Gerdab.IR | گرداب

عفو بين الملل:

امريكا ‌ناقض اصلي حقوق بشر، تحت نام مبارزه با تروريسم

تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۸۹

محاكمه اخير دو زنداني گوانتانامو در دادگاه نظامي در دوره اوباما انتقادات گسترده‌اي را از سوي جوامع بين‌المللي و حتي داخلي به دنبال داشته است به گونه اي که عفو بين الملل بعد از سازمان ملل، آمريکا را ناقض اصلي حقوق بشر دانست.

به گزارش گرداب به نقل از خبرگزاري فرانسه، به دنبال محاكمه‌ دو زندانی گوانتانامو، سازمان عفو بين الملل آن را "نقض حقوق بشر تحت عنوان مبارزه با تروريسم" خوانده به شدت از آن انتقاد كرد.

حقوقدانان امريکايي نيز پس از شنيدن اين خبر كه "عمر خدر" يكي از اين زندانيان تحت شكنجه به جرم خود مجبور به اعتراف شده، اين محاكمه را "محاكمه به سبك آمريكايي" اعلام و از آن انتقاد كردند.

دوشنبه هفته گذشته "‌عمر خدر"، تبعه كانادايي و جوان‌ترين زنداني گوانتانامو و ابراهيم القوسي، آشپز و محافظ "اسامه بن لادن" در دادگاه نظامي محاكمه شدند.

هنوز حكم عمر خدر كه متهم به كشتن يك سرباز آمريكايي در افغانستان است اعلام نشده و القوسي نيز طبق توافقي پنهان به 4 سال حبس محكوم شده است.
بنابراين گزارش، نحوۀ محاكمه اين دو زنداني حتي از سوي اساتيد دانشگاه‌هاي امريكا نيز مورد انتقاد قرار گرفته است.
مسئله مهم در جلسه دادگاه عمر خدر اين بود كه قاضي "پاتريك پريش" به اعترافاتي كه اين تبعه كانادايي تحت فشار اقرار كرده بود، استناد كرد.

عمر خدر كه متهم است در سال 2002 با پرتاب نارنجك، يك سرباز آمريكايي را در افغانستان به قتل رسانده توسط يك مقام نظامي تحت بازجويي‌ قرار گرفت و با فشار شكنجه به جرم خود اعتراف كرده است.
اين درحالي است كه فرد بازجويي‌كننده به قاضي پريش گفته است با " تهديد به قتل" و تجاوز عمر خدر را وادار به اعتراف كرده است.

استناد قاضي پريش به اين اعترافات با مخالفت‌هاي گسترده اي همراه بوده است.
ديويد گليزير، استاد حقوق دانشگاه لويولاي لس آنجلس مي‌گويد: تصميماتي كه بر اساس مدارك و شواهد مخدوش اتخاذ شود، فقط باعث افزايش انتقادات عليه دادگاه و از بين بردن اعتماد عمومي به حكم دادگاه مي شود.

"ماتیو واكس من" معاون وزير دفاع جورج بوش نيز در اين رابطه گفت: با توجه به اين كه بسياري از مخالفان معتقدند بين كميسيون دادگاه نظامي و شيوه‌هاي خشونت آميز بازجويي ارتباطي وجود دارد، چنين قضاوتي كه توسط پريش انجام شده، فقط براي جذب انتقاد‌ها بوده است.

دادگاه عمر خدر به مدت سي روز به تعويق افتاده تا وكيل او مدارك پزشكي لازم را جمع آوري كند، در محاكمه ابراهيم القوسي، آشپز بن لادن هم نحوۀ قضاوتش بهتر از قضاوت عمر خدر نبود.
قاضي "نانسي پول" بر اساس توافقي، القوسي 51 ساله را به 14 سال زندان محكوم كرده بود و اعضاي ده نفره هيئت منصفه فقط يك ساعت قبل از صدور حكم با هم وارد شور شدند.

نانسي پول عنوان كرده مفاد توافقنامه سري با دادستان‌ها همچنان پنهان مي‌ماند اين توافق پنهان به آن معني است كه مدت زندان القوسي ممكن است كوتاه‌تر شود و يا اين كه وي به سودان بازگردانده شود.
گفتني است، حقوقدانان به اين نوع محاكمه انتقاد کرده و آن را شيوه‌اي جديد در محاكمه اعلام كردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران