Gerdab.IR | گرداب

رای با یک کلیک!

تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۴

قرار است در یک سوم حوزه‌های انتخابیه انتخابات پیش‌رو، فرآیند اخذ رای و رای‌شماری بصورت الکترونیکی انجام شود.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، سایت آستان نوشت: بالاخره بعد از چند دوره مختلف انتخابات که قول داده شده بود انتخابات بصورت الکترونیکی برگزار شود ولی تنها بصورت خیلی محدودی این اتفاق افتاد، در این دوره گویا این وعده جدی تر گرفته شده و آن طور که مسئولان می گویند، قرار است در یک سوم حوزه های انتخابیه، فرآیند اخذ رای و سپس رای‌شماری بصورت الکترونیکی انجام شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور در همین رابطه اخیراً گفت که «یک سوم رای گیری در انتخابات آتی مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به صورت الکترونیکی انجام می شود». پیش‌تر نیز وزیر کشور وعده داده بود که در 9 کلانشهر کشور این دو انتخابات همزمان، بصورت الکترونیکی برگزار شوند که عملا معادل همین آمار یک سوم را شامل می شود. اما برگزاری انتخابات به این شیوه، خوب است یا بد؟ این سوالی است که در این پرونده بدان پرداخته‌ایم؛ ضمن اینکه خوب است بدانیم این شیوه در کشورهای مختلفی از جمله بلژیک، نروژ، هلند، ایتالیا، استرالیا، برزیل و هندوستان نیز امتحان شده است.

* عبدالرضا رحمانی فضلی،وزیر کشور : اخذ و شمارش آرا در 9 کلانشهر بصورت الکترونیکی است

انتخابات الکترونیکی زمانی کامل می شود که مرحله اخذ رای و شمارش آرا نیز الکترونیکی باشد. زیرا در حال حاضر در چندین دوره، انتخابات را الکترونیکی برگزار کرده‌ایم ولی قسمت نهایی آن که اخذ و شمارش آرا بوده به صورت الکترونیکی نبوده است. بنا شده است امسال در 9 کلانشهر کشور مرحله پایانی انتخابات یعنی شمارش و اخذ آرا نیز به صورت الکترونیکی باشد. مرحله سخت‌افزاری برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی از طرف وزارت کشور به شورای نگهبان ارایه شده است و شورای نگهبان نیز آن را مورد تایید قرار داده است و مرحله دوم ان که نرم افزاری است با حضور کارشناسان مشترک وزارت کشور و شورای نگهبان در حال بررسی است تا همه امور با هماهنگی شورای نگهبان انجام شود.

 

* محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور: شورای نگهبان، دستگاه اخذ رای الکترونیکی را تایید کرد

برگزاری انتخابات 25 مرحله دارد که 23 مرحله آن در حال حاضر در کشور به صورت الکترونیکی یا ماشینی برگزار می شود و فقط دو مرحله رای گیری و شمارش آرا است که به صورت دستی انجام می گیرد. دولت در این دوره تصویب کرد که بودجه یک سوم حوزه های انتخابیه را برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک تامین کند که به همین منظور باید سه کار را انجام می دادیم؛ نخست اینکه دستگاه را تهیه می کردیم و دیگر نرم افزار در مرحله بعد نیز محل هایی که باید رای گیری باید به صورت ماشینی انجام می شد را مشخص می کردیم. ما یک نمونه سخت افزار را تهیه کردیم و به شورای نگهبان ارایه دادیم و شورای نگهبان نیز تایید کرد.

 

* امیر خجسته، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس: از اینکه انتخابات الکترونیکی باشد رضایت کامل داریم

برگزاری انتخابات الکترونیک در یک سوم حوزه های انتخابیه با همکاری شورای نگهبان و وزارت کشور برگزار می شود و ما از این موضوع یعنی برگزاری انتخابات با این روش، خوشحالیم و رضایت کامل داریم. معتقدیم برگزاری انتخابات به روش الکترونیکی باعث تسریع در امر رای‌گیری و همچنین تسریع در روند انتخابات می شود. البته اجرای این طرح نیازمند همکاری تمام دستگاههایی است که درامر انتخابات دخالت دارند.

 

* حمیدرضا طباطبایی، نماینده نائین در مجلس: قانون اساسی منعی برای انتخابات الکترونیکی ندارد

این‌که انتخابات با چه روشی برگزار شود، در قانون اساسی بطور مشخص قید نشده است. قانون اساسی نحوه برگزاری انتخابات را به قانون عادی موکول می کند و در قوانین عادی و قانون انتخابات ما تصریح نداریم که انتخابات حتما به صورت دستی برگزار شود و وقتی ممنوعیتی نیست، لذا وزارت کشور می تواند به صورت الکترونیکی برگزار کند و مانعی در قانون برای این موضوع نیست. برخی تصورشان این است که دقت در انتخابات الکترونیکی کمتر از دستی است در حالیکه عکس قضیه است و انتخابات الکترونیکی به مراتب دقیق تر است زیرا خطای انسانی کمتر در آن اتفاق می افتد.

 

* محمدابراهیم رضایی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس: انتخابات الکترونیکی، سریع‌تر و شفاف‌تر است

الکترونیکی شدن انتخابات مجلس موجب سرعت عمل و شفافیت بیشتر در نتایج انتخابات می‌شود. در صورت برگزاری انتخابات به این روش، امنیت انتخابات نیز ارتقا خواهد یافت و البته قابلیت نظارت بیشتر فراهم می‌شود. با الکترونیک شدن دیگر شاهد اعمال نفوذ افراد نخواهیم بود و آخرین نتایج انتخابات در لحظه مشخص می‌شود. تجربه برگزاری انتخابات الکترونیک دوره قبل در حوزه انتخابیه بنده بسیار خوب و ثمربخش بود. در آن دوره انتخابات به صورت سهل و آسان برگزار شد و برای تمام ناظران و مجریان جریان انتخابات قابل کنترل بود. (روزنامه ایران)