به گزارش گرداب، مایکروسافت پیش از آنکه گوگل حتی فکر ساخت گوگل ارث را داشته باشد سرویس نقشه خود را با نام TerraServer راه‌اندازی کرده بود. این سرور می‌توانست به اهرمی تبدیل شود تا در حال حاضر مایکروسافت مهم‌ترین شرکت‌ حاضر در عرصه ارائه نقشه‌های ماهواره‌ای لقب گیرد. این برنامه در واقع اولین سرویس ارائه نقشه‌های عمومی در قالب ماهواره‌‌ای و البته اولین پایگاه داده‌ای در حجم ترابایتی دنیا بود. پایگاهی که سال‌های سال به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه داده‌ها در جهان ثبت شده بود و Compaq با استفاده از آن بزرگ‌ترین رایانه جهان را رونمایی کرد. تراسرور در واقع نسخه‌ای کاربردی و محبوب پیش از برنامه گوگل ارث بود و در زمانی عرضه شد که گوگل حتی به تولید و عرضه چنین محصولی فکر هم نمی‌کرد.

با این تفاسیر چرا در حال حاضر ما از این سرویس بر روی گوشی‌های هوشمند خود استفاده نمی‌کنیم؟ شاید پاسخ این سوال را باید در پیشی‌گرفتن فعلی گوگل از مایکروسافت در زمینه جستجو، ایمیل و سرویس‌های اینچنینی یافت. در واقع مایکروسافت توجه زیادی به کاربرانی که از تراسرور استفاده می‌کردند نداشت.

Tom Barclay مسئول پروژه مایکروسافت در ایجاد پایگاه داده‌ای از تصاویر کره زمین می‌گوید: " این فرایندی بود تا ما توان بالقوه نرم‌افزارمان را نشان دهیم اما مایکروسافت توجه لازم به اطلاعات موجود در این پروژه نداشت. گوگل در ابتدای امر یک شرکت فعال در زمینه اطلاعات بود و ارزش این داده‌ها را به خوبی درک کرده بود."

از ابتدای امر هدف این پروژه ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی بود. مایکروسافت توجه زیادی به ارزش بزرگ‌ترین مجموعه اطلاعاتی جهان نداشت و تنها هدف موجود، گستردگی این مجموعه تا حد ممکن بود.

براساس مطلب منتشر شده توسط USA Today  در تاریخ 22 ژوئن سال 1998، برنامه اولیه پروژه تراسرور لیست کردن تمامی معاملات انجام شده آنلاین در تاریخ بورس نیویورک و امکان جستجو در میان آنها بود اما این مجموعه تنها نیم‌ ترابایت حجم داشت. از همین رو مایکروسافت به پروژه‌ای گسترده‌تر نیاز داشت. در سال 1997 مرکز مطالعات زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا فرایند بارگذاری تصاویر سیاه و سفید ماهواره‌ای و دیگر تصاویر هوایی موجود در آرشیو خود را بر روی اینترنت آغاز کرد.

Hedy Rossmeisl از محققان این مرکز در آن زمان با یکی از متخصصین شرکت مایکروسافت به نام Jim Gray دیداری داشت تا نهایتا موضوع استفاده از تصاویر ماهواره‌ای با قابلیت جستجو در اینترنت مطرح شد.

این در حالی است که در آن زمان، با توجه به پایان یافتن جنگ سرد، حساسیت‌های موجود در خصوص تصاویر ماهواره‌ای جاسوسی دسته‌بندی شده از بین رفته بود و هیچ نگرانی هم از بابت حملات تروریستی وجود نداشت. Rossmeisl در این خصوص می‌گوید: "ما تقریبا تصاویر ماهواره‌ای نیمی از مساحت کشور را داشتیم و البته توانایی‌هایی برای ارائه این تصاویر وجود داشت. من معتقد بودم وجود این تصاویر بر روی اینترنت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و سعی داشتم به پیاده‌سازی این روند کمک کنم." این تصاویر در کنار تصاویر نظامی روس‌ها، حجمی در حدود 2.3 ترابایت را تشکیل داد تا ایده ایجاد تراسرور شکل گرفت.

Gray پس از مشخص شدن روند موجود، Barclay را به عنوان مغز متفکر پروژه انتخاب کرد تا عملیات کدنویسی را آغاز کند. تراسرور اولین وب‌سایتی بود که Barclay بر روی آن کار می‌کرد و وجود نقشه‌های مختلف و نیاز به اضافه‌شدن آن به تراسرور کار را بیش از پیش سخت می‌کرد. Barclay هم به مشکلی قدیمی در زمینه نقشه‌کشی برخورد!

او در این خصوص می‌گوید: "برقراری تعامل میان زمینِ گرد و نمایشگرهای مسطح! مسئله‌ای حل‌نشدنی برای من بود." استفاده از پروژه‌های مختلف هم نمی‌توانست حلال این مشکل باشد زیرا با جابجایی در پروژه ابعاد نقشه‌ها تغییر می‌کرد. پس از تلاش‌های زیاد، Barclay نهایتا به طرح استفاده از تصاویر موزاییکی رسید که می‌توانستند بطور خودکار در جایی که شما بر روی نقشه کلیک می‌کردید تشکیل شوند.

متاسفانه در حال حاضر امکان استفاده از تراسرور وجود ندارد و این پروژه در سال 2007 متوقف شد تا Barclay در ادامه کار، تلاش خود را بر روی پروژه bing maps متمرکز کند. مایکروسافت پس از سال 2007 نیز گهگاه پروژه تراسرور را احیا کرد اما در حال حاضر این پروژه متوقف شده است.