات راهبردی دارای یکی از اصلی ترین وظایف و نقش های ستاد در راستای حمایت از توسعه فناوری در صنعت نفت است، شیوه کلی کار در این کارگروه به صورت پایش مستمر نیازهای فناورانه و روند آنها در صنعت نفت است. این کارگروه همچنین روند تولید دانش فنی و فناوری در کشور را نیز پایش کرده و عوامل مؤثر بر روند آن را تحلیل می کند.

دبیر ستاد فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی در تشریح نحوه عملکرد این کارگروه ادامه داد: کارگروه مطالعات راهبردی در نظر دارد با بهره گیری از دیدگاه های کارشناسان زبده و همفکری متخصصان و دست اندرکاران، به طور مستمر مشکلات و مسائل راهبردی و کلیدی حوزه فناوری در صنعت نفت را شناسایی و اولویت بندی کرده و نتایج را به منظور کار بیشتر در قالب صورت مسئله در معرض چاره اندیشی اشخاص و نهادهای ذی صلاح قرار دهد.
وی با اشاره به ابزارهای اجرایی در کارگروه مطالعات راهبردی بیان کرد: تحلیل های بازار، تحلیل زنجیره ارزش، بررسی مطالعات داخلی و خارجی از سایر ابزارهای این کارگروه است.

* حمایت از طرح های اولویت دار توسعه فناوری


توفیقی با تاکید بر اهمیت حمایت از طرح های توسعه فناوری تصریح کرد: کارگروه حمایت از طرح های توسعه فناوری از دیگر کارگروه های شکل گرفته در ستاد است که طرح های ارسال شده را ارزیابی کرده و در صورت احراز شرایط، آنها را مورد حمایت قرار می دهد. این کارگروه از ظرفیت تشکل های صنفی، دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و متخصصان حوزه های مرتبط برای ارزیابی طرح ها استفاده خواهد کرد. 


توفیقی ادامه داد: در بعد دیگر، این کارگروه تلاش خواهد کرد ضمن تعامل با سایر کارگروه ها و استفاده از نقطه نظرات خبرگان علمی و صنعتی، فناوری هایی را که دارای اولویت راهبردی در توسعه صنت نفت هستند، شناسایی و حمایت های لازم را برای انتقال و بومی سازی آنها به عمل آورد.

* پایش محیط کسب و کار و آسیب شناسی مداوم در صنعت نفت

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی با اشاره به دیگر کارگروه شکل گرفته بیان کرد: شیوه کلی کارگروه بهبود فضای کسب و کار به صورت ایجاد یک گروه مشورتی از نخبگان بخش خصوصی، آشنا به کلیات توسعه فناوری در صنعت نفت وگاز و فضای کسب و کار بوده که این گروه به پایش محیط کسب و کار و آسیب شناسی مداوم آن خواهد پرداخت.

توفیقی بیان کرد: این کارگروه با همفکری شرکت ها، انجمن ها و نهادهای خصوصی و دولتی مختلف، تلاش می کند از یک سو راهکارهایی برای رفع موانع ورود به بازار بیندیشد و از سوی دیگر، ریسک های بقای شرکت ها در بازار را کاهش و مدیریت کند.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه های این کارگروه بررسی قوانین، مقررات و بخشنامه ها و ارایه پیشنهادات اصلاحی به نهادهای صنفی و حاکمیتی به منظور تسهیل کسب و کار شرکت ها از جمله شرکت های دانش بنیان است. از سویی دیگر، این کارگروه سازوکارهایی برای حمایت هدفمند از توسعه نهادهای پشتیبان کسب و کار شرکت ها از جمله شرکت های دانش بنیان ارایه خواهد کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ اظهار امیدواری کرد که هر سه کارگروه تشکیل شده، در زمینه تعامل ، همکاری و هم افزایی با یکدیگر، ستاد را در دستیابی به اهداف خود یاری کنند.