Gerdab.IR | گرداب

نشانه هاي هک شدن سيستم

تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۴

پيام هاي خطري که خيلي ناگهاني روي صفحه مانيتور ظاهر مي شود تا به شما بگويند در خطر هستيد، هميشه هماني نيستند که به نظر مي آيد. بعضي از اين پيام ها حتي ممکن است از شما براي فعال شدن، درخواست کد فعال سازي بکنند.

گروه امنیت سایبری گرداب- بسياري از کاربران ممکن است با ديدن بعضي نشانه ها در سيستم خود فکر کنند که هک شده اند و يا اطلاعاتشان مورد حمله هکر قرار گرفته است. ولي آيا سيستم آنها هک شده است؟

 در ادامه مطلب نشانه هاي هک شدن سيستم را آموزش خواهيم داد.

 پيام اخطار تقلبي آنتي ويروس

پيام هاي خطري که خيلي ناگهاني روي صفحه مانيتور ظاهر مي شود تا به شما بگويند در خطر هستيد، هميشه هماني نيستند که به نظر مي آيد. بعضي از اين پيام ها حتي ممکن است از شما براي فعال شدن، درخواست کد فعال سازي بکنند در حالي که بقيه ممکن است از شما بخواهند کليدي را فشار دهيد تا سيستم شما را پاک کنند. تقريبا تمام پيام هاي آنلاين از اين دست تقلبي هستند و نبايد روي آنها کليک کنيد. اما همين که شما اين پيام ها را مي بينيد به اين معناست که احتمالا سيستم تان پيشاپيش آلوده شده است.

اول از همه هميشه ظاهر آنتي ويروس خود را به خاطر داشته باشيد. پنجره هاي خطر آنتي ويروس شما صددرصد با اين پيام هاي تقلبي تفاوت اساسي دارد. در ضمن روي هيچ چيز کليک نکنيد. با کمک Ctrl + Shift + Escapپنجره Task Manager را باز کنيد. فايلي که به آن مشکوک هستيد را در فهرست نرم افزارهاي در حال اجراي خود پيدا کرده و ببنديد.

پيدا کردن آن نبايد چندان سخت باشد چون معمولا بار پردازشي زيادي مي برند. سپس کامپيوتر خود را ريستارت کرده و با نگه داشتن کليد F8 در زمان بوت شدن سيستم وارد محيط Safe Mode شويد. در اينجا با آنتي ويروس يا هر نرم افزار ايمني ديگر مثلMalwarebytesسيستم خود را اسکن کنيد و بدافزار يافت شده را پاک کنيد.

پس از آن بهترين کار اين است که اگر قبلا بکاپي از سيستم گرفته اي آن را بازگرداني کنيد و اميدوار باشيد که از شر بدافزار فوق خلاص شده ايد.

 پسورد اکانت شما تغيير کرده

اگر زماني که تلاش مي کنيد به يکي از سرويس هاي آنلاين خود مثل ايميل، هاست يا حتي حساب بانکي خود دسترسي پيدا کنيد و با اين پيام که پسورد شما درست نيست مواجه مي شويد، احتمال زيادي هست که پسورد شما هک شده باشد. البته اگر مطمئن هستيد که پسورد را درست وارد کرده ايد.

قبل از اينکه بترسيد و سر مانيتور داد بکشيد، دقت کنيد که اصلا پسورد را درست وارد کرده ايد يا نه. در بيشتر مواقع اتفاقات ساده اي مثل روشن ماندن Capslockيا فارسي بودن صفحه کليد مي تواند پسورد شما را به هم بريزد. اگر نه، تلاش کنيد از گزينه من پسوردم را فراموش کردم يا Forget my password که در همه سايت ها وجود دارد، استفاده کنيد و به سرعت پسورد جديد را تغيير دهيد. توجه کنيد که در اين شرايط اگر اکانت ديگري داريد که از پسورد مشابه استفاده مي کند حتما آن را هم تغيير دهيد. البته اساسا استفاده از پسوردهاي مشابه کار خوبي نيست. توجه کنيد که اگر اين اتفاق روي کارت بانکي شما افتاده سريعا با بانک تماس بگيريد تا حساب شما را ببندند.

 رفتار عجيب موس کامپيوتر

نشانگر موس شما در صفحه به دلخواه خودش حرکت مي کند، نه فقط حرکت تصادفي بلکه گاهي حتي برنامه اي را اجرا کرده يا به وب سايتي وارد مي شود. خوشبختانه اين نوع از هک اتفاق بسيار نادري است.

متاسفانه بايد گفت که اگر چنين چيزي را تجربه مي کنيد به اين معنا است که توسط يک هکر حرفه اي هک شده ايد. در اين حالت تنها يک متخصص حرفه اي مي تواند مشکل شما را حل کند. البته در عين حال کارهاي ساده اي هست که بايد انجام دهيد.


اول از همه ارتباط خود با اينترنت را قطع کنيد. سپس در اولين فرصت با استفاده از گوشي يا هر کامپيوتر ديگري که مطمئن هستيد پاک است، پسورد تمامي اکانت هاي آنلاين خود را تغيير دهيد. به خاطر داشته باشيد که پسورد بانک ها اولويت دارند. کامپيوتر آلوده را در وضعيت Safe Mode روشن کرده و با استفاده از آنتي ويروس آن را اسکن کنيد.


براي ورود به Safe Mode کافي است هنگام روشن شدن سيستم چند بار کليد F8 را فشار دهيد. در نهايت اگر از سيستم خود بک آپ داريد، اکنون وقت بازيابي آن است. توجه کنيد که در صورت بروز اين اتفاق، مشورت با يک کارشناس کامپيوتر بهترين راه ممکن براي شماست.

شما را زير نظر دارد!

چراغ وضعيت وب کم شما خود به خود خاموش و روشن مي شود يا حس مي کنيد چيزي در سيستم درست نيست! اگر چنين اتفاقي براي شما افتاده، شما حتما هک شده ايد. اين نوع هک همان اتفاقي بود که چند سال پيش سروصداي زيادي در آمريکا به پا کرد.روي وب کم خود را بپوشانيد يا اگر مي توانيد آن را به کلي قطع کنيد.