Gerdab.IR | گرداب

نقش فیس‌بوک درحادثه‌‌تروریستی پاریس

تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴

چندی پیش، هکرهای ناشناس، گروهی را در فیس‌بوک تشکیل دادند تا هویت اعضای داعش را در فیس‌بوک فاش کند؛ اما چند ساعت قبل از حادثه تروریستی پاریس، فیس‌بوک فعالیت‌های این کمپین ضد تروریستی را متوقف کرد.

به گزارش گرداب به نقل از سایبربان، شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین سلاح داعش برای فعالیت‌های تبلیغاتی و جذب نیرو هستند. فیس‌بوک و توییتر نیز بیشترین نقش را در این حوزه برای داعش بازی می‌کنند.


ساعاتی قبل از حادثه‌ی تروریستی پاریس، فیس‌بوک فعالیت یک گروه ضد داعشی را در این شبکه‌ی اجتماعی متوقف کرد. این گروه توسط اعضای گروه هکری ناشناس (Anonymous) و با هدف فاش کردن هویت اعضای داعش در فیس‌بوک تشکیل شده بود.


گروه هکری ناشناس، چندین بار از فیس‌بوک دلیل این کار را پرسید، اما فیس‌بوک از پاسخ دادن امتناع ورزید.


علاوه بر گروه هکری ناشناس، چندین سازمان رسانه‌ای دیگر نیز از فیس‌بوک دلیل این کار را پرسیدند و فیس‌بوک مجدداً از پاسخ دادن امتناع ورزید.


در حال حاضر و پس از حادثه‌ی پاریس، فیس‌بوک، ممنوعیت موردنظر را لغو کرده است.


حتی پس از لغو کردن ممنوعیت این گروه، فیس‌بوک هیچ‌گونه اظهارنظری در مورد دلیل این اقدام نکرد؛ مسئله‌ای که این سؤال را در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کند: "آیا اقدام فیس‌بوک برای متوقف کردن فعالیت‌های یک گروه ضد داعش درست قبل و در زمان وقوع حادثه تروریستی پاریس هدفمند بوده است؟"


اشخاص، سازمان و دولت‌های مختلفی همواره از مسئولان شبکه‌های اجتماعی و در رأس آن‌ها، فیس‌بوک و توییتر درخواست کرده‌اند تا فعالیت‌های صفحات را تروریستی متوقف کنند؛ اما تاکنون این شبکه‌ها هیچ اقدامی را صورت نداده‌اند.