Gerdab.IR | گرداب

کاهش نرخ مکالمه برای افغان‌های ساکن ایران

تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۴

وزیر ارتباطات گفت: با توجه به اسکان تعداد قابل توجهی از شهروندان افغانستانی در ایران حجم زیادی از تماس‌های خارجی ایران به سمت افغانستان است و برای تسهیل ارتباطات و کاهش تعرفه برای میهمانان افغانی رایزنی شده است.

به گزارش گرداب، محمود واعظی در دیدار با همتای افغانستانی اظهار داشت: با توجه به اشتراک ملت ایران و افغانستان در زبان فارسی، دین و تاریخ زمینه گسترش همکاری‌ها بین دو کشور وجود دارد که یکی از این زمینه‌ها پست، مخابرات و فناوری اطلاعات است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه تاکنون همکاری‌های زیادی بین اپراتورهای ایرانی و افغانی وجود داشته است، گفت: با توجه به اسکان تعداد قابل توجهی از شهروندان افغانستانی در ایران حجم زیادی از تماس‌های خارجی ایران به سمت افغانستان است و در این دیدار درباره تسهیل این ارتباطات و کاهش تعرفه برای میهمانان افغانی صحبت شد.

واعظی گفت: همچنین تبادل امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نیز مورد بحث قرار گرفت و دراین باره همکاری‌هایی در زمینه نصب کابل و تلفن ثابت وجود داشته که بر ادامه این همکاری‌ها توافق شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: طبق برنامه‌ای که برای وزیر افغانستانی در نظر گرفته شده وی ملاقات‌هایی را با بخش‌های خصوصی ایران خواهد داشت. سفر یک روزه به یزد، بازدید از دانشگاه یزد، بازدید از پارک علم و فناوری یزد، ملاقات با طراحان موتور جست‌وجوی ایرانی پارسی‌جو، بازدید از کارخانه کابل شهید قندی، بازدید از شرکت پیشگامان در یزد و بازدید از شرکت جهان الکتریک از جمله برنامه‌های وزیر افغانستانی در این سفر است.

وی با اشاره به دیگر زمینه‌های همکاری بین دو کشور، یادآور شد: نرم‌افزارهایی که در ایران نوشته می‌شوند به دلیل تطابق با زبان فارسی، کاربری آسانی برای افغان‌ها خواهند داشت.

واعظی گفت: از سوی دیگر با توجه به اینکه مرز بسیاری طولانی بین ایران و افغانستان برقرار است  شهروندان ایرانی و افغانستانی که در حاشیه مرز زندگی می‌کنند از اختلالات فرکانسی و رومینگ ناخواسته تلفن همراه دچار زحمت می‌شوند که حل این موضوع نیز در دیدار امروز پیگیری شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: برای بررسی موضوعات همکاری بین دو کشور، 5 کمیته دولت الکترونیک، تحقیق و توسعه، زیرساخت و شبکه‌های مخابراتی، رگولاتوری و همکاری‌های پستی تشکیل شده که نتایج این 5 کمیته در کمیته تلفیق جمع‌آوری و در سند همکاری ICT بین ایران و افغانستان در روز چهارشنبه به امضا خواهد رسید.

*وزیر مخابرات افغانستان: افغانستان می‌تواند ایران را به آسیای میانه و چین متصل کند

همچنین در این دیدار عبدالرزاق وحیدی وزیر مخابرات و فناوری اطلاعات افغانستان اظهار داشت: سیاست کلی حکومت وحدت اسلامی، گسترش ارتباطات منطقه‌ای و جهانی است.

وی گفت: پیوند ایران و افغانستان هزار ساله است و خواستار ادامه این ارتباط تا چندین هزار سال هستیم که ICT می‌تواند به عنوان زیرساخت ارتباطهای چند هزار ساله بین دو کشور قرار گیرد.

وی گفت: همچنین افغانستان به دلیل موقعیت استراتژیک در منطقه می‌تواند ایران را به کشورهای آسیای میانه و چین متصل کند و ایران نیز به دلیل جایگاه استراتژیک خود می‌تواند ارتباط‌ دهنده افغانستان به کشورهای غربی ایران و آب‌های آزاد باشد.

منبع: فارس