Gerdab.IR | گرداب

گرداب گزارش می‌دهد:

کاربران ایرانی تلگرام چند نفر هستند؟!/ ماهی "یک میلیون دلار" برای ایرانی‌ها هزینه می‌کنم؛ قربةالی‌الله!

تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۴

آیا این منطقی است که فردی ماهیانه یک میلیون دلار برای رضای خدا (!) هزینه کند و از فیلتر شدن تلگرام در ایران اینگونه برآشفته شود؟! اصلا چه فرقی بین مردم ایران و مردم سایر جهان است؟! چرا اصرار دارند که جامعه هدف حتما باید "ایران و ایرانی" باشد؟

گروه شبکه‌های اجتماعی گرداب- شبکه اجتماعی تلگرام این روزها به یکی از پربحث ترین اخبار حوزه فضای مجازی تبدیل شده است. یک روز خبر فیلتر آن می‌آید و روز دیگر بحث کانال‌های مستهجن آن حاشیه‌ساز می شود.

یکی از حواشی جالبی که این روزها پیرامون شبکه اجتماعی تلگرام مطرح می شود، بحث حضور تعداد ایرانی ها در آن است. در حالیکه برخی کارشناسان، 75% کاربران تلگرام را ایرانی می دانند، برخی دیگر این عدد را تا 45 درصد، تقلیل می دهند.

افرادی که معتقد به آمار اول هستند، به نظر از آمار ارائه شده توسط الکسا برای اثبات ادعای خود استفاده می کنند. الکسا یکی از روش های مرسوم برای فهم میزان بازدید سایت هاست.

همانگونه که در تصاویر مربوط به رتبه الکسای دو دامنه telegram.me و telegram.org مشخص است، رتبه الکسای تلگرام در بخش محلی، برای ایران نمایش داده شده است. علت این موضوع آن است که کشوری که بیشترین بازدید سایت از آنجا باشد در این قسمت قرار می گیرد و رنک سایت در آن کشور به نمایش گذاشته می شود. رتبه وب سایت ها در این قسمت با در نظر گرفتن ترکیبی از متوسط بازدید کنندگان روزانه به سایت و بازدید صفحات سایت، توسط کاربران آن کشور در یک ماه گذشته محاسبه می شود. هرچه بازدید وب سایت و صفحات سایت توسط کاربران آن کشور بیشتر باشد رنک سایت متناسب با موارد ذکر شده در آن کشور بهتر می شود. این به آن معناست که بیشترین بازدید صورت گرفته از دو دامنه تلگرام، توسط ایرانی هاست. بر این اساس 73 درصد ترافیک دامنه .me و 38 درصد ترافیک دامنه .org مربوط به ایران بوده است.


در حال ویرایش/ منتشر نشود


در حال ویرایش/ منتشر نشود

در حال ویرایش/ منتشر نشود


در حال ویرایش/ منتشر نشود

آمار ایرانی های تلگرام به گزارش مؤسسه Digital Marketing State/Strategy

اما از سوی دیگر طبق آمار اعلامی از سوی موسسه Digital Marketing State/Strategy نگاهی به آمار تبادل اطلاعات با سرور اصلی تلگرام نشان می دهد، حدود 45 درصد از کل ترافیک انتقالی با این سرور از مسیر ایران بوده است.

حال با دو گروه و دو دسته آمار متفاوت روبرو هستیم. گرداب در پی رد یا تایید این دو دسته نیست. اما از  کسانی که معتقدند «تنها حدود 45 درصد از کل ترافیک انتقالی با این سرور از مسیر ایران است» و با استفاده از لفظ «تنها» سعی می کنند موضوع را بی اهمیت جلوه دهند، باید پرسید آیا حتی همین میزان هم، عدد کمی به حساب می آید؟

همین آمار هم به خوبی نشان می دهد که چرا مدیران تلگرام دوست ندارند این شبکه در ایران فیلتر شود.

برای اشراف کامل به این موضوع، مخاطبان را ارجاع می دهیم به مصاحبه خواندنی و عجیب مدیر تلگرام که از هزینه سرسام آور ماهیانه اداره تلگرام پرده بر می دارد:

"در حال حاضر تلگرام هیچ درآمدی ندارد اما هزینه‌های تجهیزات، کارمندان و ترافیک اینترنت ماهانه یک‌ میلیون دلار ارزیابی شده است"

کمترین آمار اعلام شده از حضور ایرانی ها از لحاظ تعداد، از حضور 13 میلیون ایرانی در این نرم افزار خبر می دهد. فقط کافی است این سوال را در ذهن خود مرور کنیم: آیا این منطقی است که فردی ماهیانه یک میلیون دلار برای رضای خدا (!) هزینه کند و از فیلتر شدن تلگرام در ایران اینگونه برآشفته شود؟! اصلا چه فرقی بین مردم ایران و مردم سایر جهان است؟! چرا اصرار دارند که جامعه هدف حتما باید "ایران و ایرانی" باشد؟ این باور کردنی است که ماهیانه یک میلیون دلار بدون هیچ چشم داشتی برای مردم ایران هزینه شود؟! آن هم از سوی کسانی که پول برای آنها اصالت دارد؟ منطقی است؟!

اینک و با این وجود، این سوال پیش می آید که با وجود تاکید مقامات دولتی و خانواده های ایرانی به برخی معضلات اخلاقی این شبکه اجتماعی، چرا عده ای به اصطلاح کارشناس در برخی رسانه های داخلی، سعی دارند این خطرات را کم رنگ جلوه دهند و اساسا سوال اصلی این است که چه افراد داخلی و خارجی از حضور پررنگ ایرانی ها در شبکه های اجتماعی خارجی از قبیل تلگرام و ... سودهای مادی و معنوی می برند؟!