Gerdab.IR | گرداب

یک سوم انتخابات الکترونیکی‌است

تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۴

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: انتخابات یک‌سوم از حوزه‌ها الکترونیکی برگزار می‌شود اما هنوز حوزه‌های انتخابی برای میزبانی از این شیوه معلوم نشده‌اند.

به گزارش گرداب، محمد حسین مقیمی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به برگزاری همایش توجیهی و آموزشی برای اعضای ستاد انتخاباتی استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد با حضور فرمانداران و بخشداران در اهواز اظهار کرد: در انتخابات سه یار به نام مجریان، ناظران و مردم داریم. مسئولیت برگزاری انتخابات بر عهده وزارت کشور و نظارت هم توسط شورای نگهبان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه نمایندگان فعلی تا هفتم خردادماه سال آینده نماینده به‌حساب می‌آیند، تصریح کرد: تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس باید از ۲۹ بهمن‌ماه تا ۶ اسفندماه باشد و اگر هر کدام از کاندیداها قبل از موعد اقدام به تبلیغات کنند خلاف قانون بوده و در بررسی صلاحیت آنها تأثیر دارد.

افزایش نمایندگان خبرگان به ۸۸ نفر

رئیس ستاد انتخابات کشور عنوان کرد: برخی قوانین انتخابات به‌صورت مختصر تغییر کرده‌اند. همچنین در مورد انتخابات مجلس خبرگان رهبری دو نفر از حوزه البرز افزوده شده و تعداد نمایندگان از ۸۶ نفر به ۸۸ نفر رسیده‌اند.

وی بیان کرد: گمانه‌زنی از لیست کاندیداهای احتمالی تبلیغات محسوب نمی‌شود و تبلیغات به این معنی است که فردی رسماً کاندیداتوری خود را قبل از موعد اعلام کرده و از اهداف و برنامه‌ریزی‌های خودش صحبت کند.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: اگر اقدامات نامزدها قبل از موعد مشخص شده شکل تبلیغاتی به خودش بگیرد قطعاً بعد از ثبت‌نام هرکدام از متخلفان برخورد لازم انجام خواهد شد. همچنین در صورت نیاز هنگام تأیید صلاحیت نیز تخلفات افراد لحاظ خواهد شد.

مقیمی یادآور شد: باید در برگزاری انتخابات امنیت، آرامش و شرایط مطلوب را به‌صورت ویژه موردتوجه قرار بدهیم تا انتخاباتی با حضور حداکثری مردم را شاهد باشیم.

حمایت دولت از فعالیت احزاب مجوز دار

وی در ارتباط با فعالیت احزاب سیاسی در حوزه انتخابات گفت: فعالیت سیاسی مطابق قانون اساسی آزاد و هیچ ممنوعیتی ندارد. در واقع افراد می توانند فعالیت سیاسی را به شرط داشتن مجوز انجام دهند. وقتی برای فعالیت سیاسی مجوزی صادر می‌شود طبیعتاً دولت هم باید از فعالیت‌های سیاسی مجوزدار حمایت کرده و امنیت را برای آنها تأمین کند.

رئیس ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: هیچ‌کسی حق ندارد به خودش اجازه بدهد که جلسات سیاسی مجوزدار را بر هم بزند. اگر در جلسات سیاسی حرفی برخلاف قانون، ارزش‌های انقلاب و نظام زده شود، دستگاه قضائی خودش برخورد لازم را خواهد داشت؛ بنابراین جلوگیری شخصی یک عده از محقق شدن فعالیت‌های سیاسی مجوز دار قانونی نیست و باید برخورد لازم با این افراد انجام شود.

برخورد با تبلیغات در فضای مجازی

مقیمی تأکید کرد: در ستاد انتخابات، کمیته‌ای را برای بررسی فضای مجازی تشکیل داده‌ایم و اگر تبلیغات زودهنگامی در این فضاها انجام شود قطعاً برخورد لازم با متخلفان خواهد شد. هرکدام از افراد متخلف باید برابر رعایت نکردن شئون، اخلاق و ارزش‌ها در فضای مجازی و یا عادی پاسخگو باشند.

وی در ارتباط با برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: تأییدیه نرم‌افزار انتخابات الکترونیک را از شورای نگهبان اخذ کرده و در حال تولید انبوه آن هستیم. مقررشده تا امسال یک‌سوم از انتخابات کشور را به‌صورت الکترونیک برگزار کنیم ولی هنوز حوزه‌های انتخابی برای میزبانی از این شیوه معلوم نشده‌اند.

رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: در مورد تمام مناطق کشور تدابیری اندیشیدیم و تمامی این تدابیر بر اساس مقتضیات هر منطقه است. نوع نگرانی‌ها، چالش‌ها و دغدغه‌ها برای هرکدام از مناطق متفاوت است و بایستی با توجه شرایط محلی در هر منطقه تصمیم‌گیری لازم را داشته باشیم.

ممنوعیت‌های تبلیغاتی

مقیمی در ارتباط با تبلیغات شهری و آلودگی شهرها بیان کرد: بر اساس قوانین موجود نباید عکس، بنر و اطلاعیه‌ای به دیوارهای تمام شهر الصاق شود بلکه فقط در نقاط پیش‌بینی‌شده می‌توانند این کار را انجام دهند. البته گاهی برای ایجاد نشاط سیاسی باید از برخی مسائل بی‌اهمیت عبور کرد.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون فضای کشور در حال حرکت به سمت انتخاباتی شدن پیش می‌رود و همه احزاب نیز برای شرکت در انتخابات اعلام حضور کرده‌اند. همچنین همه فعالان سیاسی علاقه‌مند به حضور در انتخابات هستند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در ارتباط با گمانه‌زنی‌های رأی آوردن یا رأی نیاوردن نمایندگان فعلی در انتخابات آینده گفت: برای رأی آوردن یا نیاوردن هر کاندیدی باید منتظر شمارش آرا بعد از برگزاری انتخابات باشیم. در حال حاضر تنها کاری که باید انجام دهیم این است که شرایط را برای حضور همه در این رقابت ایجاد کنیم.

مقیمی در خصوص رأی اولی‌ها گفت: برنامه‌های ستاد کاملاً عمومی و برای تمامی اقشار است ولی خود آموزش‌وپرورش می‌تواند در مورد رأی اولی‌ها برنامه‌هایی را داشته باشد. رسانه‌ها و مطبوعات نیز می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

وی عنوان کرد: در مورد افزایش تعداد نمایندگان هر ۱۰ سال یک‌بار می‌توانیم پیشنهاد افزایش تعداد نمایندگان را به مجلس پیشنهاد بدهیم. هزینه‌های انتخاباتی نیز لایحه دوفوریتی را به مجلس دادیم که تصویب نشد و در قالب یک‌فوریتی تصویب می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در حوزه انتخاباتی، ۲۵ مرحله کار انتخاباتی داریم که ۲۳ مورد آن ماشینی و تنها دو مورد رأی‌گیری و شمارش آرا به‌صورت دستی انجام می‌شود.

منبع: مهر