Gerdab.IR | گرداب

ایجادامکان خریدریالی نرم‌افزارایرانی از اپ‌استور

تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴

با رسمی شدن نوع فعالیت فروشگاه ایرانی برنامه‌های کاربردی برای سیستم‌عامل IOS اپل، کاربران و نرم‌افزارهای ایرانی در این فروشگاه به فروشگاه اصلی اپل (App Store) منتقل می‌شوند و امکان خرید ریالی نیز برای کاربران فراهم می‌شود.


به گزارش گرداب به نقل از فارس، دو سال پیش و زمانی که فروشگاه‌های برنامه‌های موبایلی امکانات خود را به روی کاربران ایرانی بستند تجارت جوان برنامه‌نویسی (توسعه‌دهنده صنعت نرم‌افزار) و فروشگاه‌های برنامه‌های کاربردی موبایلی بین جوان‌های ایرانی آغاز شد و امروز این کسب‌‌و‌کارها پا گرفته‌اند و صاحب‌نام شده‌اند.

در کنار فروشگاه‌‌‌های برنامه‌های کاربردی برای سیستم‌عامل اندروید از جمله کافه‌ بازار، فروشگاه‌هایی‌ نیز برای برنامه‌های سیستم‌عامل اپل (IOS) شکل گرفت. سیبچه یک فروشگاه‌ برنامه‌های اپل است.

فروشگاه سیب‌چه در واقع نرم‌افزاری مخصوص دستگاه‌های اپل از جمله iPhone، iPod و  iPad  است که کاربران ایرانی می‌توانند از طریق آن نرم‌افزارهای اپل را دانلود و نصب کنند.  علاوه بر این، تولید کنندگان ایرانی نیز نرم افزار خود را مستقل از بازارِ تحت نظرِ اپل و به صورت مستقیم به دست کاربران ایرانی می‌رسانند. اما یک هفته‌ای است که فعالیت این فروشگاه ایرانی دچار فراز و نشیب‌هایی شده است.

هم‌اکنون اپل محدودیت‌های مقطعی را برای دسترسی کاربران ایرانی به فروشگاه APPSTORE ایجاد می‌کند، به این معنی که اپ‌استور برای ایرانی‌ها گاهی باز و گاهی مسدود است.

کاربرانی که اپل آی‌دی دارند می‌توانند زمانی که اپ‌استور محدودیتی ندارد از آن برنامه نصب کنند و کاربرانی هم که پول در حساب کاربری اپل خود دارند می‌توانند برنامه پولی بخرند.

کاربرانی که اپل‌ آی‌دی نداشتند یا نمی‌خواستند هزینه نرم‌افزارهای ایرانی پولی را به دلار و از طریق حساب کاربری مستقیم به اپل پرداخت کنند از سیبچه استفاده می‌کنند. همچنین تولید کنندگان برنامه‌های ایرانی که قوانین نسبتا سخت‌گیرانه اپل را برای قرار دادن برنامه در اپ‌استور رعایت نکرده‌اند برنامه‌های خود را برای استفاده کاربران ایرانی روی سیبچه می‌‌گذارند.

به دلیل همین کاربرد است که در مدت یک هفته‌ای که از غیرفعال شدن سیبچه روی اپل می‌گذرد خدمات‌دهی بسیاری از برنامه‌های همراه بانک‌های کشور به مشترکان مختل شده است.

به جز چند بانک، برنامه همراه بانک اغلب بانک‌های ایرانی از جمله تجارت، پست‌بانک، مسکن، ملی، پاسارگاد و ملت به صورت رسمی روی اپ‌استور قرار ندارد.

در پیگیری این موضوع از شرکت سیبچه، این شرکت دلیل تغییرات در سیبچه را اعلام کرد: «با توجه به سیاست‌های شرکت اپل، برای ما مشخص بود که استفاده از بازارچه‌ سیبچه به شکل فعلی در دراز مدت امکان‌پذیر نخواهد بود. بنابراین پروژه ویترین سیبچه از یک سال قبل آغاز و از ابتدای امسال اجرا شد.

اکنون با ارائه‌ نسخه‌ iOS 9 محدودیت‌های فنی به حداکثر رسیده و ادامه‌ کار با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده است تا آنجا که در هفته اخیر به دلیل دانلود  زیاد اینترنت بانک‌ها در سیبچه اپل به فعالیت این شرکت حساس شد.  از این پس دریافت نرم‌افزارهای اپل از طریق بازارچه رایگان‌ Vitrin Sibche موجود روی App Store انجام خواهد شد. ویترین در واقع محلی برای معرفی و گردآوری برنامه‌های ایرانی بین انبوه نرم افزارهای موجود در App Store با امکان خرید آنی ریالی است.

این شرکت همچنین «از آغاز انتقال کاربران و برنامه‌های روی سیبچه به سمت مارکت اصلی (اپ‌استور) خبر داد  و تاکید کرد: انتقال با رویکرد حفظ حقوق کاربران و توسعه دهندگان در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.»