Gerdab.IR | گرداب

بازوی دیپلماسی عمومی انگلیس به کمک ناتو می‌آید

تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۸۹

شورای انگلیس و مقامات ناتو در نشستی مشترک در بروکسل به این نتیجه رسیدند که تنها راه رسیدن به صلحی پایدار، استفاده از روابط فرهنگی در استراتژی‌های ناتو است.

گرداب- پایگاه خبری "بریتیش کانسیل" (British Council) به نقل از "رابین دیویس" از اعضای شواری انگلیس در گزارشی به بررسی نقش روابط فرهنگی در پیشبرد اهداف ناتو پرداخته است.

دیویس گزارش خود را چنین آغاز کرده است: من همیشه می‌دانستم چیزهایی در دکترین نظامی ناتو مفقود است، اما تا همین چند روز پیش، نمی‌توانستم انگشت بر روی این مسائلی که در ناتو نادیده گرفته شده بگذارم.

این عضو شورای انگلیس در ادامه گزارش خود نوشته است: من که پیش تر با ناتو همکاری داشتم دربارۀ تلاش بزرگ این سازمان طی پنج سال گذشته راجع به ارتباط مؤلفه های غیرنظامی به دکترین نظامی، آگاه بودم.

وی افزوده است: من از فعالیت روزنامه نگاران غیرنظامی در جنگ افغانستان آگاه بودم، من درباره مهندسان غیرنظامی که در بازسازی کوزوو نقش داشتند اطلاع داشتم. همچنین از ارتباط در حال رشد سازمان های غیر دولتی و آژانس های توسعه غیرنظامی مطلع بودم.

دیویس با بیان اینکه چند روز پیش درک کردم عنصر مفقوده در استراتژی ناتو، "فرهنگ" است، تأکید می کند: زمان آن فرا رسیده بود، شورای انگلیس کنفرانسی برگزار کند که موضوع آن بازوی قدرت سخت ناتو و بازوی گرم و روابط فرهنگی شورای انگلیس باشد.

عضو شورای انگلیس در ادامه گزارش خود تأکید کرده است: بعد از کنفرانس بروکسل و پس از بحث میان "مارتین دیویدسون"، مدیر شورای انگلیس، و مقامات ارشد ناتو، هیچ تردیدی در ذهن حاضران وجود نداشت که تنها راه ایجاد صلحی پایدار و بادوام از طریق درک عمیق "دیگران" حاصل می شود. در این کنفرانس پیرامون مباحث مختلفی از جمله تقویت زنان در افغانستان، ادبیات در کنگو، عکاسی در کنیا، رقص در اوگاندا، زبان های گم شده در رواندا و بازی های فوتبال در نزرته (فلسطین اشغالی) صحبت شد.

به نوشته دیویس این درک فقط می تواند با فهمیدن فرهنگ دیگران حاصل شود، ناتو نیز این را تأیید کرده است.

در پایان این گزارش نیز آمده است: در ماه دسامبر (آذر ماه) ناتو استراتژی جدیدی را خواهد نوشت و در آن نقش روابط فرهنگی، یک پاراگراف نخواهد بود بلکه یک فصل به این موضوع اختصاص داده خواهد شد.

مقامات ناتو پس از جنگ افغانستان و عراق به این نتیجه رسیده اند که این سازمان با تجیهزات پیشرفته در جنگ پارتیزانی با شبه نظامیان افغان شکست خورده و پس از 9 سال اشغال این کشور نه تنها طالبان را از بین نبرده بلکه این گروه مسلح روز به روز قدرتمند تر شده‌اند.

استراتژی‌های ناتو در افغانستان آنقدر دچار بحران شده که با جابه جایی مهره‌ها و تغییر فرماندهان نیز کاری از پیش نمی‌رود. شمار تلفات نظامیان این سازمان به ‌قدری افزایش یافته که برخی از اعضا تصمیم گرفته اند نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند.

در حال حاضر طرح مباحثی مانند مذاکره با طالبان، برای سرپوش نهادن شکست این سازمان در افغانستان و یافتن راهی برای خروج آبرومندانه از این کشور است.

منبع: مشرق