Gerdab.IR | گرداب

افزايش امنيت شبکه‌هاي اجتماعي

تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴

بدون شک اين موضوع مثل روز براي خود مردم هم مشخص شده است که فضاي مجازي در صورتي که يک سري نکات در آن رعايت نشود، مي‌تواند بسيار خطرناک باشد و حريم خصوصي کاربران را با خطرات بسيار جدي مواجه کند.

به گزارش گرداب به نقل از خراسان، بدون اين که سازمان يا نهاد خاصي در اين رابطه هشدار دهد خود مردم دائما از طريق پيام‌هاي مختلف در شبکه‌هاي اجتماعي گوناگون و اپليکيشن‌هاي تلفن همراه به هم هشدار مي‌دهند که امکان سوءاستفاده از عکس‌ها و اطلاعات خصوصي افراد از طريق اين اپليکيشن‌ها زياد شده است. به هر حال با وجود چنين فضايي که حس ناامني از جمله قوي‌ترين مشکلات آن براي يک کاربر است، نظارت و يا کنترل يک سازمان معتبر مي‌تواند بسيار راهگشا باشد.

در همين راستا، معاون سازمان فناوري اطلاعات ايران از تدوين نظام تضمين امنيت شبکه‌هاي اجتماعي با هدف ايجاد فضاي مجازي امن براي کاربران اين شبکه‌ها خبر داده است. سيد هادي سجادي در اين رابطه، اظهار داشته است که نظام تضمين امنيت شبکه‌هاي اجتماعي توسط مرکز مديريت امداد و هماهنگي عمليات رخدادهاي رايانه‌اي و با همکاري مرکز راهکارهاي هوشمند دانشگاه شريف در حال تدوين است. وي اعلام کرده است که در اين آيين نامه، الزامات فعاليت شبکه‌هاي اجتماعي داخلي مدنظر است و قوانيني تدوين مي‌شود که اين شبکه‌ها از موتورهاي امن و در صورت امکان، موتور بومي استفاده کنند. همچنين بررسي ميزان آسيب پذيري و اينکه در چه شرايطي قرار دارند از ديگر اهداف اين آيين نامه است تا با کمک به اين شبکه‌ها، وضعيت امنيتي آن‌ها بهتر شود. سجادي اضافه کرد: به طور کل ساماندهي امنيت شبکه‌هاي اجتماعي داخلي مدنظر قرار گرفته است تا صاحبان اين شبکه ملزم باشند در چه شرايطي اقدام به ارائه سرويس کنند؟

معاون امنيت اطلاعات سازمان فناوري اطلاعات ايران با اشاره به ارزيابي‌هاي امنيتي انجام شده از سوي اين سازمان در حوزه شبکه‌هاي اجتماعي و شبکه‌هاي بانکي کشور افزود: فعاليت اين شبکه‌ها به طور کامل از سوي مرکز اعلام شده مورد بررسي و ارزيابي امنيتي قرار مي‌گيرد و بسياري از مسائل و مشکلات در قالب گزارشهاي امنيتي به اين شبکه‌ها اعلام مي‌شود. سجادي با تاکيد بر اينکه شبکه‌هاي اجتماعي و شبکه‌هاي بانکي کشور در حال بهبود سيستم‌هاي امنيتي هستند افزود: همکاري خوبي از سوي اين شبکه‌ها براي بهبود سيستم‌ها صورت گرفته است چرا که اين شبکه‌ها به طور مستقيم با کاربران سر و کار دارند و بايد داراي سيستم امن در فضاي مجازي باشند. وي با بيان اينکه ضعف امنيتي، مي‌تواند بر روي همه ابعاد مرتبط با چرخه حيات يک سيستم، از طراحي و توليد تا نگهداري، مطرح شود اضافه کرد: برخي از ضعف‌هاي امنيتي ناشي از ناآگاهي و سهل انگاري مشترياني است که در حال استفاده از اين سيستم‌ها هستند. معاون امنيت سازمان فناوري اطلاعات گفت: براي مثال شبکه‌هاي اجتماعي حجم وسيعي از کاربران جامعه را دربردارند و به شدت نيز در حال رشد هستند؛ در کنار اين‌ها سيستم‌هاي بزرگ بانکي و سيستم‌هاي سازماني و پرتال‌هاي مختلف آنها نيز داراي کاربران بسياري هستند که براين اساس تحليل، بررسي و مطالعه برروي شرايط امنيتي آنها ضروري است همچنين اطلاعات مفيدي براي امن سازي دستگاه‌ها و سازمان‌ها ارائه شده است که يک سري از اين مسائل به صورت عمومي و يک سري به صورت محرمانه در اختيار سازمان‌هاي مرتبط قرار خواهد گرفت. در نهايت اين مدير اعلام کرد که براي ۲۵۰۰ سازمان به صورت محرمانه، اطلاعات امنيتي از سوي مرکز اعلام شده، ارسال مي‌شود و براي بخشي از اين سازمان‌ها نيز در صورت لزوم، گزارشات مکتوب ارسال خواهد شد.