Gerdab.IR | گرداب

حمایت‌دولت ازطرح‌های فناوری‌سودآور

تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۴

در دهه گذشته و پیرو تاکید رهبر معظم انقلاب با هدف کسب ثروت از دانش، حرکت های خوبی به منظور جلوگیری از مهاجرت ها، حفظ غرور ملی و توجه به نیروی انسانی انجام شده است.

به گزارش گرداب به نقل از آی تی اس ان، حسین وطن پور روز دوشنبه در نشست علمی با موضوع تبادل نظر در باره فناوری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: استقلال هر کشور بر مبنای پژوهش و تولید علم سنجیده می شود.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت به جایگاه فناوری و تولید ثروت از علم، توجه ویژه ای شده است چرا که این موضوع ارزش افزوده بالایی برای کشور دارد.

وی از اجرای طرح پژوهش در پژوهش به منظور تولیدهای علمی و زیستی و جلوگیری از اتلاف منابع خبر داد و عنوان کرد: اجرای طرح های فناوری دشوارتر از انجام طرح های پژوهشی است و این دفتر آمادگی حمایت از طرح های فناور سودآور را دارد.

وی از تولید محصول، دریافت استاندارد، سرمایه گذاری، بازاریابی و خدمات پس از فروش به عنوان دشواری های طرح های فناوری نسبت به طرح‎های پژوهشی یاد کرد.

وطن پور اهداف دانشگاه های نسل اول را بر اساس ‘آموزش’، نسل دوم را ‘آموزش و پژوهش’، نسل سوم را ‘کارآفرینی’ و نسل چهارم را ‘نوآفرینی’ اعلام کرد و با بیان اینکه در حوزه فناوری، حرف اول را ریسک پذیری می زند تغییر در دانشگاه‎ها و انجام کار تیمی را به عنوان اهداف نسل سوم دانشگاه ها دانست.

وی با اشاره به مراحل دریافت طرح های فناور گفت: ارائه طرح فناور به دانشگاه، تشکیل شرکت دانش بنیان و ادامه مطالعه طرح در مراکز رشد و پارک های فناوری و در نهایت شهرک های صنعتی اعلام کرد.

وی تصریح کرد: مدیریت فناوری، توانایی ایجاد رابطه بین رشته‎های علوم، مهندسی و مدیریت است و تبدیل دانش به ثروت هزینه می خواهد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این نشست افزود: امیدواریم که دانشگاه بتواند جزو دانشگاه‎های برتر در فعالیت‎های دانش بنیان قرار گیرد.

سعید بشیریان تجاری سازی علم را از اهداف دانشگاه های نسل سوم بیان کرد و گفت: با تبدیل این شعار به عمل، بستر مناسب در دانشگاه برای تحقق این تجاری سازی به وجود می آید.

وی بیان کرد: تبدیل دانش به ثروت برای رشد اقتصادی با توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی از اهمیت بالایی برخوردار است و تشکیل مراکز رشد در دانشگاه ها با هدف صنعت دانش محور و دانش صنعت محور انجام می شود.

وی با بیان اینکه بین صنعت و دانش، فاصله زیادی وجود دارد که سبب وابستگی زیاد کشور در حوزه های مختلف شده است، افزود: لازم است با تلاش و همت، کشور را به اقتدار علمی برسانیم.

بشیریان ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی همدان به تبعیت از وزارت متبوع به دنبال ایجاد شرایطی است تا محققان بتوانند در مسیری حرکت کنند که علاوه بر تولید مقاله های پژوهشی، برای خود و مملکت، بهره اقتصادی نیز داشته باشند.

وی در این باره به تشکیل اتاق تمیز، تولید نیمه صنعتی مواد آرایشی و دارویی و تولید مواد اولیه اشاره کرد و از وجود زمینه مناسب برای ورود شرکت‎های دانش بنیان و کمک به آنها خبر داد.

وی با اشاره به وجود تقاضای زیاد برای تشکیل شرکت های دانش بنیان، از استقرار ۱۱ شرکت دانش بنیان و تسهیل امور با توجه به سختی مراحل خبر داد و افزود: دو شرکت مراحل ثبت خود را انجام داده و چهار شرکت نیز در شرف ثبت هستند و صلاحیت دو شرکت در حال بررسی است.