Gerdab.IR | گرداب

شمارش معکوس برای رويدادی بزرگ

تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۸۹

اين نخستين بار است که يک مقام رسمی جمهوری اسلامی ايران با قاطعيت از از زمان دقيق و قطعی راه اندازی پروژه 37 ساله نيروگاه هسته ای بوشهر سخن مي گويد.

«قاطعانه می گويم که نيروگاه اتمی بوشهر هفته سوم يا چهارم شهريور در مدار توليد قرار می گيرد.» اين بخشی از سخنان اميدبخش رئيس سازمان انرژي اتمی ايران در جريان تازه ترين بازديد وی از نيروگاه هسته ای بوشهر بود که بازتاب گسترده آن در رسانه های بين المللی همچنان ادامه دارد.

به گزارش گرداب، اين نخستين بار است که يک مقام رسمي جمهوري اسلامي ايران با قاطعيت از از زمان دقيق و قطعي راه اندازي پروژه 37 ساله نيروگاه هسته ای بوشهر سخن مي گويد. بر اساس اين اظهارات، کمتر از يک ماه ديگر، سرانجام، سال‌ها انتظار مردم ايران به پايان خواهد رسيد و شاهد شروع به کار اين پروژه عظيم خواهند بود.

در ادامه خبرهاي چند روز پيش درباره قرارگرفتن نيروگاه بوشهر تا چند قدمي راه اندازي، "سرگئي نوويکف"، سخنگوی شرکت روس اتم مجري اصلی نيروگاه بوشهر، نيز روز جمعه گذشته اعلام کرد سوخت گذاری نيروگاه بوشهر روز 21 ماه آگوست ( 30 مرداد ماه جاري) انجام خواهد شد.

اعلام خبر راه اندازی قريب الوقوع نيروگاه اتمي بوشهر با واکنش هايی از سوی واشنگتن همراه بود و با وجود قطعی شدن زمان راه اندازی اين نيروگاه، آمريکا به بهانه های گوناگون از جمله طرح اين ادعا که ايران ممکن است دست به استفاده غيرصلح آميز از نيروگاه بوشهر بزند، همچنان می کوشد مسکو را از راه اندازی اين پروژه مهم هسته ای صلح آميز منصرف کند.

اما "سرگئی نوويکف"، سخنگوی شرکت روس اتم مجری نيروگاه بوشهر در مصاحبه اي با شبکه تلويزيونی "راشا تودی" در اوايل هفته جاری اين گونه ادعاها درخصوص نيروگاه بوشهر را کاملا بي اساس خواند و بار ديگر تاکيد کرد که روسيه مصمم به سوخت گذاری و راه اندازی اين نيروگاه طبق زمان اعلام شده است.

پروژه نيروگاه بوشهر طبق قرارداد سال 1373 با شرکت روس "اتم استروي اکسپورت"، پيمانکار اصلي تکميل و راه اندازی اين پروژه، بايد ظرف مدت 4 سال يعني در سال 1377 به بهره برداری مي رسيد اما در کنار وجود برخی مسايل و مشکلات فنی، دستخوش تحولات، ناملايمات و فشارهای سياسي خارجی قرار گرفت و امروز بيش از 15 سال از زمان عقد قرارداد با طرف روس مي گذرد.

بخش عمده مشکلات فني که باعث طولانی شدن پروژه ياد شده گرديد، اين بود که شرکت روسی نيروگاه را به طور نيمه کاره از ايران تحويل گرفت. با توجه به اينکه ابتدا شرکت "زيمنس" آلمان پيمانکار احداث اين نيروگاه بود، به دليل متفاوت بودن ساختار و تجهيزات زيمنس آلمان و اتم استروي اکسپورت روسيه، اين شرکت روس مجبور شد کار را تقريبا ازصفر آغاز کند.

منبع: ایرنا