Gerdab.IR | گرداب

نگرانی از محافظت اطلاعات موبایلی

تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۴

با گسترده شدن دستگاه های هوشمند همراه در بین کاربران و استفاده از آنها در انجام امور شخصی، شغلی و ...، نگرانی از محافظت اطلاعات موجود در این دستگاه ها بیشتر شده است. درهمین راستا یک سری راه حل ها برای بالاتر بردن امنیت اطلاعات داخلی دستگاه کاربران، ارائه شده است.

به گزارش گرداب، مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای، اقدامات احتیاطی امنیتی را برای استفاده ایمن کاربران از دستگاههای همراه منتشر کرد.

مرکز ماهر اعلام کرد: تلفن‌ های هوشمند، تبلت و یا لپ تاب، حاوی اطلاعات مهمی، مانند شماره‌ های تماس، عکس‌ ها، مکان و یکسری اطلاعات دیگر، درباره کاربر، دوستان و خانواده آنها است که این اطلاعات نیازمند محافظت هستند. به همین دلیل اقدامات احتیاطی امنیتی برای استفاده ایمن از این دستگاه‌ های همراه توصیه می شود.

* سیستم خود را مرتب به روزرسانی کنید

دستگاه‌ های همراه، رایانه‌ هایی با نرم افزار هستند که مانند PC، لپ تاپ یا تبلت باید به روز نگهداشته شوند. محافظت‌ های امنیتی به طور منظم ساخته و به روز می‌شوند. زمانی را صرف کنید تا مطمئن شوید که آخرین محافظت‌ ها بر روی تمام دستگاه‌ های همراه شما، قرار دارند.

نرم افزارهای امنیتی را در تمام دستگاه‌ های متصل به اینترنت به روز نگهدارید؛ به روز نگهداشتن نرم افزارهای امنیتی، مرورگر، سیستم عامل و برنامه‌ های کاربردی تلفن همراه بهترین دفاع در مقابل ویروس‌ ها، بدافزارها و دیگر تهدیدات آنلاین است.

پس از اتمام استفاده از برنامه‌ های کاربردی آنها را حذف کنید؛ بسیاری از ما برنامه‌ های کاربردی را برای اهدافی خاص مانند برنامه ریزی تعطیلات دانلود می‌کنیم و بعد از استفاده به آنها نیاز نداریم یا ممکن است قبلاً برنامه هایی را دانلود کرده باشیم که در آن زمان سودمند و یا جذاب بوده‌اند و اکنون از آنها استفاده نمی‌کنیم. حذف تمام این گونه برنامه‌هایی که دیگر از آنها استفاده نمی‌کنیم اقدام امنیتی خوبی است.

* از اطلاعات شخصی خود محافظت کنید

تلفن‌ ها می‌تواند حاوی مقدار زیادی اطلاعات شخصی باشد. دستگاه‌ های دزدیده یا گم شده می‌ توانند برای جمع آوری اطلاعاتی درباره مالک دستگاه و احتمالا سایر افراد استفاده شوند؛ به همین دلیل پیشنهاد می شود از تلفن همراه مانند رایانه خود محافظت کنید.

یکی از این راهها، ایمن کردن دستگاه ‌‎ها است. از کلمات عبور، کد عبور یا دیگر ویژگی‌ های قوی مانند تشخیص اثر انگشت برای قفل کردن دستگاه‌  های خود استفاده کنید. ایمن کردن دستگاه می‌ تواند به محافظت از اطلاعات شما در صورت گم یا دزدیده شدن دستگاه کمک کند.

اطلاعات شخصی مانند پول هستند؛ ارزش آن را بدانید و از آن محافظت کنید؛ اطلاعاتی درباره شما، مانند بازی‌ هایی که علاقه مند به انجام آنها هستید، چیزهایی که به صورت آنلاین به دنبال آن می‌گردید و جایی که خرید و در آن زندگی می‌کنید، دقیقا مانند پول ارزشمند هستند. درباره اینکه چه کسی آن اطلاعات را بدست خواهد آورد و چگونگی جمع آوری شدن این اطلاعات از طریق برنامه‌ های کاربردی و وب سایت‌ ها مراقب باشید.

همچنین توصیه می شود که از تنظیمات حریم خصوصی و امنیتی وب سایت‌ ها و برنامه‌ های کاربردی برای مدیریت چیزی که درباره شما به اشتراک گذاشته می‌شود  استفاده کنید.

بلوتوث و وای فای را فقط در مواقع لازم روشن کنید؛ برخی فروشگاه‌ ها و دیگر مکان‌ ها به دنبال دستگاه‌ هایی که وای فای یا بلوتوث روشن دارند هستند تا بتوانند جابجایی‌ های شما را هنگامی که در محدوده آنها هستید ردیابی کنند. پس به شما توصیه می شود وای فای و بلوتوث خود را زمانی که استفاده نمی‌شود خاموش کنید.

* برای اتصال به شبکه های عمومی عاقلانه رفتار کنید

زمانی که به شبکه متصل هستید رفتار عاقلانه داشته باشید. اگر از طریق شبکه ناامن یا محافظت نشده‌ای آنلاین هستید، مراقب سایت‌ هایی که شما را مشاهده می‌ کنند و اطلاعاتی که از شما آشکار می‌ شود، باشید.

نگرانی از محافظت اطلاعات موبایلی ...

همچنین توصیه می شود که درباره هات اسپات وای فای ها -  Wi-Fi hotspot - آگاه باشید، شبکه‌ های بی سیم عمومی و hotspotها ایمن نیستند بدین معنی که هرکسی می‌ تواند به طور بالقوه کارهایی را که شما در لپ تاپ یا تلفن هوشمند خود در زمان اتصال به آنها انجام می‌ دهید ببیند. کارهایی را که در Wi-Fi عمومی انجام می‌ دهید محدود کرده و از ورود به حساب‌ های کلیدی خود مانند ایمیل و خدمات مالی اجتناب کنید.

در صورتی که نیاز به اتصال امن‌ تری دارید از شبکه خصوصی مجازی (VPN) یا hotspot شخصی موبایل استفاده کنید.

به پیام هایی که شک دارید پاسخ ندهید، چرا که پیام‌ های متنی، تماس‌ ها و پست‌ های صوتی فریب آمیز در حال افزایش هستند. درست همانند درخواست داده شخصی یا اقدام فوری از طریق ایمیل، تقریبا در بیشتر مواقع این نوع درخواست‌ها از طریق تلفن همراه نیز کلاهبرداری هستند.
منبع: مهر